הזהב סיים את השנה בשיעור הירידה הגדול ביותר מאז 2015

משקיעים צופים שעליית שיעורי הריבית והטיפוס של הדולר יפעילו לחצים על המתכת הצהובה

הזהב אכזב משקיעים שהימרו שירפד את התיקים שלהם נגד האינפלציה / צילום: Shutterstock, 3Defokes
הזהב אכזב משקיעים שהימרו שירפד את התיקים שלהם נגד האינפלציה / צילום: Shutterstock, 3Defokes

האינפלציה הגיעה לרמה גבוהה יותר ב־2021, אבל לא הזהב.

על אף עלייה במחירי הצרכנים שהגיעה לשיא של כמעט ארבעים שנה בנובמבר, הזהב סיים את השנה בירידה הגדולה ביותר בערכו מאז 2015, ואכזב משקיעים שהימרו שהמתכת תרפד את התיקים שלהם נגד האינפלציה.

החוזים העתידיים בזהב, שנסחרים באופן אקטיבי ביותר, ירדו ב־3.5% ל־1,828.6 דולר לאונקיה ב־2021, ונגררו מטה בגלל ציפיות המשקיעים לתגובת הפדרל ריזרב לעליות המחירים. המשמעות של האצת קצב הידוק המדיניות המוניטרית היא שהתחרות לזהב מנכסים מניבים כמו אגרות חוב גדלה.

משקיעים אוהבים זהב כנכס ערך יציב ולעתים קרובות משתמשים בו כהגנה נגד תנודות במניות או במחירים לצרכנים. אבל הוא לא מספק שום הכנסה, אז הוא נוטה להיות בקשיים כשהמחירים עולים. סימנים שהפד שולח לאחרונה גרמו להימורים על כך שהבנק המרכזי ינהג באגרסיביות לצנן את האינפלציה. זה הניע את התשואה על האג"ח הממשלתיות, שלרוב מטפסת כשמשקיעים צופים מדיניות הדוקה יותר של הבנק המרכזי, לרמות הגבוהות ביותר מאז תחילת המגפה.

כבר הגיע לשיא של מעל 2,000 דולר לאונקיה

הירידה מתרחשת לאחר רמות שיא, אחרי שחששות מעלייה מחודשת במקרי הקורונה עזרו להביא את המחיר לשיא של כ־2,050 דולר באוגוסט 2020. מאז ירד הזהב בכ־11%. המחירים טיפסו לשיא של חמישה חודשים בנובמבר, לאחר שנתוני המאקרו בארה"ב הראו אינפלציה עיקשת באופן מפתיע, אבל הציפיות שמדיניות הפד תאט במהירות את האינפלציה עזרו לשמור על הזהב בטווח מחיר צר יחסית סביב 1,800 דולר.

הביצועים הלא מרשימים של הזהב - בשנה שבה סחורות אחרות זינקו ומדד S&P 500 הגיע לשיא 70 פעמים - מעלים חשש שאתגרים גדולים יותר עוד צפויים בהמשך. בדצמבר הפך בנק אנגליה לבנק המרכזי הראשון שהעלה את שיעור הריבית מאז תחילת המגפה.

"ברמה תיאורטית על הנייר, זו אמורה הייתה להיות סביבה חזקה באופן יוצא דופן למחירי הזהב, אבל הם מסיימים את השנה נמוך מהרמה שבה התחילו אותה", אמר כריס וקיו, אסטרטג בכיר ב־DailyFX. "אני מנסה לחשוב אם מחירי הזהב לא הצליחו לעשות ראלי משמעותי ב־2021, איך דברים ייראו טוב יותר בהמשך?"

מניות מכרות הזהב מאבדות גובה

הירידה פגעה במניות של מכרות. קרן הסל Van Eck Gold Miners צפויה לסיים את השנה בירידות של 11% בעוד שמדד S&P 500 עלה ב־27%. המניות של Barrick Gold Corp  ירדו ב־17%, בזמן שתאגיד ניומונט  המבוסס בקולורדו עלה ב־3.6%. מניות הכורים נוטות לרוב להיות תנודתיות יותר ממניות הזהב עצמן.

כמה אנליסטים אמרו ששיגעון מטבעות הקריפטו אולי פוגע גם הוא בזהב. כמה מתומכי הקריפטו קידמו את הביטקוין כגידור נגד האינפלציה, אם כי הוא סבל מתנודתיות מתמשכת ולא נבחן באף תקופה של ירידות ממושכות או אפיזודות של אינפלציה. וקיו ממליץ למשקיעים להקטין את החזקות הזהב בתיקים שלהם מ־5% בממוצע ל־3% ולהקצות 2% במקום זה למטבעות קריפטו.

ווייד גונתר, שותף ב־ Wilshire Phoenix , צופה שהזהב ייסחר בין 1,700 ל־1,755 דולר במשך רוב 2022. הוא חושב שעליות מחירים כנראה יחזקו את הדולר, שעלול לפגוע בזהב בגלל שיהפוך אותו ליקר יותר לקונים מחוץ לארה"ב.

"עם שיעורי הריבית, האינפלציה והדולר, אנו די מצפים שההחזרים לזהב יהיו די חלשים במשך כל השנה הבאה", אמר גונתר.