ועדת האיתור למינוי משנה ליועמ"ש נכנסת לשנת חורף

עדיין אין הסכמות בנוגע למינוי משנה ליועץ המשפטי לממשלה (ציבורי-חוקתי): בעוד שאביחי מנדלבליט דרש כי ימונה לתפקיד עו''ד דני חורין, מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי התעקש כי עו''ד אביטל סומפולינסקי תמונה לתפקיד • במקום להגיע להכרעה, מנדלבליט, המכהן כיו"ר ועדת האיתור, החליט להקפיא את עבודת הוועדה עד לאחר מינוי יועמ"ש במקומו

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

ועדת האיתור למינוי משנה ליועץ משפטי לממשלה (ציבורי-חוקתי) נכנסה לתרדמת חורף. כבר לפני חודש סיימה הוועדה לראיין את המועמדים אולם ללא הצליחה להגיע להסכמות.

בעוד שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דרש כי ימונה לתפקיד עו''ד דני חורין, מנכ״ל משרד המשפטים ערן דוידי התעקש כי תמונה לתפקיד עו''ד אביטל סומפולינסקי. בעמדת מנדלבליט תמך נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, ואילו בעמדת דוידי תמכה ד"ר אורית רשפי.

חברת הוועדה החמישית, פרופ' יפה זילברשלץ הציע מועמד פשרה, אולם הצדדים לא הגיעו להסכמות.

במקום להגיע להכרעה, החליט היועמ"ש מנדלבליט המכהן כיו"ר ועדת האיתור להקפיא את עבודת הוועדה עד לאחר מינוי יועמ"ש במקומו, ולאחר מכן תחדש הוועדה את פעילותה ויתאפשר לה לפתוח את ההליך בפני מועמדים חדשים, אם תרצה בכך.

על התפקיד התמודדו 11 מועמדים, כולם מהמגזר הציבורי, ו-10 מתוכם מתוך משרד המשפטים. לקו הגמר הגיעו שניים: עו"ד אביטל סומפולינסקי ועו"ד דני חורין. במהלך הדיונים טען מנדלבליט כי יש למנות לתפקיד מועמד פנימי שצמח מתוך מחלקת ייעוץ וחקיקה, כדי לאפשר לחברי המחלקה אופק לקידום.

עו"ד דני חורין משמש כממונה בכיר במחלקת ייעוץ וחקיקה, הוא ראש אשכול תחום טוהר מידות (המכונה ניגודי עניינים) וביקורת שיפוטית. בעברו עבד במחלקת בג"צים של פרקליטות המדינה. לאחר מכן שימש כיועמ"ש של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים.

עד למינוי ד"ר גיל לימון לתפקיד משנה ליועמ"ש ציבורי-מנהלי, היה חורין במשך למעלה מחצי שנה אחראי על ההיבטים הניהוליים והארגוניים של עבודת המחלקה וייצג את המחלקה בישיבות המשנים ליועמ"ש, במקום דינה זילבר שפרשה.

עו"ד אביטל סומפולינסקי עובדת בעשור האחרון בייעוץ המשפטי של הכנסת. היא ממונה על ייצוג הכנסת בערכאות שיפוטיות ומומחית למשפט חוקתי. לפני כן, עבדה במשך עשור במחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה.

מי שעומד כיום בראש מחלקה זו הוא עו"ד רז נזרי, אשר משמש בתפקיד לצד היותו משנה ליועמ"ש לניהול ותפקידים מיוחדים. נזרי מחזיק במשך שלוש וחצי שנים בשני הכובעים. שמו של נזרי עלה כמועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה במקומו של מנדלבליט שיסיים את תפקידו בפברואר 2022, אולם נראה כי בשלב זה סער בוחן אפשרויות למינוי מועמד מחוץ למשרד המשפטים. ההערכה במשרד היא כי אם נזרי לא ימונה, הוא לא ימשיך בתפקידו במשרד המשפטים. החל משנת 2011 מכהן נזרי כמשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, ובסיום הקדנציה החל לשמש כמשנה ליועמ"ש ציבורי-חוקתי.

מלכתחילה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט המליץ לדחות את הקמת ועדת האיתור לתפקיד משנה ליועמ"ש "ציבורי-חוקתי" ולהשאיר את המינוי למי שיחליף אותו בתפקיד היועמ"ש. זאת בהתאם לנוהג שהיועמ"ש לא ממנה את משניו בחצי השנה האחרונה לתפקידו, על מנת שלא לכבול את היועמ"ש המיועד. השר גדעון סער התנגד לכך ודרש כי תפקיד זה יאוייש מיד. לדבריו, מכיוון שאין מדובר בממשלת מעבר, אין הצדקה לעיכוב. מנדלבליט הסכים, וועדת האיתור יצאה לדרך.

אולם כאמור, חברי ועדת האיתור לא הצליחו להסכים על מועמד, והוועדה יוצאת לשינת חורף עד לאחר מינוי מחליף למנדלבליט.