המרוץ לראשות ההסתדרות: יש עתיד ותקווה חדשה החליטו להישאר בחוץ

לגלובס נודע כי שתי המפלגות לא הגישו את רשימותיהן להסתדרות, וההרשמה צפויה להסתיים הערב • במקביל, אחרי חרושת שמועות ארוכה סביב השאלה האם עופר עיני ירוץ לבחירות במאי, נראה שמקורביו מכינים לכך את השטח

יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד / צילום: רפי קוץ
יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד / צילום: רפי קוץ

אכזבה בהסתדרות: למרות ההכנות שנערכו השנה, סיעות יש עתיד ותקווה חדשה יישארו מחוץ להסתדרות. לגלובס נודע כי שתי המפלגות לא הגישו את רשימותיהן להסתדרות וההרשמה צפויה להסתיים הערב (א'). ביש עתיד מינו שלושה חברי כנסת כדי שירכיבו את הסיעה, אולם לבסוף המפלגה נותרה בחוץ, מה שיאפשר לה מרחב פעולה שאינו תלוי בלחצי ההסתדרות. בדומה, תקווה חדשה של גדעון סער תישאר בחוץ למרות שהחלה לאסוף חתימות בתחילת החודש, כדי לאפשר למפלגה חופש פעולה בהפעלת כלים להגברת התחרות והשקיפות.

גדעון סער / צילום: אוניברסיטת חיפה
 גדעון סער / צילום: אוניברסיטת חיפה

ההחלטות הללו מתקבלות לאחר שיחות שהתקיימו מול יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד באשר לתפקידים שתקבל תקווה חדשה. אולם בשל גודלה של המפלגה והיכולת שלה לשמור על עצמאות, סער החליט למרות הכל להישאר מחוץ לארגון כדי לשמור על חופש פעולה בתחום החברתי והכלכלי. כך למשל ב-28 ביולי חתם סער בשבתו כשר המשפטים על תקנות השקיפות לאגודות העותומניות שנועדו להחיל לראשונה על אגודות אלו חובות דיווח ושקיפות, ולעגן כללים שעל-פיהם יגישו דיווחים על פעילותן. בין היתר יחולו התקנות גם על ההסתדרות. פעולה שלא יכול היה לבצע בהיותו חבר בהסתדרות.

מקורביו של עופר עיני מכינים את השטח לקראת התמודדותו

בתוך כך, בחודש דצמבר פורסם כי הוקמה סיעה חדשה לראשות ההסתדרות בהובלת עופר עיני. כך נשלח בהודעה לעובדי סלקום על ידי בשם "נציגות העובדים". לאחר מכן הוציאה יו"ר ועד העובדים, מיה יניב, הודעה שאומנם מתנערת מהביקורת - "אין אצלנו מקום להתבטאויות אישיות ומכוערות כלפי אף אדם ובטח כלפי יו"ר הסתדרות מכהן" - אבל לא הכחישה את המהות.

כך, אחרי חרושת שמועות ארוכה סביב השאלה האם עיני ירוץ לבחירות במאי, נראה שמקורביו לפחות מכינים לכך את השטח. עיני יצטרך להחליט סופית האם יתמודד עד ה-23 בפברואר, המועד האחרון להגשת מועמדות. אלא שלצורך כך דרושה עבודת שטח מקדימה. לפי חוקת ההסתדרות, רשימה חדשה צריכה לגייס 5,000 חתימות של בעלי זכות בחירה התומכים בהגשת מועמדותו של ראש הרשימה כדי להתחרות על תפקיד יושב הראש. סלקום, שעובדיה מאוגדים בהסתדרות, מונה כ-3,000 עובדים. תמיכה של הוועד במועמדותו של עיני תקרב אותו אל קו המירוץ. בתרחיש אחר, עיני לא יצטרך להקים סיעה חדשה אלא יוכל לחבור לסיעה קיימת. מעבר לסלקום, ישנם וועדים נוספים המקורבים לעיני ומבקשים להריץ אותו כדי לחזק את כוחם בהסתדרות.

בניסיון לחסום את ריצתו של עיני, המזוהה עם מפלגת העבודה, גייסה סיעת "עוגן" של בר-דוד את תמיכת סיעות הליכוד ויש עתיד בהסתדרות. זאת, נוסף לסיכום על שיתוף פעולה מצד סיעתו של חבר הכנסת חיים כץ ובנו יאיר, יו"ר ועד עובדי תעשייה אווירית.