עובדי משרד החוץ עוצרים את הגעת העובדים הזרים ותינוקות הפונדקאות

במסגרת עיצומים שנוקטים עובדי משרד החוץ, ועד העובדים הכריז שנציגויות ארה"ב, בוגוטוה וטיביליסי לא יטפלו בנושאי פונדקאות, וכן שבמנילה, הודו וקטמנדו לא ינפיקו אשרות עבודה • הוועד מפנה את הביקורת שלו הן למשרד האוצר ובעיקר לשר החוץ שלא מתערב בסכסוך לטובתם

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ועד עובדי משרד החוץ מחריף את העיצומים בגיבוי ההסתדרות. הוועד הודיע על הפסקת פעולות של עובדי המשרד בנציגויות ברחבי העולם וגם בישראל, החל מהיום (ב') ועד להודעה חדשה.

במסגרת העיצומים כל נציגויות ארה״ב, בוגוטה וטיביליסי לא יטפלו בנושאים של רישום נולד, הליכי פונדקאות, והנפקת דרכון ראשון. אלה שלוש מהמדינות הבולטות בפונדקאות לזוגות מישראל.

בנוסף, נציגויות ישראל במנילה, הודו וקטמנדו לא ינפיקו אשרות עבודה לענפי הסיעוד והחקלאות. זאת בנוסף לעיצומים שהוטלו קודם האוסרים על הנציגות בסין לטפל באשרות עבודה לפועלים מסין.

כמו כן, החלון הקונסולרי בירושלים יהיה סגור ואיגרות מדיניות לא יתורגמו ויופצו בשפה העברית בלבד. העיצומים הקודמים שהוטלו כוללים איסור הצבעות במוסדות האו"ם.

בוועד הודיעו כי במצבי חירום ניתן לפנות לועדת החריגים של ועד העובדים דרך מוקד פניות הציבור של משרד החוץ.

בהודעת הועד נאמר: "אזרחי ישראל היקרים, לצערנו ההתעלמות מפניותינו החוזרות ונשנות למו"מ לא מותירה לנו כל ברירה אלא לנקוט בעיצומים. האחריות לפגיעה באזרחי ישראל רובצת על כתפי מי שבחרו להתעלם מדרישה מוצדקת לאפשר לעובדי משרד החוץ לבצע את מלאכתם בתנאי העסקה הוגנים וראויים. צר לנו שנאלצנו להגיע למצב הזה, ואנחנו מקווים ששר החוץ, יאיר לפיד, יתעשת במהרה ויביא לסיום המשבר".

הוועד מפנה את הביקורת הן למשרד האוצר ובעיקר לשר החוץ שלא מתערב בסכסוך לטובתם. בתשובה לשאלת גלובס בנושא אמר שר החוץ בשבוע שעבר כי הסכים להתערב ובלבד שלא יוטלו עיצומים, אבל העובדים החלו בסכסוך העבודה מבלי להודיע לו מראש ולכן לא נכנס למו"מ.

בנוסף יו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות דני בונפיל, שלח מכתב זועם למנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז ובו טען כי אושפיז הפעיל לחצים כבדים על עובדת הכפופה לו כדי שתפר את הוראות הוועד. בונפיל כתב כי בכל שנות פעילותו לא נתקל במנכ"ל משרד שפעל כך והזהיר כי אם הדבר ישנה, יחריפו העובדים את הצעדים.