"עדיף ברגל או באופניים": צרפת מחייבת יצרניות רכב להוסיף אזהרות אקולוגיות במודעות הפרסום

סקטור הרכב הוא המפרסם השני בגודלו במדינה • האזהרות יהיו דומות באופיין לאלה שמופיעות על קופסאות סיגריות, ומטרתן היא לצמצם את השימוש בכלי רכב פרטיים

השרה לאיכות הסביבה של צרפת, ברברה פומפילי. מובילה את היוזמה החדשה / צילום: Associated Press, השרה לאיכות הסביבה של צרפת, ברברה פומפילי
השרה לאיכות הסביבה של צרפת, ברברה פומפילי. מובילה את היוזמה החדשה / צילום: Associated Press, השרה לאיכות הסביבה של צרפת, ברברה פומפילי

החל ממרץ הקרוב, כל מודעות הפרסום לכלי רכב בצרפת בכל הפלטפורמות האפשריות יחויבו לשאת "המלצה" לציבור לשקול הליכה או שימוש בתחבורה שיתופית או ציבורית במקום רכב פרטי; כך דיווחו השבוע כלי התקשורת במדינה. ה"אזהרות האקולוגיות" הללו, כפי שמכנה אותן התקשורת, דומות להודעות האזהרה הקיימות על סיגריות או על מזון לא־בריא במדינות שונות, והן חלק מהמדיניות הממשלתית הצרפתית, שנועדה לצמצם את השימוש בכלי רכב פרטיים בשם הגנה על הסביבה והפחתת שחרור גזי חממה.

בין אם במודעות בעיתונים, באינטרנט, ברדיו ובטלוויזיה או בבתי הקולנוע, יצרניות הרכב יוכלו לבחור אחת משלוש "הסתייגויות", לפי דיווחי כלי התקשורת: "למרחקים קצרים, העדיפו הליכה ברגל או רכיבה באופניים", "חישבו על שימוש בתחבורה שיתופית" או "באופן יומיומי, השתמשו בתחבורה ציבורית".

הצעד הוא חלק מצו ממשלתי שפורסם ב־29 בדצמבר וייכנס לתוקף ב־1 במרץ. בחודשיים הקרובים נדרשות חברות הרכב להתאים את הפרסומות שלהן לפורמט החדש.

קנס של 50 אלף אירו

מי שמובילה את היוזמה החדשה היא השרה במשרד לאיכות הסביבה של צרפת, ברברה פומפילי. "הפחתת פליטות הפחמן בתחבורה לא תקרה פשוט אם נשתמש במנועים חשמליים", כתבה השרה ב"טוויטר" לצד ההכרזה על הצו החדש, "היא תקרה אם, כשהדבר אפשרי, נשתמש באופניים או בתחבורה ציבורית". הפרסומות יחויבו גם להכיל תגית שבמסגרתה מקדם המשרד את הפחתת הפליטות מהתחבורה ברשתות החברתיות.

לפי הצו הממשלתי וצו נוסף שהתפרסם בנושא ביום רביעי האחרון, חברה שלא תמלא אחרי ההוראות תהיה חשופה לקנס מיידי של 50 אלף אירו לכל שידור או פרסום. במקביל, כל יצרני הרכב ומי שמפרסם מכוניות בצרפת יחויב גם לציין רשמית את רמת פליטות הפחמן הדו־חמצני של כלי הרכב, לפי קטגוריות שנקבעו על ידי הממשלה.

מנכ"ל יונדאי: זו מדיניות פרדוקסלית

ה"לה מונד" הצרפתי דיווח כי ההחלטה הצרפתית לגבי פרסום אזהרות בפורמט קבוע מראש התקבלה לאחר דיון בממשלה בדרישותיהם של ארגוני איכות סביבה לאסור באופן מוחלט פרסום כלי רכב מזהמים במיוחד, כמו ג'יפים - כפי שנעשה לגבי סיגריות במדינות אחדות בעולם - בשל הפגיעה בסביבה. לפי העיתון, סקטור הרכב הוא המפרסם השני בגודלו בצרפת (אחרי מסחר ומזון).

מנכ"ל "יונדאי" בצרפת אמר לעיתון כי החברה "תסתגל" לשינוי הדרוש, אך ציין כי המדיניות היא פרדוקסלית, מכיוון שהיא גורפת ומחייבת את היצרנים לאותן אזהרות, ללא לקיחה בחשבון של גודל המנוע או סוגו (בנזין, דיזל או חשמלי). "זה קצת מתנגש עם הכוונות של הממשלה לקדם את מכירות כלי הרכב החשמליים", אמר.

לפי הערכות כ־42% מהפרסומות לכלי רכב בצרפת הן לרכבי שטח עירוניים (SUV), הנחשבים למזהמים גדולים יותר. חברות רכב גדולות אחרות הגיבו בלקוניות ואמרו כי "ימלאו אחרי ההוראות הממשלתיות עד תאריך היעד".