הסיוע לתיירות: 60 מיליון שקל למארגני תיירות נכנסת ו-25 מיליון שקל למורי דרך

הממשלה צפויה לאשר היום הגדלה של 150 מיליון שקל בסיוע לענף התיירות בשל מגבלות הקורונה • בהחלטה נקבע כי לשרי האוצר והתיירות יש את היכולת להאריך את החלטת הסיוע בשלושה חודשים נוספים במידת הצורך

שר התיירות יואל רזבוזוב / צילום: איל יצהר
שר התיירות יואל רזבוזוב / צילום: איל יצהר

הממשלה תאשר היום (א') את הגדלת הסיוע לענף התיירות בגובה 150 מיליון שקל, בין היתר עבור מורי דרך ומארגני תיירות נכנסת שנפגעו מהחלטת הממשלה לסגור את השמיים בשל התפשטות האומיקרון. החלטת הממשלה, שמביאים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר התיירות יואל רזבוזוב, מפרטת את הסכומים והיעדים בסיוע הממשלתי הנוכחי שנגזר מהחמרת ההגבלות נוכח הגל החמישי של הקורונה, והם מצטרפים להחלטת הממשלה לאשר סיוע בגובה 300 מיליון שקל השנה.

כפי שנקבע בהחלטת הממשלה מלפני שבוע יוענק סיוע ייעודי למורי הדרך גם בתמיכה כספית. כך, 25 מיליון שקל יוקצו עבור מורי דרך לטובת סיורים מסובסדים לציבור וכן תתקיים תוכנית הכשרה (הסבה מקצועית) במשרד הכלכלה שבה מי שעבדו בענף התיירות יוכלו לקבל מלגות לימודים של 10,000 שקל.

בנוסף יאושר סיוע למארגני תיירות נכנסת לטובת "אחזקת משרד" עבור מי שיעמדו בשלושה תנאים שנקבעו: שמחזור הכנסותיהם היה ב2019 לפחות בגובה שני מיליון שקל, שהכנסותיהם ירדו ב-80% מהתקופה המקבילה ב-2019 וכן שחלה ירידה של 80% במחזור הפעילות של העסק. סה"כ הוקצו לטובת מארגני תיירות נכנסת באפיק הזה 30 מיליון שקל.  

30 מיליון שקל נוספים יועברו ממשרד התיירות עבור קרן שיווק למארגני תיירות נכנסת מאפריל 2021 עד מרץ 2022. על פי הנכתב, הכסף יוקדש לעידוד התיירות הנכנסת לאחר הקורונה ויסייע להתאוששות ענף התיירות בישראל. החלטת הממשלה מדייקת גם את הסיוע הקודם שנקבע להעסקת עובדים זרים מירדן באילת לא רק לטובת מלונות אלא גם עבור אכסניות ומציעה להאריך את תוקף ההיתרים שלהם עד לסוף החודש.

לסיום, בהחלטת הממשלה נקבע כי לשרי האוצר והתיירות יש את היכולת להאריך את החלטת הסיוע בשלושה חודשים נוספים אם יהיו הגבלות נוספות שיפגעו בענף התיירות. כך שיהיה פתח לחבילות סיוע נוספות ברבעון הראשון של 2022, לאור התחזיות הפסימיות של הגברת התחלואה בחודש ינואר והצורך הצפוי בהגבלות נוספות, אולי אפילו סגר כפי שחוששים בממשלה.

עם זאת, מארגני תיירות יוצאת נמצאים מחוץ למתווה. הם עדיין נאבקים לקבלת סיוע מהמדינה כדי לשרוד את מדיניות ההגבלות שמשפיעה עליהם ישירות ונגזרת מההחלטה לסגור את השמיים.