מאה מנכ"לים נשאלו מה יקרה למחירים. התשובה חד משמעית ומדאיגה

עפ"י מדד אמון המנכ"לים שמפרסמת קבוצת הייעוץ Sparks, בשיתוף הפורום הישראלי למנהיגות, קיימת "רמת אמון מעט נמוכה ופסימיות של המנכ"לים ביחס למצבו של המשק הישראלי בשנת 2022" • כ-67% מהמנהלים שנשאלו העריכו כי רמת המחירים תעלה מעט, בעוד ש-31% העריכו כי המחירים יעלו מאוד

''העובדה שאין מספיק עובדים תמשיך לתדלק את המחירים'' / צילום: Shutterstock, 89stocker
''העובדה שאין מספיק עובדים תמשיך לתדלק את המחירים'' / צילום: Shutterstock, 89stocker

קונצנזוס בקרב מנכ"לים בחברות מענפים שונים, לפיו עליות המחירים במשק יימשכו גם בשנת 2022 - זהו אחד הממצאים המרכזיים העולים ממדד אמון המנכ"לים שמפרסמת קבוצת הייעוץ Sparks, בשיתוף הפורום הישראלי למנהיגות.

המדד מתפרסם לראשונה ויפורסם מדי רבעון, והוא משקף את רמת האופטימיות והפסימיות של בכירים במשק הישראלי לגבי מגמות שונות בשווקים.

המדד נע בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100 - קרבה לגבול העליון מעידה על ציפייה אופטימית יותר בקרב המנכ"לים, ולהיפך. מדד אפס משקף ציפייה ליציבות ביחס למצב הקיים. המדד נבנה על בסיס מחקר במסגרתו נשלחו שאלות ל-100 מנכ"לים מחברות כמו פנגו, ישראייר, מקורות, פמי פרימיום, גוליבר, תאגיד תמיר, הבורסה ליהלומים, וולטה, סולאר ובגיר. החוקר הראשי הוא ד"ר צחי פיינה.

רמת אמון נמוכה

המדד הנוכחי, כך לפי הדוח, "מייצג רמת אמון מעט נמוכה ופסימיות של המנכ"לים ביחס למצבו של המשק הישראלי בשנת 2022. רמת האמון מושפעת בעיקר מהערכותיהם ביחס לצפי עליית מחירים, הערכה בדבר אינפלציה שתאמיר, ההשפעות המתמשכות של מגפת הקורונה על המשק, ואי הוודאות המתלווה להמשך הופעת וריאנטים".

כ-67% מהמנהלים שנשאלו העריכו שרמת המחירים תעלה מעט, בעוד ש-31% העריכו שהמחירים יעלו מאוד. אף אחד מהמשיבים לא סבר שהמחירים יירדו מאוד, ורק משיב אחד ענה כי הם יירדו מעט.

"המנכ"לים מרגישים שספירלת התעסוקה כנראה תמשיך מאוד להאיץ את עליות המחירים", אומר רון צור, מנכ"ל קבוצת ספארקס. "כלומר, העובדה שאין מספיק עובדים תמשיך לתדלק את המחירים לצד כל הבעיות של שרשרת האספקה והמחסור בהיצע".
באשר לתחזית למצב הכלכלי בישראל ב-2022 היו המנכ"לים חלוקים הרבה יותר. כ-43% העריכו שהמצב ישתפר מעט, כ-27% העריכו שלא יחול שינוי משמעותי, וכ-23% העריכו שהמצב הכלכלי יחמיר מעט. "זה שיקף את חוסר הוודאות במשק שיוצרת הקורונה", מסביר צור, "המגפה כנראה תמשיך להטריד אותנו במחזוריות", מסכם צור.
בשורה התחתונה: התמונה העולה ממדד אמון המנכ"לים מתכתבת עם מדד אמון הציבור של הלמ"ס, שמתנדנד בשנתיים האחרונות לפי גלי התחלואה.

הפערים יגדלו

מהשאלות, שמולאו באופן אנונימי כמו כל הסקר, עולה למשל תובנה הקשורה לפערים. "אנו נראה פערים הולכים וגוברים בין עשירים ומעמד הביניים, לא רק פערים בין אנשים מתחת לקו העוני ומעליו", השיב אחד המנהלים והוסיף, "תימשך התייעלות תהליכי הייצור והאספקה. לחץ העלייה בשכר ופער בעובדים ימשיך להכתיב את הצורך בצמצום עובדים וצמצום שטחי משרדים. השנה הקרובה תאופיין בהתייעלות. תתחזק יכולת הביצוע, השירותים והייצור תוך שימוש בפחות משאבים ותקורות".

עוד מגמות שהצביעו עליהן המנהלים: "אפקט הפוסט-קורונה בו אנשים מעדיפים להישאר בבית יחמיר ויתבסס כנורמה נדרשת לשוק העבודה", ו"הפער בעובדים יתרום לניפוח נוסף של בועת ההייטק".