הסתיימה עדותו של ניר חפץ: "מקווה שהצלחתי להגיע לחקר האמת"

עד המדינה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ניר חפץ, סיים להעיד במשפט לאחר 17 ימי עדות • חפץ: "אני יכול להגיד שהיה קשה כמו קריעת ים סוף להעיד מול נתניהו. מדובר בעדויות שלי במשטרה ויושבים אנשים חכמים לנקב את מה שאני אומר"

ניר חפץ מעיד במשפט נתניהו / צילום: רפי קוץ
ניר חפץ מעיד במשפט נתניהו / צילום: רפי קוץ

עד המדינה ניר חפץ סיים להעיד במשפט נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, לאחר 17 ימי עדות. חפץ העיד במשך 4 ימים בעדות ראשית ו-13 ימים בחקירה נגדית. הוא נחקר על ידי שורת פרקליטים מהתביעה בנוגע לכל הפרשיות בכתב האישום, ועל ידי עוה"ד של נתניהו - עמית חדד ובעז בן צור, עוה"ד של שאול ואיריס אלוביץ - ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר, ואיריס ניב סבאג המייצגת את מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס.

לאחר סיום עדותו אמר חפץ: "הקלה. אני חמישה שבועות עומד כאן על הדוכן. גם מטבע הדברים לא פשוט, וגם סוללה של עורכי הדין - הבכירים אולי במדינה. אפשר להגיד שאבן ירדה מהלב. מקווה שהצלחתי לסייע לביהמ"ש מהזווית שלי הצנועה להגיע לחקר האמת בסוף.

"זרמתי עם האמת. הייתי נטול אג'נדות. לסייע לחקר האמת. אני מקווה שעמדתי במשימה הזאת. אני יכול להגיד שהיה קשה כמו קריעת ים סוף להעיד מול נתניהו. מדובר בעדויות שלי במשטרה ויושבים אנשים חכמים לנקב את מה שאני אומר. האתגר הוא לא אם יתקפו או לא יתקפו אותי. צריך להילחם על האמת ועל הזיכרון על אירועים מלפני שנים רבות. האתגר הוא בעיקר קוגניטיבי".

על השאלה אם הוא נקט באסטרטגיה לשחק בשני המגרשים ענה חפץ: "ממש לא".

העדים הבאים הם שוטרים מצוות החקירה. בשבוע הבא לא יתקיימו דיונים לבקשת התביעה, על מנת שתוכל להתכנון להמשך העדויות.

חקירה חוזרת קצרה של התביעה

היום (ד') התקיימה חקירה חוזרת קצרה של התביעה. מטרת החקירה החוזרת היא להבהיר תשובות שניתנו על ידי העד בחקירה הנגדית ולא נועדה לבצע "מקצה שיפורים" של החקירה הראשית.

החקירה החוזרת נתקלה בהתנגדויות רבות של ההגנה. חפץ תיאר את מערכת היחסים שהייתה בין נתניהו לשלדון אדלסון: "הייתי עד למערכת היחסים הקרובה בינו לבין שלדון אדלסון, גם בנסיעות לחו"ל. נתניהו היה מקיים איתו פגישות. חפץ גם העיד כי קיבל "מסלול VIP לסטלה הנדלר", מנכ"לית בזק לשעבר, "כי הייתי ציר חשוב להעברת מסרים לנתניהו".

מוקדם יותר נערכה חקירה נגדית על ידי עו"ד ניב סבאג מטעמו של מוזס שהתמקדה בתיק 2000, המייחס למוזס הצעת שוחד לנתניהו. לפי כתב האישום, בשנת 2014 הציע מוזס לנתניהו שיביא לשינוי ניכר לטובה באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו בקבוצת ידיעות אחרונות, באופן שיבטיח את המשך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה לאורך זמן.

זאת בתמורה לכך שנתניהו ינצל את השפעתו כראש הממשלה לקדם חקיקה שתטיל מגבלות על החינמון "ישראל היום" ותביא להטבות כלכליות משמעותיות למוזס ולעסקיו. לפי כתב האישום נתניהו לא התכוון לקבל את ההצעה אך לא סירב להצעת השוחד והמשיך לנהל עם מוזס שיחה ארוכה על ההצעה וטען שיפעל לקידום החקיקה לאחר הבחירות. נתניהו מואשם בהפרת אמונים באישום זה.

"ישראל היום הוקם כדי לחסל את ידיעות אחרונות"

בחקירה הנגדית של חפץ ע"י ניב סבאג הוצג לחפץ כי מוזס אמר לנתניהו שהוא לא יכול לקחת אחרית על כותבי הטורים הפרשניים בידיעות - סימה קדמון, נחום ברנע ושמעון שיפר. חפץ השיב כי לתפיסת נתניהו, מוזס נתן הוראות לפרשנים הבכירים. "נתניהו חשב שאין שום דבר שישפיע חוץ מרצונו ומעמדו של מוזס". חפץ גם תיאר כי לכותבי מאמרי דעה בעיתונות הכתובה יש משקל, "זה בית הלורדים של העיתון" וכיועץ של נתניהו עסק רבות לנסות להכניס כותבים ימניים למעריב, וואלה, ערוץ 20 ומקומות נוספים.

אתמול החלה החקירה הנגדית של עו"ד ניב סבאג. חפץ העיד שקיים שיחה עם נתן אשל בשנת 2009 ובה תיאר את הסיבות להקמת ישראל היום. חפץ העיד כי נתן אשל, לשעבר ראש הסגל בלשכת נתניהו, סיפר לו בשנת 2009 כי הוא נשלח על ידי שלדון אדלסון למוזס להזהיר אותו שאם ידיעות אחרונות לא יפסיק להיות עוינים כלפי נתניהו, "יקום הדבר הזה בבעלות שלדון", כאשר הכוונה לישראל היום. "שמעתי את המסרים המאיימים של נתניהו כלפי מוזס הרבה פעמים. נתן אשל אמר שישראל היום הוקם כדי לחסל את ידיעות אחרונות".

חפץ סיפר כי אשל סיפר לו שאיים על מוזס שאם ידיעות לא יפסיק להיות עיתון עוין, יקום עיתון בבעלות שלדון אריסון. חפץ תיאר ששמע מסרים מאיימים של נתניהו כלפי מוזס. חפץ גם טען שהיה עד לשיחה בין עורך ישראל היום לשעבר עמוס רגב לנתניהו במהלכה נתניהו דרש להיכנס בכל הכוח במוזס. בעדות גם עלה הקשר בין מו"ל ידיעות למערכת העיתון - חפץ תיאר כי מוזס לא תיקשר עם הכתבים ולא השתתף בישיבות מערכת.

***חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ וארנון וני מוזס לא הורשעו ועומדת להם חזקת החפות