שנתיים מאסר לעובד BDI שמחק נתוני אשראי שליליים בתשלום

גזר הדין הוא האחרון בפרשה שכונתה "דף חלק", העוסקת ברשת עבריינית שנטוותה לביצוע מחיקות אשראי תמורת תשלום בין 2009 ל-2013 • צורן הורשע בכך שחדר למאגרי המידע הממוחשבים של החברה ומחק נתוני אשראי שליליים של אזרחים מדוחות האשראי שלהם תמורת 21 אלף שקל • סנגוריו: "העונש לא תואם את רף הענישה המקובל. נגיש ערעור"

בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet
בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet

זיו צורן, מתכנת מחשבים בחברת BDI, נדון לשנתיים מאסר ו-21 אלף שקל קנס, במסגרת פרשייה שעסקה ברשת עבריינית לביצוע מחיקות אשראי תמורת תשלום במהלך השנים 2009-2013.

השופט ציון קפאח מבית המשפט המחוזי בתל אביב גזר בשבוע שעבר את דינו של צורן לאחר שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד, זיוף בכוונה לקבל דבר, פגיעה בפרטיות, עבירות של חדירה למחשב ועבירות נוספות. במסגרת ההסדר נמחקה עבירת השוחד.

בגזר הדין נקבע כי צורן הוא "מחולל הפשיעה בפרשה זו, שביצע במו ידיו את העבירות, הוא החוטא והוא המחטיא והכל תוך ניצול הגישה שלו למאגרי המידע".

חברת BDI עוסקת באיסוף נתונים על אזרחים בדבר אי-פירעון חובות, פשיטות רגל ושיקים ללא כיסוי, והעברת מידע זה למוסדות שונים. צורן הורשע בכך שחדר למאגרי המידע הממוחשבים של החברה, ומחק נתוני אשראי שליליים של אזרחים מדוחות האשראי שלהם.

עבור חלק מהמחיקות שביצע, קיבל תשלום בגובה של 21 אלף שקל מנאשם אחר בפרשה. בעקבות מעשיו של צורן, ובהסתמך על דוחות האשראי הכוזבים, העניקו בנקים ומוסדות פיננסים אחרים הלוואות בגובה מאות אלפי שקלים לגורמים שנתוניהם השליליים נמחקו.

בנוסף, צורם הורשע בהעברת נתונים ממאגר של החברה לנאשם נוסף בפרשה, שהיה בעלים של חברה לייעוץ ותיווך להלוואות. המידע שהועבר כלל כ-500 רשומות מידע על עסקים אודות סירובים למתן הלוואות לאזרחים, וזאת תוך פגיעה קשה בפרטיותם. העברת המידע נועדה לאיתור לקוחות פוטנציאליים והשניים סיכמו כי ככל שמידע זה יניב תוצאות עסקיות, יקבל צורן עמלה בגין העברת המידע.

גזר הדין הוא האחרון בפרשה שכונתה "דף חלק", העוסקת ברשת עבריינית שנטוותה לביצוע מחיקות אשראי תמורת תשלום, והוא מצטרף לגזרי דין של שישה נאשמים נוספים בפרשה, שניתנו זה מכבר.

בית המשפט קבע כי חלה על צורן חובה מוגברת כלפי מעסיקיו שלא לנצל את הידע הטכני שהיה לו לעשיית שימוש שלילי במאגרי המידע הייחודים והרגישים שהיו בחברה, זאת למרות היותו עובד זוטר.

התיק נחקר על ידי הרשות להגנת הפרטיות ויאח"ה בלהב 433 שבמשטרת ישראל, ונוהל על ידי עורכות הדין אסתי שלאין וחופית שרים מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

מהרשות להגנת הפרטיות נמסר: "על אף שהמתכנת עשה מאמצים רבים להסתיר את פעולותיו, ובכלל זה זיוף דוחות נתוני האשראי, חקירת הרשות הביאה להשגת ראיות חד משמעיות בתיק".

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר: "קביעותיו של בית המשפט על חומרת מעשיו של הנאשם ועל הערכים המוגנים שהפר בביצוע העבירות הן בעלות חשיבות של ממש ומעבירים מסר מרתיע, לפיו אל לעובד בתאגיד למעול באמון שניתן לו במסגרת תפקידו ולעשות שימוש שלא כדין בהרשאות שניתנו לו למאגרים הכוללים מידע כלכלי ורגיש".

תגובת עורכי הדין ירון גיגי ואביעד לנצנר, המייצגים את צורן: "במהלך ניהול התיק, ההגנה הצליחה למחוק את עבירת השוחד שהיא העבירה החמורה מבין המיוחס לנאשם בכתב האישום. גזר הדין שניתן על ידי כבוד השופט, אינו תואם את רף הענישה המקובל בעבירות בהן הורשע הנאשם. המדובר על גזר דין חמור ובלתי מידתי ושאינו נותן ביטוי למכלול השיקולים, ובימים הקרובים יוגש ערעור נגד גזר הדין".