חוקי הלגליזציה של הקנאביס בוושינגטון רק נעשים מסובכים יותר

סדר היום של הלגליזציה עשוי להיות מסובך בגלל מדינות שרוצות להגן על תעשיות הקנאביס הצעירות וההכנסה הקשורה ממסים

חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock
חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock

המשקיעים צריכים להתכונן לעוד התגוששות פוליטית בנושא הקנאביס: כמה מדינות שכבר מאפשרות שימוש בסם עשויות להתגלות כמקומות בהן אסור למכור אותו עד שתהיה לגליזציה פדרלית מלאה.

למניות הקנאביס האמריקאיות לא הייתה שנה טובה. על אף עליות בינואר ופברואר, כשהדמוקרטים השתלטו על הסנאט וסוחרי WallStreetBets נהרו למניות קנאביס, קרן הסל AdvisorShares Pure Cannabis ETF - אחת מהקרנות הגדולות ביותר העוקבות אחרי התחום - ירדה בינתיים השנה ב־23%. הצעות חוק הוצגו גם על ידי דמוקרטים וגם על ידי רפובליקאים בחודשים האחרונים, אבל לא עזרו למחירי המניות מפני שאף אחד לא מצפה שיעברו.

ככל שהלגליזציה הפדרלית תיקח זמן רב יותר, כך תהיה יותר מבולגנת. בינתיים, 18 מדינות אישרו שימוש חוקי בקנאביס למבוגרים, על פי הספירה האחרונה של Marijuana Policy Project. בגלל שלא ניתן להעביר את הסם בגבולות של מדינות כל עוד נותר עליו איסור ברמה פדרלית, כל קנאביס המעושן במדינה כלשהי חייב להיות מגודל ונמכר ברמה מקומית. החברות המקומיות האלה, שגדלות מחודש לחודש, יופרעו כשתהיה לגליזציה ברמה לאומית.

אחד החששות הגדולים ביותר הוא מה יקרה כשניתן יהיה לסחור בקנאביס בכל רחבי המדינה. שווקי המריחואנה הבשלים יותר כמו קליפורניה ואורגון רואות מסחר בין מדינות כהזדמנות להיפטר ממלאי עודף. במדינות שהפכו את הקנאביס לחוקי לאחרונה כמו ניו יורק וניו ג'רזי, פרץ של מלאי זול מבחוץ מאיים על התעשייה הצעירה שלהן בתחום. זה משפיע במיוחד על חברות קטנות בבעלות בני מיעוטים שקיבלו עדיפות בחלוקת רישיונות הגידול אבל ייפגעו במהירות על ידי ספקים ממדינות אחרות.

המדינות רוצות גם להגן על ההכנסה ממיסים שקנאביס מייצר. באילינוי גבו יותר מיסים מקנאביס מאשר מאלכוהול בכל אחד מהחודשים מאז פברואר, על פי משרד ההכנסה של אילינוי. מאז 2014, כשמכירות חוקיות החלו בקולורדו ובוושינגטון, הקנאביס גייס 7.9 מיליארד דולר במיסים של מדינות, על פי Marijuana Policy Project. המיסים ממכירות צריכים להישאר בשווקים המקומיים, אבל את המיסים אלה הקשורים בגידול יהיה קשה למדינות לגבות אם הסם יהיה חוקי ברמה פדרלית. הגידול צפוי לעבור למדינות חמימות וזולות בהן ניתן לגדל קנאביס בזול באוויר הפתוח.

גם וושינגטון תרצה חתיכה מעוגת המס. הצעת חוק שהוצגה על ידי מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר בקיץ מציעה מס של 10% שיגדל ל־25% בתוך חמש שנים. זה בעייתי למדינות כמו קליפורניה וושינגטון בהן קיים שיעור מס ריאלי של 36% ו־47%, בהתאמה, וכבר עכשיו קשה למוכרים החוקיים שם להתחרות בשוק השחור, על פי MPG Consulting. הצעת חוק חלופית שהציעה חברת הקונגרס הרפובליקאית ננסי מייס מציעה מס פדרלי נמוך יותר של 3%. "הממשלה הפדרלית מגיעה מאוחר... הדבר הכי גרוע שהיא יכולה לעשות הוא לגרום לעיכוב במדינות בהן יש לגליזציה", אמר אולריק בזן, אנליסט בכיר במוסד המס.

על פי מחקר מהעת האחרונה של הפרופסורים סקוט בלומברג מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת מיין ורוברט מיקוס מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ונדרבילט, אפשרות אחת היא להסיר את האיסור הפדרלי על קנאביס אבל להשהות את מה שנקרא סעיף המסחר הרדום, דוקטרינה חוקתית המגבילה את יכולתן של מדינות בארה"ב להגביל מסחר ביניהן. לצעד הזה יש תקדים - תעשיית הביטוח מוחרגת ממנו, למשל - אבל יהיה שנוי במחלוקת, בייחוד בקרב מדינות במערב ארה"ב שצפויות להרוויח משוק קנאביס לאומי שהסם זורם בו בחופשיות.

השנה האחרונה הותירה משקיעים מפוכחים לגבי כמות הזמן שייקח לקנאביס להפוך לחוקי ברמה פדרלית. השנה הבאה עלולה להתגלות כלא פחות קשה.