בנט: "אנחנו אומרים למחוסנים, תמשיכו את חייכם, גם אם בזהירות"

"מי שמחוסן ונחשף למאומת, יבדק וימתין לתוצאה ואם הוא שלילי יוכל להמשיך כרגיל, אם כי יש המלצה שלנו לא ללכת למקומות הומי אדם, אירועים קניונים וכו'. אדם לא מחוסן שנחשף חייב להיכנס לשבוע של בידוד", אמר הערב ראש הממשלה נפתלי בנט

רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר
רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

ראש הממשלה נפתלי בנט אומר הערב (ג') כי ההנחיות החדשות שנקבעו כיום ויכנסו לתוקף מחר הן תפנית בעלת משמעות רבה במאבק בגל האומיקרון. בשיחה עם הכתבים המדיניים אמר בנט כי ההחלטה עושה אבחנה מהותית בין המחוסנים ללא מחוסנים, בכל הקשור להיחשפות לאדם מאומת לנגיף.

"הקו החדש הוא תו ירוק שמגן על הפרט. נושא התו הוא עם חיסוניות טובה ולכן מוגן יחסית מפני תחלואה קשה, אף שיתכן וידבק. הכללים החדשים פשוטים וחלים על כולם בלי אבחנה, בוגרים, ילדים, כולם, כל אזרחי ישראל. מי שמחוסן ונחשף למאומת, יבדק וימתין לתוצאה ואם הוא שלילי יוכל להמשיך כרגיל, אם כי יש קריאה/המלצה שלנו לא ללכת למקומות הומי אדם, אירועים קניונים וכו'. אדם לא מחוסן שנחשף חייב להיכנס לשבוע של בידוד. מחוסן, בדיקה תספיק, לא מחוסן, הביתה. אנחנו אומרים בגדול למחוסנים, תמשיכו את חייכם, גם אם בזהירות, אבל הלא מחוסנים בסיכון מוגבר ולכן אנו רוצים שהם יהיו יותר מוגנים".

בנט העריך כי המדיניות החדשה לא תמנע עליה משמעותית במספר הנדבקים: "זה יקרה בכל מקרה, אם כי השינוי יעזור לרדד, כי החיסונים כן מפחיתים קצב הידבקות בוודאי חיסונים טריים. אני מעריך כי בבתי הספר היסודיים נראה התגברות הדבקה אבל זו תפחת ככל שיחוסנו יותר ילדים".

בנט לא שלל לגמרי את האפשרות של הגעה לסגר, אך אמר שלולא הצעדים החדשים היינו מגיעים לכך כבר בשבוע הבא.

לדברי ראש הממשלה, האומיקרון מידבק מאוד, אם כי עדיין לא ברורה מה הקטלניות שלו, אף שיש אינדיקציות טובות שיחס החולים הקשים טוב יותר מהזנים הקודמים. אבל עם זה הזהיר כי כשהיקף הנדבקים גדול בהרבה, זה מביא לרמת חולים קשים גבוהה מאוד.

"בימים האחרונים הבנו שאם נתמיד במדיניות הבידודים הנוכחית - שכל אדם מחוסן כלא מחוסן הנחשף למאומת יכנס לבידוד של שבוע, בפועל יקרה כאן מה שקרה בחו"ל - סגר לאומי דה פקטו", אמר בנט, והוסיף: "מיליון או שניים בבידוד, שכנראה לא יהיה חד פעמי. בגלל היחשפות חוזרת. מטרת העל שלנו היא קיום משק וכלכלה פתוחים ככל שניתן, עם הימנעות מהגעה לאי-ספיקה. לא רצינו בחלופות כמו בהולנד סגר יזום כללי, שבפועל לא משיג את היעד אנחנו בשלב השלישי של המערכה מול המגפה, שלב ההגנה. אני צופה גל שיארך קצת פחות זמן מהקודמים. מי שלא מתחסן מסכן את עצמו ואת ילדיו". ועם זאת, בממשלה לא מתכוונים להביא לעידוד התחסנות באמצעים אקטיביים כמו מתן מענק חיסון, בין השאר בשל היווצרות תקדים לגלים הבאים.

משלוח התרופות הראשון נגד קורונה יגיע מחר

לדבריו, הכוונה בצעדים האחרונים הייתה לקנות זמן, כדי לקבל מידע, להתכונן וגם לרכוש תרופות. בנט גילה כי משלוח התרופות הראשון נגד קורונה מתוצרת פייזר יגיע מחר: "אנחנו מהראשונים בעולם שמקבלים את התרופות שהראו יעילות בניסויים. המגבלות שהטלנו ובהן סגירת השמיים השיגו לנו בערך חמישה שבועות של זמן לבניית אסטרטגיה נכונה. התרופות יסייעו מאוד לקטום את ראש הגל, להקטין את מספר החולים הקשים".

עלותו של הטיפול התרופתי היחיד היא 700 דולרים, טיפול יקר שיש לבצע אותו בשלב מוקדם ככל שניתן. לדברי ראש הממשלה, הכוונה היא לתת אותו לפי אמות מידה רפואיות למי שיש חשש שמצבו ידרדר לסימפטומים הקשים של המחלה. בסביבת בנט אומרים כי ההקדמה בקבלת התרופות מיוחסת בין השאר ליחסיו הטובים עם אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר.

"נתונים שהגיעו היום הראו כי בלונדון ובניו יורק מספר האשפוזים הוא החמור ביותר מאז פרוץ המגפה והנתון המדאיג יותר, יש תחלואה קשה גוברת והולכת בקרב ילדים", טען בנט. הוא שב וחזר על המדיניות הקובעת כי המטרה העליונה המשך תפקוד המשק, וזו מטרה עליונה.

אין כוונה בסביבת בנט להגיע לצעדים רוחביים מגבילים, כמו סגר מתווה חל"ת וכו', שעלותם לפי הערכות משרד ראש המשלה והאוצר כ-60 מיליארד שקלים לכל גל של כמה שבועות. ועם זה בנט לא התחייב למתן עוד סיוע לענפים העיקריים שנפגעו התיירות והתעופה למעט המענקים שהובטחו לאחרונה. הקו שבנט מוביל הוא סיוע באמצעות הסבות מקצועיות לעובדים המפוטרים ולעצמאים בתחום חסרי העבודה. במשרד הכלכלה עובדים על תוכנית הכשרה והסבה כזו שאמורה לכלול בין היתר מענקי מחיה בעת תקופת ההכשרה.

ביחס לפתיחת השמיים בנט בישיבות הקבינט ואנשי המקצוע הציב רף הקובע כי זו תקרה כאשר חמישה אחוזים או פחות מכלל המאומתים יהיו מקרב הנכנסים לישראל. עד אז תימשך המדיניות המחמירה.

בנושא התקציב לקורונה הגישה של בנט היא תקצוב מיידי לכל מה שנחוץ במערכה הישירה בקורונה, תרופות, הגדלת מחלקות קורונה ומבצע החיסונים. מנגד הימנעות מהגבלות רוחביות ובראשן סגר.

בנט מעריך כי הציבור יענה להנחיה הלא מחייבת למי שנחשף למאומת להתרחק מאירועים המוניים וממקומות ציבוריים אף שנמצא שלילי בבדיקה: "זה קרה כשנשמעה הקריאה לשמור על סבא וסבתא בתחילת הקורונה ואין סיבה שזה לא יקרה כעת, והציפיה כעת היא שמי שנחשף למאומת לא ילך לבר מצווה של בן הדוד אלא רק למה שחייבים כמו עבודה ובית ספר".

בנט שיבח את מנהיגי הציבור החרדי ובראשם הרב חיים קנייבסקי שמעודדים את התחסנות הילדים, למרות המתקפות עליהם. בסביבתו הוסיפו עקיצה ליו"ר האופוזיציה נתניהו בשל ההתעקשות על הגעת בנט לדיון בכנסת אתמול אף שהוא בבידוד: "הרב קנייבסקי גילה יותר אחריות ממה שגילו כמה מראשי האופוזיציה הלא חרדים".