"הכלכלה העולמית צפויה לצמוח בקצב מהיר ב-2022; התנודתיות בשווקים תגדל"

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק השוויצרי לומברד אודייר, מעריך שהכלכלה העולמית תמשיך בהתאוששות בשנת 2022, עם ירידה בקצב האינפלציה • ויש לו גם 10 כללים שעשויים לעזור למשקיעים לצלוח את 2022 בצורה טובה יחסית

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

"אין ספר הדרכה כלכלי להתמודדות עם מגיפות. מהירות ההאטה וההתאוששות של משבר הקורונה תפסו את העולם לא מוכן, והביאו הפתעות, החל ממחירי הנפט העולים ועד לעצירת ייצור המכוניות. אנו מאמינים שהמחזור הכלכלי הנוכחי יהיה מהיר יותר מהשניים הקודמים, וששנת 2022 תראה שלב חדש של ההתאוששות. בינתיים, מהירות המעבר אמורה לשמור על השווקים דרוכים. לאחר שהכלכלה העולמית חזרה לחיים ב-2021, השווקים מיהרו לחזות בעיות קדימה ב-2022, מצמיחה שעומדת במקום ועד אינפלציה חסרת שליטה. במקום זאת, אנו רואים שלב חדש של תחילת המחזור. בעוד הביקוש הגיע לשיא, והצמיחה חוזרת לאט למגמה, בכל זאת אנו צופים שהכלכלה העולמית תרשם התרחבות חזקה באמצע המחזור בשנת 2022, כשהצמיחה והאינפלציה יישארו יציבות". כך כותב סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק השוויצרי לומברד אודייר, בסקירה מיוחדת שפרסם לקראת סוף 2021.

הכלכלה העולמית, הוא מציין, צפויה לצמוח באחד מהקצבים המהירים ביותר שלה מזה למעלה מ-40 שנה . "אנו צופים צמיחה של 4.6% ב-2022 בארה"ב, 4.5% באזור האירו ו-5% בסין . הביקוש ממשיך להיות חזק; וסקרים העוקבים אחר קצב הפעילות העסקית לא הראו התרופפות. חברות רשמו רווחים ושולי שיא ברבעון השלישי, ויש להם הרבה מקום להשקיע ולתמוך בתעסוקה בשנים הבאות. אנו מצפים ששווקי העבודה ימשיכו את הריפוי ההדרגתי שלהם, וששיעור האבטלה ימשיך לרדת לשפל של עשרות שנים בעולם המערבי. בינתיים, חיסכון עודף שנבנה במהלך המגפה נותר חלקית ללא הוצאה, והצריכה נותרה חזקה".

אחת השאלות הגדולות ביותר עבור הכלכלה העולמית בשנת 2022 תלויה באינפלציה ובמדיניות המוניטרית. לאחר חודשים של אינפלציה מעל היעד ברחבי העולם המפותח, השווקים החלו להטיל ספק בנרטיב שלפיו לחצי המחירים המונעים על ידי צווארי בקבוק באספקה ​​ומלאי דליל הם זמניים. בנקים מרכזיים רבים בשווקים מתעוררים העלו את הריבית ב-2021, והשווקים מאמינים שעמיתיהם בשוק המפותח, כולל הפד והבנק המרכזי האירופי ייאלצו לעשות זאת ב-2022. "אנחנו נשארים חיוביים יותר לגבי התחזית. אנו מאמינים שרוב האינפלציה בצד ההיצע תיסוג בחודשים וברבעונים הקרובים".

סימן שאלה גדול נוסף לשנת 2022 הוא המצב בסין , שם הרשויות מנסות להנדס האטה במגזר הנכסים, מעבר מפחם בתמהיל האנרגיה, ופגיעה רגולטורית במגזרים מטכנולוגיה ועד חינוך מקוון. "ההתאמות של הרשויות בסין כבר בעיצומן, ואנחנו לא מאמינים ש-2022 תהיה שנה של זעזועים גדולים בסין. נכון, הגעה ליעד הצמיחה הרשמי של המדינה של 5%-6% תהיה אתגר, אבל אנחנו מאמינים שאפשר לעמוד בו באמצעות הקלות כספיות והוצאה פיסקלית נוספת. גירוי הכלכלה לשמירה על יציבות חברתית הוא נוהג מקובל לפני קונגרס המפלגה החמש-שנתי, אירוע פוליטי מרכזי שיתרחש באוגוסט 2022".

"הדינמיקה הגאו-פוליטית עשויה למלא תפקיד משמעותי גם כן בתנודתיות השוק. האירועים שעשויים להשפיע כוללים, בין היתר, מתחים בין סין לארה"ב; בחירות אמצע הכהונה בארה"ב;סוגיית הגרעין האיראני; המתחים באירופה לגבי יחסי בריטניה עם האיחוד האירופי ימשיכו והבחירות לנשיאות צרפת שייערכו באפריל. בנוסף לעלייה בתנודתיות, השינויים בשוק יציגו למשקיעים הזדמנויות ליצירת אבחנות בין סוגי נכסים, מגזרים ואזורים, ואנו סבורים שסוגיית הקיימות תשפיע על ביצועי השקעות, ועל כן מעדיפים חברות שהמודל העסקי שלהן תורם למעבר לאפס פליטות פחמן", הוא כותב.

מונייה מפרט 10 כללים שעשויים לעזור למשקיעים לצלוח את 2022 בצורה טובה יחסית:

1. בניית כרית מזומנים לניצול הזדמנויות בשוק תנודתי

המצב הנוכחי בשווקים קונסטרוקטיבי לתיקי השקעות, אך המחזור הנוכחי מתפתח במהירות. צמיחה גבוהה אך איטית, במקביל להידוק פיסקלי ומוניטרי הדרגתי יובילו להגברת התנודתיות ב-2022, הן מבחינת תדירות והן מבחינת טווח הירידות הפוטנציאליות. לאור הערכות שווי מוגדלות ברוב סוגי הנכסים, בנייה הדרגתית של כרית מזומנים בתיקים תסייע למשקיעים לנצל הזדמנויות כאשר גלי המכירות בסופו של דבר יגיעו.

2. צמצמו עוד יותר את החשיפה לאג"ח בדירוג גבוהה

אג"ח ממשלתיות של מדינות מפותחות נחשבות מבחינתנו בלומברד אודייר לנכס טוב בהסתכלות על פוטנציאל הגדלת שיעור המזומן בתיק ההשקעות - האינפלציה עדיין גבוהה מהמצופה, ובנקים מרכזיים מנרמלים את המדיניות המוניטרית, ובזמן הזה התוכניות הפיסקליות רומזות שעדיין יש צורך בהנפקות אג"ח משמעותיות בכדי לממן את הגירעונות. התשואות נותרות נמוכות או שליליות ואינן מפצות על הפסדים פוטנציאליים מעליית הריביות. אג"ח בדירוג השקעה בשווקים מפותחים נחשבות טובות יותר, אך בפער קטן מאוד. למרות שרמות חדלות הפירעון נמוכות והביקוש לאג"ח בדירוג השקעה ממשיך, הערכות השווי נראות גבוהות עם מרווחים נמוכים מהממוצע הרב שנתי ועם מרחב קטן לנפילה. מצב זה מספק תמריצים קטנים בלבד למשקיעים.

3. מניות של חברות שומרות על אטרקטיביות הודות להכנסות משמעותיות

זוהי הפעם הראשונה שחברות מפרסמות נתוני רווח דו ספרתיים למניה במשך שישה רבעונים רצופים. ההכנסות חזקות מספיק ביחס להערכות השווי כדי לתגמל את המשקיעים בפרמיה גבוהה במקצת מהשיעור הממוצע מזה 20 שנה. הערכות השווי נותרו גבוהות בכל השווקים, אך מבחינה היסטורית היוו מדד גרוע לניבוי הביצועים בטווח הקצר. ככל שאנו מתקדמים במחזור הכלכלי, תנופת השיפור בהכנסות צפויה להאט, אך לעת עתה, ההתאוששות טרם הושלמה, עובדה המיטיבה עם נכסים בסיכון. בהסתכלות אזורית, אנו נוטים להעדיף את השמות הקשורים לאירופה, בהם יש סיכוי להדביק את הקצב של שווקי המניות הגלובליים הן מבחינת הכנסות והן מבחינת הערכות שווי.


4. בחרו במניות ערך ומניות מחזוריות

בשלב זה של המחזור הכלכלי, המגמות העסקיות תומכות במניות ערך כגון מניות בתחום האנרגיה, השירותים הפיננסיים והרכב, וכן שמות מחזוריים במגזרי התעשייה והחומרים. מניות בסגנון זה, ומניות של חברות קטנות יחסית, ממשיכות להיות אטרקטיביות. אנו סבורים שהצמיחה הגלובלית, שממשיכה בקצב מהיר, מרמזת שמניות אלו עשויות יציגו ביצועים טובים מהמצופה.

5. בחרו באג"ח של שווקים מתפתחים עם עדיפות לאסיה

אג"ח נקובות במטבעות של שווקים מתפתחים מספקות הזדמנות לתשואה יציבה. ככלל, הערכות השווי פחות צמודות מאשר במגזרי אשראי אחרים, המרווחים גדולים רק במקצת מהממוצעים ההיסטוריים וישנה תמיכה טובה מהיסודות של כלכלות אלה. לחצי שוק הנדל"ן בסין העיקו לאחרונה על מגזר זה, ולמרות שעדיין שוררת אי-ודאות לגבי התוצאות במגזר, אנו סבורים שרוב הערכות השווי הנוכחיות כבר תמחרו את התרחישים השליליים האפשריים. ההקצאות שלנו מוטות לכיוון אסיה ואנו בונים את החשיפה שלנו לאשראי הפגוע באזור זה.

6. קחו בחשבון התחזקות של הדולר והיחלשות של האירו

אנו מצפים לדולר אמריקאי חזק יותר ולאירו חלש יותר. הדולר אמור להתחזק ככל שהמדיניות המוניטרית של ארה"ב תאמץ קו פחות מכיל. אנו מניחים שהיורו ייחלש בהשוואה למספר מטבעות לנוכח היחלשות מאזן התשלומים של האיחוד האירופי וכיוון שהבנק המרכזי האירופי צפוי לנרמל את המדיניות המוניטרית לאט יותר מבנקים מרכזיים אחרים. אנו צופים שיחס האירו לדולר ירד ל-1.12 במחצית הראשונה של 2022.

7. נצלו את ההזדמנויות שיגיעו לצמצום החשיפה לזהב

האינפלציה הגבוהה עשויה למנוע צניחה חדה במחירי הזהב ברבעון הראשון של 2022, אולם, אחרי שההשפעות הבסיסיות ייקלטו, אינפלציה איטית יותר תאפשר נרמול של השערים הריאליים. עובדה זאת תקשה על נכסים המניבים תשואות נמוכות, בהם גם זהב. למרות שמחירי הזהב עשויים להישאר ברמתם הנוכחית עוד כמה חודשים, אנו סבורים שעד הרבעון השני של 2022, הזהב ייסחר במחיר נמוך יותר של כ-1,600 דולר לאונקיה. למשקיעים המוטרדים מהאינפלציה, אנו ממשיכים להעדיף מדדי סחורות רחבים ובמיוחד מתכות תעשייתיות, שהן נכס שבסבירות הגבוהה ביותר להרוויח מתהליכי צמצום פליטות פחמן.

8. העדיפו ניהול השקעות טקטי ופעיל על פני ניהול פסיבי

נושא מרכזי לאסטרטגיית ההשקעות שלנו השנה הוא השונות ההולכת וגדלה במדיניות המוניטרית. אחת ההשלכות היא שמנהלי אסטרטגיית מאקרו בקרנות גידור צפויים להרוויח מהעלייה בשערי הריבית, תנודתיות גוברת בשוק, ומבידול רחב יותר באופן כללי בתשואות על הנכסים. הקורלציה ההיסטורית הנמוכה בין קרנות אלו לבין קטגוריות נכסים אחרות ומסורתיות יותר עשויה לספק לתיק ההשקעות את יתרון הגיוון בתקופות של לחצים בשוק. באופן דומה, מגמות הקיימות ימשיכו ליצור הזדמנויות למנהלי השקעות אקטיביים ומיומנים.

9 . התנודתיות תגבר - השתמשו בה לטובתכם

במקביל לנרמול השוק, אנו מצפים לגלי מכירות תכופים יותר של ניירות ערך ולתשואות מתונות יותר. המשמעות היא שמשקיעים זקוקים למערך מורחב של אסטרטגיות ניהול תיקים. עם הגישה הנכונה, התנודתיות יכולה לסייע למשקיעים לנהל את סיכון התיק ואף לייצר הכנסה אלטרנטיבית לתשואה המסורתית מאג"ח. אנו מזהים הזדמנות להרוויח פרמיה על מכירת אופציות CALL של מניות S&P 500 המרוויחות מתנודתיות גבוהה בשוק האמריקאי.

10. התמקדו בקיימות כמנוע לתשואות

לאור התחייבויות המדינות בוועידת האקלים של האו"ם COP26 ומשבר האנרגיה הנוכחי, התזרימים הפיננסיים ממשיכים לתמוך בהשקעות בנות קיימא. מגמה זאת כבר מבוססת היטב, ואנו מאמינים שקיימות תשמש מנוע מרכזי לביצועים פיננסיים בעת בחירת הזדמנויות השקעה. לחילופין, כל כישלון בהתמודדות עם סוגיות קיימות יהווה מקור לסיכון השקעה. חברות עם חשיפה גבוהה לסיכון סביבתי שאינן מתאימות את עצמן למצב החדש, צפויות להתמודד עם אי-יציבות גוברת. אנו מעדיפים חברות שהמודל העסקי שלהן תורם למעבר לכלכלת אפס פליטות פחמן, בין אם דרך פיתוח פתרונות או אם ביישום שינויים משמעותיים בפעולותיהן כדי לסייע בבלימת האיום הסביבתי.