דוח אקלים של האיחוד האירופי: שבע השנים האחרונות היו החמות ביותר שנרשמו

הממצאים מצביעים על עלייה בפליטת גזי החממה

שיטפונות הרסניים בגרמניה, אוגוסט 2021 / צילום: Associated Press, Michael Probst
שיטפונות הרסניים בגרמניה, אוגוסט 2021 / צילום: Associated Press, Michael Probst

שבע השנים האחרונות היו החמות ביותר שנרשמו, ו-2021 הייתה השנה החמישית הכי חמה אי-פעם כך על פי ממצאים חדשים של שירות מעקב שינוי האקלים קופרניקוס של האיחוד האירופי.

הדוח, שפורסם ביום שני, קבע ש-2014-2021 היו השנים החמות ביותר שנרשמו "בפער ניכר". שיאי טמפרטורה נרשמו על ידי שירות קופרניקוס, העוקב אחר נתוני אקלים עבור מדינות באיחוד האירופי והחל לפעול בשנות ה-50.

בעוד ש-2021 הייתה שנה יחסית פחות חמה בממוצע משנים אחרות לאחרונה, באירופה היה הקיץ החם ביותר אי-פעם, על פי הדוח. כך גם בארה"ב, שם גל חום בצפון מערב האוקיינוס השקט הותיר יותר מ-100 הרוגים.

הטמפרטורה הממוצעת ב-2021 הייתה גבוהה בשליש מעלת צלזיוס מהממוצע בין 1991 ל-2020, ובין 1.1 ל-1.2 מעלות צלזיוס יותר מהשיאים שנרשמו בין השנים 1850 ו-1900, כך ניתן ללמוד מהנתונים השנתיים האחרונים.

טמפרטורות מעל הממוצע נרשמו בכמה חלקים של העולם, כולל במערב ארה"ב ובקנדה, במרכז וצפון אפריקה ובמזרח התיכון, כך נכתב בדוח. חוקרים בגרינלנד רשמו ירידת גשם בנקודה הגבוהה ביותר במשטחי הקרח בשנה שעברה בפעם הראשונה אי-פעם.

חזרת לה ניניה, בינתיים, תרמה לירידת טמפרטורות בחלקים מהאוקיינוס השקט, כך נכתב בדוח.

"זקוקים לפעולה בנושא האקלים עכשיו"

עליית הטמפרטורות ברחבי העולם קשורה קשר ישיר לעלייה בפליטת גזי החממה, כך אמרה סמנתה ברג'ס, סגנית מנהלת של שירות שינוי האקלים קופרניקוס.

"למרות ש-2021 הייתה רק השנה החמישית הכי חמה, המגמה הזו שראינו בשנים האחרונות - והעובדה ששבע השנים החמות ביותר קרו בשבע השנים האחרונות - משמעותה שאנו זקוקים לפעולה בנושא האקלים עכשיו", אמרה ברג'ס.

פאנל המדענים המייעץ לאו"ם על שינוי האקלים הזהיר בשנה שעברה שחלק מההשפעות של התחממות האקלים - כמו עלייה בגובה פני הים והמסת קרחונים - עלולים להיות בלתי הפיכים. רמות הפחמן הדו חמצני והמתאן באטמוספירה השתנו במהלך ההיסטוריה, אבל קצב השינוי המהיר בשנים האחרונות הונע על ידי פליטות גזי חממה שנגרמו בגלל פעילות בני האדם, כך אומרים מדענים.

פליטות גזי חממה המשיכו לגבור ב-2021. ריכוזי המתאן באטמוספירה גדלו בקצב מעט מהיר יותר מאשר ב-2020, על פי הדוח של קופרניקוס. מתאן הוא המרכיב המרכזי בגז טבעי, דלק על בסיס מאובנים ששורפים כדי לחמם בתים ולהניע תחנות לייצור חשמל.

דוח נפרד שפורסם ביום שני על ידי Rhodium Group, ארגון מחקר עצמאי, גילה שפליטות גזי חממה בארה"ב עלו בחזרה באופן חלקי ב-2021 לאחר שירדו ב-2020 בעקבות זה שמגפת הקורונה קרקעה מטוסים ושלחה עובדים רבים לעבוד מהבתים. פליטות גזי חממה עלו ב-6.2% ב-2021 לעומת 2020, כך נכתב בדוח, בעיקר בגלל תחבורה אבל גם בגלל עלייה בכמות פליטות הפחם.

"גזי החממה האלה הם המניעים העיקריים של שינוי האקלים", כתב ונסן אנרי-פש, מנהל שירות ניטור האטמוספירה בקופרניקוס. "רק במאמץ מכוון המגובה על ידי עדויות מתוך תצפית אנחנו נוכל לעשות שינוי ממשי".

ארה"ב, האיחוד האירופי וסין חשפו ב-2021 תוכניות לקצץ את פליטות גזי החממה בכמה העשורים הקרובים, אפילו לאחר שהאו"ם הזהיר שהעולם רחוק מלהגיע ליעדים שנקבעו לו בהסכם האקלים של פריז.