השמיים נפתחים: משבוע הבא תותר כניסת תיירים ארצה מכל מדינה

משרד הבריאות ממליץ לא בגלל תחלואה נמוכה במדינות אחרות, אלא לנוכח עליית התחלואה בארץ • המדינות שיוסרו מרשימת המדינות האדומות ויעברו לכתומות: איחוד האמירויות, ארה"ב, אתיופיה, הממלכה המאוחדת, טנזניה, מקסיקו, שווייץ וטורקיה

נתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

רשימת המדינות האדומות מבוטלת, כך מבשר פרופ' נחמן אש מנכ"ל משרד הבריאות. מהלילה בחצות לא תהיה עוד רשימה אדומה ולא יהיה איסור לטוס למדינות שהיו ברשימה. הרשימה שכללה את ארה"ב, איחוד האמירויות, בריטניה, שווייץ, טורקיה ועוד כבר לא תהיה תקפה. הנוסעים יבצעו שלוש בדיקות, לפני המראה, לאחר נחיתה ובדיקה נוספת לאחר סיום הבידוד. ההחלטה כפופה לאישור הממשלה שסביר שלא תעוכב ותצא אל הפועל.

"המלצת משרד הבריאות התקבלה לנוכח המדיניות שהוגדרה מראש על ידי הממשלה, לפיה מנגנון המדינות האדומות יושהה במצב בו מספר המאומתים הנכנסים מחו"ל יורד מתחת ל-5% מכלל התחלואה במדינה", כך מודיע משרד הבריאות שממשיך להמליץ שלא לטוס למדינות בהן התחלואה גבוהה.

מחוסנים ומחלימים יוכלו לצאת מבידוד לאחר קבלת תוצאת בדיקה שלילית בנתב"ג או לאחר 24 שעות (המוקדם מביניהם). מי שאינו מחוסן או מחלים - יוכל לצאת מבידוד רק לאחר קבלת תוצאת שתי בדיקות שליליות: בנחיתה ולאחר שבוע בידוד. הבדיקה לסיום הבידוד ביום 7 תהיה לפי האדם הנבדק: אוכלוסייה בסיכון תבצע בדיקות PCR, ויתר האוכלוסייה תבצע אנטיגן מוסדי.

זרים מכל מדינה יוכלו להיכנס לישראל החל מהשבוע הבא

עם ביטול הרשימה האדומה, מה-9.1 יוכלו להיכנס לישראל זרים מכל מדינה (האישור הקודם היה לזרים ממדינה כתומה בלבד) ובלבד שהם עומדים בתנאי התו הירוק (להגדרת מחוסנים/מחלימים). תנאי הבידוד לזרים שיבואו ארצה זהים לאלה שנקבעו לאזרחים, כלומר: בידוד עד לקבלת תשובה מבדיקת ה-PCR שנעשתה בנתב"ג.

מחוסנים/מחלימים שחזרו בימים האחרונים ממדינה אדומה ונמצאים עדיין בבידוד - יוכלו להשתחרר מבידוד במידה וחלפו 24 שעות מאז ביצעו PCR לאחר הנחיתה או כבר התקבלה תשובה שלילית לבדיקתם. לחוזרים הללו אין צורך בבדיקה נוספת ביום השביעי.

באשר לכניסת התיירים מהשבוע הבא, מסר שר התיירות יואל רזבוזוב: "תעשיית התיירות היא הנכס הלאומי של מדינת ישראל, אותו חייבים לשקם. זה לא יקרה במידי, אבל אנחנו בדרך הנכונה ואני אופטימי. ברור לכולנו כי הקורונה כאן כדי להישאר וחשוב שנדע לנהל סיכונים ושגרת חיים מאפשרת לצדה. ככה התעשייה שסיפקה פרנסה למאות אלפי משפחות והכניסה עשרות מיליארדי שקלים לקופת המדינה תחזור לעבוד".

בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון בבג"ץ במסגרת העתירות שהוגשו נגד המדינה בעניין הגבלות הכניסה והיציאה. לכאורה ריקון הרשימה האדומה מייתר את הנימוקים שהמדינה צריכה להשיב לצו שניתן לה על תנאי אלא שלפי עו"ד טל שחר, המייצג חלק מהעותרים, המשימה לא הושלמה: "אנחנו מחכים לקבל הצהרה חד משמעית מהמדינה שלא יהיה כאן יותר מהלך של סגירת שמיים אלא רק אמצעי מידתי חלופי. כאן זה לא צפון קוריאה ולא חוקתי בעליל נושא של איסור יציאה למדינות. גם אם יבטלו את התקנות הבעיה וגם אם ישאירו את הרשימה האדומה ריקה, הבעיה לא נפתרת עד להצהרה חד משמעית שלא יהיה יותר איסור לטוס למדינה אדומה. גם אחרי התרגיל של ריקון הרשימה האדומה נעמוד על הכרעה של בג"ץ שהעניין הזה לא חוקתי".