מכה לליברמן בבג"ץ: סבסוד המעונות לאברכים יימשך עד סוף שנת הלימודים הנוכחית

ביהמ"ש העליון קבע פה-אחד כי הוראת המעבר שנקבעה ביחס להחלת מבחני התמיכה לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום – ולפיה משפחות האברכים ייהנו מסבסוד שכר הלימוד רק עד לאמצע שנת הלימודים הנוכחית – אינה עולה בקנה אחד עם כללי המשפט המינהלי • "הפסקת הסבסוד במתווה שנקבע לא מאפשרת למשפחות האברכים זמן מספק להיערך לשינוי שייגרם לאורח חייהם"

השופט אלכס שטיין / צילום: רפי קוץ
השופט אלכס שטיין / צילום: רפי קוץ

מכה לשר האוצר אביגדור ליברמן: בית המשפט העליון קבע היום (ד') פה-אחד כי הוראת המעבר שנקבעה ביחס להחלתם של מבחני התמיכה לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום - ולפיה משפחות האברכים ייהנו מסבסוד שכר הלימוד רק עד לאמצע שנת הלימודים הנוכחית - אינה עולה בקנה אחד עם כללי המשפט המינהלי.

בדעת רוב נקבע כי כללים אלה מחייבים שהוראת המעבר תוארך באופן שהמשפחות תמשכנה ליהנות מהסבסוד, בהתאם לאמות-המידה שהיו נהוגות עד כה, עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית. בהרכב ישבו השופטים עוזי פוגלמן, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין. 

העתירות הוגשו לאחר שליברמן החליט על מבחני התמיכה החדשים לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום, אשר פורסמו באופן רשמי רק לאחר תחילת שנת הלימודים במוסדות החרדיים. מבחני התמיכה החדשים קובעים כי משפחות בהן רק האם עובדת או לומדת, ואילו האב מקדיש את חייו לתורה, לא ייהנו עוד מסבסוד שכר הלימוד במעונות היום. 

אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
 אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מבחני התמיכה החדשים מהווים שינוי במדיניות ארוכת-שנים, לפיה משפחות האברכים נהנו מסבסוד שכר הלימוד במעונות היום. במבחני התמיכה נקבעה הוראת מעבר, לפיה מבחני התמיכה הישנים (שבמסגרתם משפחות האברכים נהנו מסבסוד שכר הלימוד למעונות היום) ימשיכו לחול במקביל למבחני התמיכה החדשים עד לסוף אוקטובר 2021.

בית המשפט העליון עמד על כך שלאיש אין זכות קנויה לקבל סבסוד מהמדינה, גם אם היא ניתנה לו בעבר. הסובסידיה למעונות היום, בדומה לכל סובסידיה אחרת, משקפת את סדרי העדיפות הלאומית והשקפת העולם של השלטון, אשר לעולם יכולים להשתנות.

עם זאת, המשפט המינהלי מכיר בחובה השלטונית לקבוע הוראת מעבר במקרים בהם זו נחוצה למען הגנה על אינטרס ההסתמכות הלגיטימי של האזרח. חובה זו, כחלק מחובת ההגינות של השלטון, חלה במלוא עוצמתה במקרים בהם הסבסוד קשור קשר ישיר לליבת החיים של האזרח, אשר מתכנן את חייו ואת חיי משפחתו בהסתמך על כך שהסבסוד אותו הוא מקבל לא יבוטל ולא ישונה לרעה באבחה אחת, באופן שיגרום לו ליפול לתהום כלכלית ולשנות לרעה את דפוסי החיים הבסיסיים שלו, מבלי שיתאפשר לו להיערך למציאות החדשה. 

פגיעה בפעוטות 

בענייננו, בית המשפט העליון קבע כי מסגרת הלימוד מהווה עבור משפחות רבות את הבסיס או "העוגן" סביבו מתכננת המשפחה את חייה לשנת הלימודים כולה. עלותם הגבוהה של מעונות היום מביאה לכך שבמקרים רבים תקציב המשפחה לשנת הלימודים נבנה מסביב לשכר הלימוד במעונות. הפסקת הסבסוד במתווה שנקבע לא מאפשרת למשפחות האברכים זמן מספק להיערך לשינוי שייגרם לאורח חייהם ועלולה לפגוע בפעוטות. לשיקולים אלה לא ניתן משקל מספק, ומשכך נקבע פה-אחד כי הוראת המעבר במתכונתה הנוכחית אינה יכולה לעמוד.

השופטים גרוסקופף ושטיין החליטו בדעת רוב כי מבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול במקביל למבחני התמיכה החדשים עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית.

השופט פוגלמן סבר כי הסעד הראוי הוא להורות שמבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול עד להחלטה אחרת של השרים, שתתקבל תוך 30 יום, ואשר תיתן דעתה למורכבויות שהוצגו בפסק הדין. 

השופט שטיין ציין כי "למשיבים לא היה מענה ברור לשאלתי במהלך הדיון באשר לבחינת ההשלכות שתהיינה להוצאה המונית של ילדי משפחות האברכים ממעונות היום. בנסיבות אלה, אסתפק בלומר רק זאת: 'היד הנעלמה' של אדם סמית' אינה יכולה להאכיל פעוט, לחנכו ולספק לו את צורכי היומיום".

כאמור, בסופו של דבר הוחלט על-פי דעת הרוב שמבחינה התמיכה ימשיכו עד סוף שנת הלימודים תשפ"ב. 

שר האוצר אביגדור ליברמן צייץ בטוויטר בתגובה להחלטה: "אנחנו מצרים על החלטת בג"ץ בעניין שינוי הקריטריונים לקבלת סבסוד על מעונות יום, שפוגעת באזרחי המדינה שמשרתים בצה"ל, עובדים ומשלמים מסים. נמשיך לפעול בכל הכוח לשילוב כל אזרחי המדינה בשוק התעסוקה". 

באי-כוח העותרים, עורכי הדין מאיר אברהם וטל שחף ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', מסרו בתגובה: "אנו מברכים על הכרעת בית המשפט, שבראש ובראשונה נתן מענה קונקרטי לפגיעה החמורה במשפחות ובילדי האברכים וביטל את החלטת שר האוצר ליברמן. המשמעות האופרטיבית של פסק הדין היא שהסבסוד לילדי המעונות במשפחות האברכים יימשך כסדרו עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית.

"חשיבותו היתרה של פסק הדין היא בין היתר גם בכך שנקבעה במסגרתו הלכה חדשה, שצופה פני עתיד ונועדה להגן על החוליות החלשות בחברה מפני החלטות שרירותיות ופוגעניות של הרשות".