הבנק העולמי: האטה ברורה בצמיחה בעולם בגלל הקורונה ולחצי האינפלציה

דוח של הבנק כולל אזהרה חדשה לאחר נרשמת אינפלציה אצל כל אחת מ־38 המדינות ב־OECD, ויש סימנים לכך שהפרעות בשרשראות אספקה ימשיכו לקרות ברחבי העולם • ההתפשטות המהירה של האומיקרון "מצביעה על כך שהמגפה כנראה תמשיך להפריע לפעילות הכלכלית בטווח הקרוב"

נתוני האינפלציה בארה''ב ברמה הגבוהה מאז 1982 / צילום: Shutterstock
נתוני האינפלציה בארה''ב ברמה הגבוהה מאז 1982 / צילום: Shutterstock

בדוח חדש הבנק העולמי מזהיר מפני האטה משמעותית בצמיחה הגלובלית בעקבות האיומים שמציבים זנים חדשים של הקורונה, העלייה ביוקר המחיה ובמקביל העלייה באינפלציה.

כמו כן, הבנק הצביע על הסיכונים לאי שוויון ברמת ההכנסות של העובדים וכן להעמקת החוב של המדינות. אלה מסכנים במיוחד, נכתב בדוח, כלכלות מתפתחות ומתעוררות.

האזהרה באה לאחר שנתונים שונים הראו שהאינפלציה ב־OECD הגיעה לשיא של 25 שנים באותו הזמן שחלה עלייה ניכרת במחירי המזון והאנרגיה.

הבנק גם התייחס ללחצים מתמשכים על שרשראות האספקה הבינלאומיות לאחר שענקית הספנות Maersk  הודיעה שהשנה החדשה "לא התחילה טוב כפי שקיווינו" שכן התפרצויות חדשות של הקוביד פוגעים במסחר העולמי.

"המגפה עדיין משתוללת ולצערנו אנו רואים שהתפרצויות חדשות משפיעות על יכולתנו לשנע את הסחורות שלכם", כתבה Maersk והוסיפה כי "כמות החולים נותרת גבוהה בנמלי מפתח, ואזורים מרכזיים בעולם חווים כעת שיאים בהתפרצויות הקורונה. אנו מכירים בעובדה שזה גורם לעיכובים לשרשראות האספקה של לקוחותינו וצמצום ההפרעות האלה הוא בעל חשיבות עליונה עבורנו".

הבנק מדגיש כי למרות התאוששות של הכלכלות ב־2021 עם צמיחה שמוערכת ב־5.5% אחרי שנת 2020 שבה חלה צניחה עולמית ניכרת (התמ"ג העולמי הצטמק ב־3.4%), נראה שהצמיחה העולמית תאט קצב באופן חד ל־4.1% השנה - תיקון כלפי מטה לעומת הערכה קודמת של 4.3% - ול־3.2% ב־2023.

הדו"ח הצביע על גל הביקושים שהיה מרוסן במהלך הסגרים ועל הרמות הגבוהות של סיוע שממשלות ובנקים מרכזיים הציעו בשיא המגפה - שני גורמים שכעת השפעתם פוחתת.

האטת הצמיחה בסין וארה"ב תפגע במדינות המתפתחות

כשמדינות מתפתחות רבות חסרות את האמצעים לתמוך בכלכלות שלהן בעת הצורך, קבע הדו"ח שהתפרצויות קורונה חדשות יביאו עוד פקקים בשרשראות האספקה ויגדילו את לחצי האינפלציה. כל אלה, נכתב, "עלולים להגדיל את הסיכון לנחיתה כואבת". אם לא די בכך, האטת הצמיחה בכלכלות הגדולות יותר כמו ארה"ב וסין צפויה לפגוע קשות בביקושים לתוצרת ומשאבים מהמדינות המתפתחות והשווקים המתעוררים.

"התקופה שלפנינו תהיה מאופיינת בהגדלת הפערים בין מדינות עשירות ועניות כשכל הכלכלות המפותחות צפויות להגיע לשיקום מלא עד 2023 אך המדינות המתעוררות והמתפתחות עדיין נמצאות 4% מתחת לתמ"ג שלהן מלפני המגפה", כך נכתב בדו"ח.

נשיא הבנק העולמי דיוויד מלפאס מסר כי "כלכלת העולם מתמודדת בעת ובעונה אחת עם הקורונה, עם אינפלציה ועם אי־יציבות בתוך המדינות, וההוצאה הממשלתית והמדיניות המוניטרית נמצאות במרחב לא מוכר שעדיין לא מופה".

נתונים נפרדים של ה־OECD הראו שהאינפלציה בכל 38 המדינות החברות בארגון, הייתה בשיעור של 5.8% בנובמבר - עלייה מ־5.2% באוקטובר, והרמה הגבוהה ביותר מאז מאי 1996.

באופן ראוי לציון, עליית המחירים בארה"ב הייתה בשיא של 39 שנים, והגיעה ל־6.8%. בבריטניה, האינפלציה הגיעה לרמת שיא של 5.1% בנובמבר ומדינות ה־OECD חוו עלייה ממוצעת במחירי האנרגיה של 27.7% - הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 1980. האינפלציה במחירי המזון בקרב מדינות ה־‏ OECD הגיעה לרמה של 5.5%.