רוח גבית ממייסד טוויטר: ג'ק דורסי יקים קרן סיוע להגנה משפטית למפתחי ביטקוין

ב-2014 בזזו האקרים 850 אלף מטבעות ביטקוין מבורסת מאונט גוקס • השבוע, בעקבות האירוע, התיר בית המשפט בלונדון לתבוע 16 מפתחי קוד ביטקוין על רשלנות – מה שהביא את מייסד טוויטר ג'ק דורסי להכריז על הקמת קרן ללא מטרות רווח לסיוע משפטי עבורם

ג'ק דורסי / צילום: Shutterstock, Frederic Legrand - COMEO
ג'ק דורסי / צילום: Shutterstock, Frederic Legrand - COMEO

ג'ק דורסי, מייסד טוויטר, הכריז בשבוע שעבר על כוונותיו להקים קרן ללא מטרות רווח, שתיועד להגן על מפתחיי קוד מקהילת הביטקוין מפני תביעות משפטיות שמוגשות נגדם בנושא.

דורסי טוען כי כל קהילת המפתחים נמצאת בימים האלה תחת מתקפה משפטית, מרובת חזיתות, שאילצה את חלקם להיכנע מולה. הקרן תסייע בגיוס פרקליטים, עיצוב אסטרטגיה משפטית, וכמובן גם תשלום הוצאות משפט. דירקטוריון הקרן הוא שיבחר את התביעות והנתבעים להם תסייע.

דורסי הוסיף שהפעולה הראשונה של הקרן החדשה תתמקד בתיאום ההגנה המשפטית מול תביעה שהגישו קרייג רייט וקבוצת Tulip Trading, נגד מספר מפתחי קוד של ביטקוין, בטענה ל"הפרת חובת אמונים", באירוע השוד מבורסת מאונט גוקס ב-2014. בכדי לאפשר ל-16 המפתחים האלה להתגונן מול התביעה של רייט, מציע דורסי להקים את הקרן, שתציע לנתבעים עורכי דין מתנדבים.

לאחרונה התיר בית המשפט העליון של בריטניה לרייט, ביחד עם קבוצת Tulip Trading, להגיש תביעות נגד 16 מפתחים בקהילת הביטקוין, כחלק מהמאבק של רייט ושל Tulip על מטבעות הביטקוין שאותרו ונמצאו לאחר השוד בבורסת מאונט גוקס.

קרייג רייט הוא גיבור שנוי במחלוקת בקהילת הביטקוין - הוא מדען מחשבים אוסטרלי שטוען לאורך זמן כי הוא מי שעומד מאחורי הפסבדונים סאטושי נאקאמוטו, הממציא החידתי של הביטוקוין שזהותו לא נחשפה עד היום. בדצמבר האחרון חויב קרייג על ידי בית משפט במיאמי לשלם 100 מיליון דולר לעיזבונו של השותף שלו לשעבר, דייב קליימן, בגלל גזילה לא חוקית של קניין רוחני. עכשיו, כאמור, רייט פועל בלונדון נגד מפתחי ביטקוין, על רקע האירוע בבורסת מאונט גוקס, בטענה שמנעו ממנו גישה למטבעות הביטקוין שלו וסירבו לעזור לו להשיב את הונו שנגנב.

מאונט גוקס הייתה בורסת ביטקוין שהתבססה ביפן, ובמחצית הראשונה של העשור הקודם הובילה את המסחר העולמי בביטקוין עם 80% מנפח השוק בשיא פעילותה. בחודש פברואר 2014 נפרצה הבורסה על ידי נוכלי רשת והאקרים, שהצליחו לבזוז 850 אלף מטבעות ביטקוין, שהיו שווים אז כחצי מיליארד דולר (היום הערך של 850 אלף מטבעות ביטקוין מתקרב ל-40 מיליארד דולר). בעקבות השוד עלו שאלות בנוגע לניקיון כפיה של מאונט גוקס, שפורקה לגמרי בהליכים משפטיים בעקבות חשדות גוברים להתנהלות בלתי הולמת.