עלייה בתחלואה? מדיניות הבידודים לחוזרים מחו"ל תבוטל

בישיבת הממשלה שהתקיימה הבוקר אמר רה"מ בנט כי בקרוב יחול שינוי בנושא בידוד המחוסנים ששבים מחו"ל. לדבריו, משרדי התיירות, הפנים והבריאות ייפגשו כדי לדון בנושא • בנט הזהיר מפני עלייה בתחלואה: "אנחנו צפויים לראות הכפלה, ואז הכפלה של הכפלה. יהיו עשרות אלפי מאומתים ביום, כבר בזמן הקרוב"

נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר
נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

הנגיף מתפשט, אך ענף התיירות יתנחם בכך שהשבוע ככל הנראה יוסרו הגבלות הכניסה והיציאה מישראל. ההגבלות תקפות עד ה-5.1 (יום רביעי הקרוב), ויום לפני כן יתכנסו שלושה שופטי בית המשפט העליון לדון בעתירות שהוגשו נגד המדינה בעקבות ההגבלות, אותן הגדירו העותרים כבלתי מידתיות.

"הסערה מגיעה אלינו בימים אלה ממש"

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בפתח ישיבת הממשלה לעלייה בתחלואה ואמר כי "אנחנו צפויים לראות הכפלה, ואז הכפלה של הכפלה, כבר בימים הקרובים. ככה זה עובד. שיהיה ברור - גם אם יש מי מאיתנו שמעדיף להדחיק, בקרוב מאוד הוא כבר לא יוכל. יהיו עשרות אלפי מאומתים ביום, כבר בזמן הקרוב".

בנט הזהיר מכך שמערכת הבריאות תידרש לעמוד בעומס שלא הכירה ואמר "המדיניות והצעדים שננקוט יותאמו למצב התחלואה וליכולת הספיקה של בתי החולים. במקביל לעומס הצפוי בבתי החולים, צריך לזכור שגם מצב של עשרות אלפי מאומתים ביום הוא קשה מאוד לניהול מבחינה לוגיסטית. אלה מספרים שהעולם לא הכיר, וגם אנחנו לא הכרנו. לכן, אנחנו רואים, למשל, עומס כבד בבדיקות ואנחנו פועלים ברגעים אלה, למצוא פתרונות. לסיכום, הסערה מגיעה אלינו בימים אלה ממש. יהיה קשה, אבל בהתנהגות נכונה ואחראית ביחד, אנחנו נצלח אותה".

בהמשך הישיבה דרש שר התיירות יואל רזבוזוב לעצור את מדיניות הבידוד לישראלים מחוסנים שחוזרים מחו"ל. "הגיע הזמן לסיים עם הבידוד של הישראלים המחוסנים החוזרים מחו"ל. כבר אין לזה ערך רפואי. אני מצפה שכמו שנפטור את הישראלים מבידוד, ולהערכתי זה צריך להיות כבר השבוע, נאפשר במקביל את חזרתם לישראל של הזרים המחוסנים, כי למרות חבילת הסיוע, תעשיית התיירות והמשק לא יוכלו להמשיך לעמוד בנטל. כל יום לתעשיית התיירות הוא קריטי".

ראש הממשלה בנט הסכים וציין כי אכן יחול שינוי במדיניות הממשלה בנושא כבר בימים הקרובים בצמוד לעלייה בתחלואה. "כנראה שזה יקרה השבוע, ונגיע למספרי ההדבקה שבזמנו דובר שיביאו לשינוי הזה. משרדי התיירות, הפנים והבריאות ייפגשו לגבש את השינוי", אמר בנט.

"הממשלה החליטה על דעת עצמה להפעיל את חוק הכניסה לישראל"

גם בוועדת החוקה קצו בהגבלות התיירות ובאופן קבלת ההחלטות הנוגעות להן, יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב מאיים הבוקר שלא לאשר ביום שלישי את ההגבלות החדשות מאחר שהממשלה איננה מתייחסת לטענות חברי הכנסת. קריב אמר כי "קיים חוסר הלימה קיצוני במידתיות התקנות... מדיניות רשות האוכלוסין וההגירה לא מידתית. אם הדברים היו נעשים עפ"י חוק הקורונה לא היינו מאשרים לכם את התקנות. הממשלה החליטה על דעת עצמה להפעיל את חוק הכניסה לישראל במקום את חוק הקורונה ואם המדיניות הזו תימשך - נשנה אותה בסוף החודש".

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, אמרה בדיון: "אנחנו לא בסגירת שמים. אנחנו בזיהוי מדינות שבהן אחוז המאומתים שחוזרים מהן גבוה פי 10 ממה שקיים במדינת ישראל ורק המדינות הללו נשארות אדומות. ככל שנגיע למצב שבו התחלואה המיובאת היא שולית ותעמוד על 5% או פחות מהתחלואה שיש במדינת ישראל, כל הדבר הזה יפסק".

יו"ר הוועדה ח"כ קריב התייחס לעמדת משרד הבריאות והוסיף "שמעתי הבוקר ממשרד הבריאות שהוא לא מוצא הצדקה אפידמיולוגית להגבלות הללו, אז איך אתם יכולים למנוע מנכד להשתתף בלווית סבתו? בסגר לא עומדים 40 דקות בפקק, לא חוגגים נובי גוד ולא הילולת הבאבא סאלי. למרות מסקנות הדיון האחרון, לא שיניתם דבר. הרי לא אמרנו שתפתחו את השמים, קיבלתם מאיתנו בקשות מידתיות וקונקרטיות. אני מודיע שביום שלישי הקרוב לא יאושרו תקנות המדינות האדומות ואציע לחבריי שלא לתמוך בהן. או שתחזרו עם תשובות אחרות, או שאבטל את רשימת המדינות האדומות. דחיתם 100% מהבקשות המהותיות שנוגעות למקרים הומניטריים".

חברי הוועדה הנוכחים בדיון הצטרפו לדבריו. כך ח"כ אוסאמה סעדי שאמר כי "יש התעלמות של הממשלה ושמים פס גם לגבי פיצוי למי שבוטלה טיסתם. מדי יום אנחנו מקבלים פניות של אזרחים שהפסידו את כספם. המטרה שלהם הייתה למנוע בכריסמס ובשנה האזרחית, מאזרחים ומשפחותיהם שתכננו לנסוע לחגוג. מנעו זאת מהם. יש רמזים שאוטוטו פותחים את הכל, אז המצב באירופה השתנה? אני שומע שברוב המדינות עדיין שיעורי התחלואה לא ירדו משמעותית, לכן אני מסיק שכל השיקולים היו זרים. אני לא יכול שלא להעלות שוב ושוב את ענף סוכני הנסיעות, חברות אוטובוסים, בתי מלון, ענף שלם שנפגע".