בגלל העלייה בתחלואה: הבנקים יוכלו לסגור 20% מהסניפים באופן זמני

הפיקוח על הבנקים העביר להערות הציבור הוראת שעה חדשה שנועדה לשמור על בריאות הלקוחות והעובדים • הבנקים רשאים גם לחייב את הלקוחות לקבוע תור מראש, אך יחויבו להעניק פתרונות למי שלא יכול לקבל מענה באמצעים דיגיטליים

יאיר אבידן, המפקח על הבנקים / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
יאיר אבידן, המפקח על הבנקים / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

העלייה בתחלואה מגיעה גם לשערי הבנקים. הפיקוח על הבנקים פרסם היום (א') טיוטה דחופה להערות הציבור בו הוא מתיר לבנקים להשאיר רק 80% מסניפיהם פתוחים ולסגור באופן זמני את 20% הסניפים הנותרים. הוראה זו תהיה תקפה עד ה-28 בפברואר. הוראה דומה ניתנה עם פרוץ מגפת הקורונה, אך עם התמתנות התחלואה חויבו הבנקים לחזור לפעילות מלאה, ועתה, כאמור, הם הורשו לצמצם שוב את מספר הסניפים.

"לנוכח העלייה בתחלואה וקצב ההדבקה המהיר, קיים חשש להיעדרות משמעותית בכח האדם במשק כולו ובמערכת הבנקאית בפרט. בנוסף, מתוך ראייה צופה פני עתיד, המניחה המשך פגיעה במצבת העובדים המחייבת צמצום בהיקפי קבלת הקהל, ועל מנת לשמור על בריאות הציבור והעובדים, רשאים הבנקים לצמצם את מספר הסניפים הפתוחים לקהל ובלבד ששיעורו לא יפחת מ-80% ממצבת הסניפים של הבנק", הסבירו בפיקוח על הבנקים. הטיוטה פתוחה להערות הציבור עד מחר, יום ב', וגם הוועדה המייעצת לבנק ישראל תמסור את הערותיה לטיוטה עד למחר.

בפיקוח ציינו עוד כי הבנקים יקבעו את סניפי הקהל שיישארו פתוחים בהתחשב בפיזור גיאוגרפי נאות של הסניפים וביכולתם לספק שירותים בנקאיים לציבור רחב של לקוחות. בסניפי הקהל שיישארו פתוחים יינתנו שירותי פקיד, לכל הפחות, עבור אותם שירותים אשר אינם ניתנים לביצוע בערוצי הבנקאות בתקשורת, גם ללקוחות התאגיד הבנקאי שסניפם אינו פתוח לקהל.

בנוסף, יחויבו הבנקים לפרסם על דלת כל סניף שנסגר את פרטי סניף הקהל הקרוב אליו ומספר הטלפון של המוקד הטלפוני של התאגיד הבנקאי, וכן באתר האינטרנט ובאמצעים נוספים שיבחר את רשימת הסניפים הפתוחים לקהל.

כמו-כן, הבנקים רשאים לחייב את הלקוחות בקביעת תור מראש בכפוף לעקרונות שנקבעו בהוראה.

אזרחים ותיקים לא חייבים לקבוע תור מראש

"עקב התפשטות נגיף הקורונה ועל מנת לאפשר המשכיות במתן השירותים הבנקאיים לציבור הרחב, תוך שמירה על בריאותו ועל בריאות עובדי התאגיד הבנקאי, רשאי התאגיד הבנקאי לקבוע כי ככלל השירותים בסניפים יינתנו בכפוף לתיאום תור מראש. עם זאת, יאפשר התאגיד הבנקאי לאזרחים ותיקים להגיע אל הסניפים ללא קביעת תור מראש. התאגיד הבנקאי יוודא כי תהליך קביעת התור יעיל, פשוט ומהיר , וכי זמני ההמתנה לקבלת השירות סבירים", הסבירו בפיקוח על הבנקים. עוד נקבע כי התאגיד הבנקאי יפרסם באתר האינטרנט שלו את הצורך בתיאום תור מראש ואת סוגי לקוחות וסוגי מקרים שלגביהם יינתן שירות אף ללא תיאום תור מראש .

"התאגיד הבנקאי יקבע תהליכי עבודה אשר יזהו וייתנו מענה למקרים מיוחדים ללקוחות אשר אינם יכולים לקבל את השירות בערוצי הבנקאות בתקשורת ונזקקים למענה פרונטלי ויוודא הקצאת משאבים נאותים למענה טלפוני תוך זמן סביר ללקוחות המשתייכים לסניפים שאינם סניפי הפתוחים לקהל", הוסבר בטיוטה.

"אירוע נגיף הקורונה טרם הגיע לסיומו המיוחל, וכפועל יוצא המערכת הבנקאית ממשיכה לנהל את סיכוני ההמשכיות העסקית הנובעים מאירוע הקורונה. במסגרת זו, הבנקים נדרשים להמשיך ולנקוט בצעדים הנדרשים להבטיח שמירה על ציבור הלקוחות והעובדים", כתבו בפיקוח על הבנקים.