שרת הכלכלה ברביבאי הכריעה: מיכל כהן תהיה הממונה על התחרות

עו"ד מיכל כהן משמשת מאז 2006 בתפקידים משפטיים ברשות התחרות ומאוגוסט 2021 משמשת כממלאת מקום הממונה על התחרות • המינוי יובא לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ועו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרנו באר
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ועו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרנו באר

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, הודיעה הערב (ה') על החלטתה לבחור בעו"ד מיכל כהן לממונה על רשות התחרות. מוקדם יותר הערב ערכה ברביבאי ראיונות לשני המועמדים שוועדת האיתור המליצה עליהם אמש : כהן וד"ר אורן רגבי. זמן קצר לאחר מכן היא פרסמה את החלטתה ובחרה במי שמילאה עד כה את התפקיד באופן זמני. בהודעת משרד הכלכלה נכתב כי "השרה פגשה הערב את המועמדים לתפקיד חיוני זה למשק הישראלי והחליטה כי עו"ד מיכל כהן, היא זו שתומלץ לממשלה על מינויה לתפקיד ראש רשות התחרות".

מאז שנת 2006 משמשת כהן בתפקידים משפטיים ברשות התחרות. שימשה בתפקיד סגנית היועץ המשפטי (פלילי), סגנית בכירה ליועץ המשפטי (אזרחי), יועצת משפטית ומאוגוסט 2021 משמשת כממלאת מקום הממונה על התחרות. החלטת השרה בדבר המינוי תובא לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב.

השרה ברביבאי אמרה כי "הרשות מופקדת על תהליכי התחרות ויש לה אחריות לאומית לשמירה והגנה על רווחת הצרכנים מפני פגיעה מצד גופים עסקיים ולעודד צמיחה כלכלית במשק. אני מצפה כי הרשות תגביר את הפיקוח והאכיפה כגורם מקצועי מוביל בתחום התחרות, ותפעל כגוף עצמאי ופרואקטיבי בכל מקרה של חשש לפגיעה בתחרות ובצרכן.

"לעורכת הדין מיכל כהן יש את מלוא הכישורים לעמוד בראש הרשות והיא נבחרה בתום תהליך מעמיק שביצעה ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא. עו"ד כהן תזכה לגיבוי מלא בביצוע תפקידה ואני מאחלת לה בהצלחה רבה. תודה לחברי הוועדה שלא חסכו מאמץ בתהליך האיתור ולכלל המועמדים שהגישו את מועמדותם. ההחלטה למנות את עו"ד מיכל כהן, תובא לאישור הממשלה בהקדם".

כהן מסרה כי "אני רוצה להודות לשרת הכלכלה והתעשייה על האמון. אני גאה לעמוד בראש רשות מקצועית ולהוביל את עובדיה המצוינים לפעול יום יום לטובת הצרכן הישראלי. בכוונתי להילחם בכל מי שיבקש לפגוע בתחרות גם אם זה מחייב לאתגר תפיסות ישנות. הידע והמקצועיות של הרשות יעמדו לרשות הממשלה בכל התחומים, לצורך הסרת חסמים ושיפור התחרות לטובת הציבור".

41 מועמדים ניגשו לתפקיד

ב-9 בנובמבר החלה ועדת האיתור את עבודתה ואתמול התקיימה כאמור הישיבה האחרונה. לתפקיד ניגשו 41 מועמדות ומועמדים, 20 מהם עמדו בתנאי הסף ואושרו על ידי נציבות שירות המדינה. הוועדה התכנסה לחמישה דיונים, במסגרתם הופיעו בפניה 14 מועמדות ומועמדים, שהגיעו לשלב הסופי של ראיונות עומק ובדיקת רקע. מנכ"ל משרד הכלכלה הודה אמש לחברי הוועדה וציין כי "נוכח האתגרים המשמעותיים הניצבים בפני הכלכלה הישראלית, לרבות המלחמה ביוקר המחיה, עומד בפני הממונה על התחרות אתגר מרכזי והוא טיפול בכשלי השוק אשר פוגעים בתחרות החופשית, יהיה עליו לזהות חסמים לתחרות באופן אקטיבי ולפעול להסרתם".

עוד אמר ד"ר מלכא כי "הממונה יצטרך לפעול בצורה נחרצת בכל מקרה של הפרת חוק התחרות ולאכוף אותו בנחרצות. הממונה נדרש לבצע ניהול ובקרה על פעילות המונופולים ויצירת מנגנונים אשר יביאו לאיזונים נכונים ומיצוי פוטנציאל הצמיחה של המשק. כממונה על חוק הריכוזיות במשק יהיה על הממונה על התחרות לפעול לוויסות הריכוזיות הגבוהה ולאכיפת חוק הריכוזיות היכן שנדרש. נוכח האמור לעיל, עשינו, חברות וחברי הוועדה, כל מאמץ והפכנו כל אבן על מנת לאתר את המועמד הראוי ביותר בעינינו למשימה חשובה זו. אנו מאחלים לממונה שייבחר הצלחה בתפקידו המשמעותי".