הסיבוב הבא של זהר לוי? מניית פז זינקה לאחר שסאמיט הפכה לבעלת עניין בחברה

סאמיט דיווחה על החזקה של מעל 6% מהון פז במניות ונגזרים פיננסיים • פז היא חברה ללא גרעין שליטה, ולכן כל השקעה מהותית במניותיה מצדו של משקיע פרטי כלשהו מעלה את האפשרות לניסיון השתלטות חדש על החברה, הגם שבסאמיט טוענים כי לא מדובר בניסיון שכזה

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט
זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

התפתחות אפשרית של מאבק שליטה בחברת פז  הוביל לזינוק דו-יומי של כ-14% במניית ענקית האנרגיה והקמעונאות. חברת הנדל"ן המניב סאמיט , שבשליטת זוהר לוי, דיווחה עם תחילת השבוע כי הגיעה להחזקה של כ-4% ממניות פז (בשווי שוק של כ-290 מיליון שקל) והפכה לבעלת עניין בחברה. נוסף על כך מציינת סאמיט, כי היא מחזיקה בנגזרים פיננסיים ביחס למניות נוספות של פז, המהוות כ-2.69% מההון.

הגם שהמניות הכפופות לעסקאות הנגזרים הפיננסיים אינן בבעלותה של סאמיט, הרי שעל פי עמדת רשות ניירות ערך עשויה סאמיט להיחשב כמחזיקה לעניין חוק ניירות ערך במניות אלו, ולפיכך היא דיווחה למען הזהירות על הפיכתה לבעלת עניין בפז, הנסחרת כעת בשווי של 4.7 מיליארד שקל.

פז היא חברה ללא גרעין שליטה, ולכן כל השקעה מהותית במניותיה מצדו של משקיע פרטי כלשהו מעלה את האפשרות לניסיון השתלטות חדש על החברה. עם זאת,  ההערכות בשוק ההון הן שאין בכוונתו של לוי להפוך לבעל שליטה בפז, אלא שמדובר בהשקעה פיננסית; בניית פוזיציה שתאפשר לסאמיט להרוויח מהשבחת שווי החזקותיה בפז בעתיד, גם לנוכח תסריט אפשרי של התפתחות מאבק שליטה בחברה.

סאמיט עוסקת בתחום הנדל"ן המניב בישראל, בגרמניה ובארה"ב, ונסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של 5.1 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה למשקיעים תשואה מתואמת של 121% בשלוש השנים האחרונות. זוהר לוי, המשמש כיו"ר סאמיט, מחזיק ב-48.4% ממניותיה ומכהן בתפקיד יו"ר החברה.

בשנת 2016 הוביל זוהר לוי את סאמיט להשקעה, מוצלחת מאוד בדיעבד, של כ-300 מיליון שקל במניות חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים, לאחר שזו נותרה ללא בעל שליטה עקב קריסתו העסקית של אליעזר פישמן. לוי ביקש אז להשתלט באמצעות סאמיט על כלכלית ירושלים, אולם עקב הקשיים שהציב חוק הריכוזיות, הוא מימש לבסוף את השקעתו בשנת 2018 בתשואה של כ-90%.

 
  

פועלת להתנתקות מבית הזיקוק באשדוד

קבוצת פז, בהנהגתו של המנכ"ל ניר שטרן, כוללת בתוכה את רשת תחנות הדלק הגדולה בישראל, עם 263 תחנות תדלוק ו-241 סניפים של רשת חנויות הנוחות הגדולה בישראל yellow. כמו כן כוללת קבוצת פז את חברת הגז הביתי הגדולה בישראל פזגז, שלה נוכחות ב-600 אלף בתי אב בישראל וב-10,000 אלפים עסקים.

כמו כן מחזיקה פז בשלוש חברות תעשייה (שירותי ונכסי תעופה, פזקר ופז שמנים וכימיקלים) בבית הזיקוק באשדוד (שאותו היא עתידה לפצל), וכן בנדל"ן בשווי הוגן של 1.6 מיליארד שקל. בשנה האחרונה זיהתה החברה פוטנציאל השבחה ב-22 קרקעות שעליהן ממוקמות כיום תחנות דלק שבבעלותה. בין השאר מדובר בקרקעות הממוקמות בת"א, בירושלים, בפתח תקוה ועוד, שעליהן ניתן לבנות בניינים בייעוד של מסחר, משרדים, מלונאות, לוגיסטיקה ותעסוקה.

בשבוע שעבר השלימה פז את רכישת רשת המרכולים פרשמרקט תמורת כ-2 מיליארד שקל בעסקת מזומן ומניות. במסגרת העסקה שילמה פז לבעלי מניות פרשמרקט סכום של 1.563 מיליארד שקל במזומן והנפיקה להם עוד 1.09 מיליון מניות של עצמה.

כמו כן, טרם השלמת העסקה חילקה פרשמרקט לבעלי מניותיה דיבידנד של 149 מיליון שקל. לאחר השלמת רכישת פרשמרקט דיווחו בעלי השליטה ברשת המרכולים, האחים יוסי ושלומי אמיר, כי ברשותם 6.64% ממניות פז (3.32% לכל אחד מהם).

פרשמרקט מפעילה כיום 42 מרכולים שכונתיים בפריסה ארצית, ורכישתה מצטרפת לרכישת רשת המרכולים סופר יודה שהשלימה פז אשתקד. רכישת שתי הרשתות נועדה להפוך את פז לחברת קמעונאות הפועלת בתחומי הדלקים, המזון והגז (באמצעות החברה הבת פזגז).

כמהלך משלים, פועלת פז לנתק עצמה מפעילות בית הזיקוק באשדוד, שנרכש על ידיה ב-2006. בשבוע שעבר דיווחה פז, כי הגישה לרשות ניירות ערך טיוטה ראשונה של תשקיף לחלוקת מניות פז בית זיקוק אשדוד (פז"א) כדיבידנד בעין לבעלי מניות פז, ורישום למסחר בבורסה של מניות בית הזיקוק באשדוד.

לדברי פז, הפיצול כפוף עדיין לאישור והחלטות על פי דין, ובין היתר להחלטה סופית של דירקטוריון פז לחלוקת הדיבידנד בעין. יש לציין, כי במקרה שבו שווי המניות המחולקות לציבור יהיה גבוה יותר מיתרת הרווחים הראויים לחלוקה של פז במועד החלוקה, יידרש אישור מטעם בית המשפט המחוזי למהלך.

פעילות פז"א מופיעה בדוחות פז תחת מגזר הזיקוק. בתשעת החודשים הראשונים של 2021 הציג מגזר הזיקוק של פז עלייה של 44% בהכנסות ל-5.57 מיליארד שקל, בזכות עליית מחיר הנפט וגידול בכמויות המכירה.

במקביל, הצטמצם ההפסד התפעולי שהציג מגזר הזיקוק של פז בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ב-49% ל-151 מיליון שקל. את הקיטון בהפסד הסבירה החברה בעלייה במרווח זיקוק הנפט, אשר קוזזה בחלקה בירידת שער הדולר ובעליית הוצאות הזיקוק.

ההפסד התפעולי המתואם של מגזר הזיקוק, אשר מנטרל את השפעות מחירי הנפט בעולם על שווי המלאים שבידי החברה, היה גבוה יותר, והסתכם בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ב-195 מיליון שקל, לעומת 235 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020.

פז הציגה בסוף ספטמבר 2021 הון עצמי לבעלי המניות של 3.1 מיליארד שקל, לאחר שרשמה בתשעת החודשים הראשונים של 2021 רווח נקי לבעלי המניות של 58 מיליון שקל. על תוצאות החברה העיב הפסד תפעולי של 151 מיליון שקל במגזר הזיקוק של החברה, אשר עתיד כאמור להתפצל ממנה במהלך השנה הנוכחי.

מכרה נכסים בגרמניה ב-1 מיליארד אירו

ביוני אשתקד מכרה סאמיט לקרן בינלאומית חלק ניכר מפורטפוליו הנכסים המסחריים שלה בשוק הגרמני, שבו התמקדה עד לאחרונה, תמורת כ-1 מיליארד אירו (כ-4.5 מיליארד שקל) במחיר ששיקף את שווי הנכסים בספרי החברה. 

המימוש המרשים הניב לחברה יתרות נזילות עצומות, שחלק ניכר מהן נותב בינתיים לביצוע השקעות בשוק הנדל"ן בארה"ב, שאותו זיהה לוי ככזה המניב תשואות גבוהות יותר.

מאז, ובתוך פרק זמן קצר, סיכמה החברה מספר עסקאות, בהיקף כולל של יותר מ-660 מיליון דולר, ברכישת  14 מרכזים מסחריים בארה"ב, שני בתי מלון ו פורטפוליו משמעותי של כ-2,500 דירות להשכרה בניו יורק.