ההנהגה חייבת להעביר לציבור מסר ברור: בריאותכם בידיכם, הישמרו לנפשותיכם

המדיניות העכשווית בשלב זה של ניהול המחלה על ידי קברניטי המדינה הינה העברת כובד האחריות לציבור, או, במילים אחרות, כל אחד יישמר לנפשו כראות עיניו לפי מיטב הבנתו • אלא שהמסר לא הועבר באופן מפורש לציבור כדי שיוכל להפנים ולהבין כי הוא האחראי העיקרי לבריאותו, והוא צריך לגלות אחריות ולהפעיל שיקול דעת

מחלקת קורונה. ניכר כי המדיניות העכשווית בשלב זה הינה העברת כובד האחריות לציבור / צילום: Shutterstock, Stefano Guidi
מחלקת קורונה. ניכר כי המדיניות העכשווית בשלב זה הינה העברת כובד האחריות לציבור / צילום: Shutterstock, Stefano Guidi

שינוי מתווה הבדיקות והבידודים שחל בסוף השבוע שעבר הופך את התו הירוק לחסר משמעות ומוריד באופן ניכר את הדיוק במדדי התחלואה בקורונה.

לפי המתווה החדש, מחוסן או מחלים בעל תו ירוק מתחת לגיל 60, הנחשף לחולה מאומת יבצע בדיקת אנטיגן ביתית. אם תוצאתה שלילית הוא פטור מבידוד, אם תוצאתה חיובית, עליו לבצע בדיקת אנטיגן מוסדית, ורק אם תתקבל גם בה תוצאה חיובית ייכנס לבידוד. כלומר, כניסתו לבידוד תלויה בהחלטתו האם אכן לבצע את הבדיקה הביתית, באמינותה של תוצאת הבדיקה הביתית ובאמינותה של תוצאת הבדיקה המוסדית במידה ויפנה אליה אם ולאחר שיצא חיובי בבדיקה הביתית.

משמעות הדבר היא שחולי קורונה רבים לא יהיו מאומתים, או עקב החלטתם שלא לבצע את הבדיקה הביתית בניגוד לתקנה, או עקב רגישותה (יכולתה לזהות חולים) הנמוכה של בדיקת האנטיגן בזיהוי החולים, אשר לפי הנתונים האחרונים היא נמוכה יותר ממה שהיה סבור עד כה (כלומר היא "תפספס" יותר חולים).

חולים אלו יכולים, כמובן, להיכנס לכל מקום בו קיימת מגבלה של תו ירוק, ובכך התו הירוק, שאמור להקנות הגנה ולהוריד את הסיכוי להידבקות, מאבד את משמעותו.

יתרה על כך, גם מדדי התחלואה המפורסמים מדי יום, כולל מקדם ההדבקה, יתאפיינו בהערכת חסר, עקב אותם חולים שלא יאומתו.

הסכנה טרם חלפה

ניכר כי המדיניות העכשווית בשלב זה של ניהול המחלה הינה העברת כובד האחריות לציבור, או, במילים אחרות, כל אחד יישמר לנפשו כראות עיניו לפי מיטב הבנתו.

אין אנו באים לטעון לנכונותה או לאי נכונותה של מדיניות זו בשלב זה של המגפה, אולם אנו סבורים שמדיניות זו צריכה להיות משוקפת בבהירות לציבור, וכי שני מסרים חשובים חייבים לעבור באופן מידי לציבור.

המסר הראשון שיש להדגיש הוא שהסכנה טרם חלפה. הנתונים מראים עליה תלולה במספר המקרים הקשים בימים האחרונים (כבר מעל 200 מאושפזים במצב קשה).

המסר השני הוא שהתו הירוק כבר אינו מספק הגנה מהידבקות, וכי אם עד כה ידענו כי מקום עם תו ירוק הוא מקום עם סיכוי נמוך להידבקות, כיום אין הדבר נכון, ואנו צריכים להפעיל שיקול דעת על מנת להחליט האם מקום מסוים הוא בטוח דיו, או שמא הוא צפוף מדי או אופי הפעילות בו יכול להעלות את הסיכוי להידבק.

קיים הבדל התנהגותי בין מצב בו הלך הרוח של הציבור הוא שכובד האחריות העיקרי לצמצום ההדבקה נמצא בידי מערכת הבריאות ("המקום עם תו ירוק ולכן אני יכול ללכת אליו בבטחה והסיכוי שאדבק נמוך"), לבין מצב בו הציבור מבין כי הוא האחראי העיקרי לבריאותו, והוא צריך לגלות אחריות ולהפעיל שיקול דעת ("אמנם המקום בעל תו ירוק אבל לאור מדיניות הבדיקות החדשה זה לא מקטין בהרבה את הסיכוי שלי להידבק ולכן אשקול האם הוא צפוף, מה אופי הפעילות בו והאם אני חייב להגיע אליו").

העברת מסרים ברורים בדבר המדיניות החדשה עשויה אף להגביר את תחושת האחריות בקרב הציבור, ולגרום ליותר אנשים לגלות אחריות, לבצע את הבדיקות הביתיות לאחר חשיפה לחולה מאומת, להקפיד על עטיית מסיכות, להתחסן, ובכך לשמור על הבריאות האישית ועל בריאות הציבור.

ד"ר אבי מגיד הוא חוקר-אפידמיולוג, מרצה במכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן

ד"ר גולן בניסטי הוא חוקר-אפידמיולוג, מרצה במרכז האקדמי פרס