הוועד האולימפי של ארה"ב מייעץ לספורטאים שיתחרו באולימפיאדה בבייג'ינג להשאיר בבית את הסמארטפונים

ארה"ב מצטרפת לבריטניה, קנדה, והולנד בנקיטת צעדי זהירות נגד ניסיונות אפשריים של סין להשתמש בטכנולוגיה כדי לעקוב אחרי הנבחרות

הגלשת האלפינית מיקאלה שיפרין, אחת מהספורטאיות המובילות במשלחת ארה''ב לאולימפיאדת החורף / צילום: Associated Press, Giovanni Maria Pizzato
הגלשת האלפינית מיקאלה שיפרין, אחת מהספורטאיות המובילות במשלחת ארה''ב לאולימפיאדת החורף / צילום: Associated Press, Giovanni Maria Pizzato

ספורטאים אמריקאים הנוסעים לבייג'ינג לאולימפיאדת החורף עלולים למצוא עצמם ללא פריט הציוד המוכר להם ביותר: הטלפון הסלולרי שלהם.

הוועד האולימפי של ארה"ב מעודד את הנבחרת האמריקאית להשתמש במכשירים שניתן להיפטר מהם או "ברנרים" (burners) במקום להביא מכשירים משלהם לסין, בגלל הסיכוי לריגול נגדם בזמן המשחקים שמתחילים ב־4 בפברואר.

ההנחיה נכללה במסמך מייעץ בספטמבר ובעלון שנשלח בדצמבר. בעלון נכתב שכדאי להתכונן לכך ש"כל מכשיר, התקשרות, עסקה או פעילות באינטרנט עלולה להיות נתונה למעקב. המכשיר(ים) שלכם עלולים גם להיפגע בגלל תוכנות זדוניות, העלולות להשפיע לרעה על השימוש בעתיד".

ההמלצה להשתמש במכשירים זמניים מראה עד כמה שונה הגישה למשחקים האלה לעומת תחרויות קודמות, כשהעצה לספורטאים התמקדה בציות לחוקי המקום וכיבוד של נורמות תרבותיות של מדינות זרות.

"המשחקים האולימפיים מהווים הזדמנות ייחודית לפשעי סייבר"

שימוש בטלפונים זמניים עלול לסרבל את מאמצי הספורטאים לשמור על קשר עם משפחה וחברים - שאסור להם להיות לצידם במשחקים, בגלל איסור על צופים ממדינות זרות. זה גם עלול להקשות על ספורטאים לקדם את עצמם ואת ההישגים שלהם ברשתות חברתיות, אחד הכלים החזקים ביותר שיש להם על מנת להשיג ולשמור על עסקאות חסות.

ארה"ב אינה המדינה היחידה שנקטה גישה כזו. גם בוועד האולימפי של קנדה אמרו שאמרו לספורטאים ש"המשחקים האולימפיים מהווים הזדמנות ייחודית לפשעי סייבר וממליצים שתהיו זהירים במיוחד בזמן התחרויות, כולל לשקול להשאיר מכשירים פרטיים בבית, להגביל את כמות המידע האישי המאוחסן על מכשירים שמוכנסים למתחמי התחרות, ולנהוג בהיגיינת סייבר זהירה כל העת".

האיגוד האולימפי הבריטי והוועד האולימפי ההולנדי/פדרציית הספורט של הולנד גם הם ייעצו לחברים במשלחות של מדינות אלה שינקטו אמצעי זהירות מוגברים לקראת המשחקים בסין.

האיגוד האולימפי הבריטי אישר "שנתן לספורטאים ולצוות עצות מעשיות כדי שיוכלו לעשות את הבחירה שלהם בעצמם, בין אם הם לוקחים מכשירים אישיים למשחקים או לא". ספורטאים שלא רוצים לקחת ציוד פרטי שלהם יקבלו מכשירים זמניים.

הפדרציה ההולנדית גם הודיעה למשתתפים שתחלק מכשירים כאלה ואחר כך תשמיד אותם לאחר שהמשתתפים יחזרו מסין, כך דיווח העיתון ההולנדי "פולקסראנט". בפדרציה סירבו להגיב לדיווח באופן ישיר.

"הרצון העיקרי שלנו הוא ליצור את הסביבה הטובה ביותר בה הספורטאים שלנו יוכלו לספק את הביצועים המיטביים שלהם בנסיבות בטיחות ובריאות ולחזור הביתה עם הישגים. בשביל שכל זה יהיה יעיל אנו חושבים שלא כדאי להפוך את הנסיבות האלה לידועות לציבור", אמר ג'ון ון וליט, דובר הולנדי.

פקידים בכירים בוועד האולימפי הבינלאומי של ארה"ב סירבו להגיב על הנושא כשעלה בתדריכים טכניים לעיתונאים מוקדם יותר השבוע.

אין זה חריג שפקידים אולימפיים לאומיים מזהירים את המתחרים מהמדינות שלהם על סכנות סייבר כשהם נוסעים למשחקים. כשכל כך הרבה פקידים בכירים ואנשים מפורסמים נאספים במקום אחד, האולימפיאדה מהווה הזדמנות מושכת להאקרים, לא משנה בכלל איפה נערכים המשחקים.

אבל עבור רבים במערב, סין מהווה איום יוצא דופן. הממשלה הסינית עוקבת אחרי אוכלוסייתה באופן נרחב וכנוהל שבשגרה מצנזרת פוסטים ברשתות חברתיות המזיקים לכאורה לאינטרס הלאומי שלה.

בינתיים, נפתר נושא טכנולוגי נוסף שנראה שמטריד כמה אמריקאים במיוחד. מנהיגים פוליטיים אמריקאיי ביקרו את הרעיון שמארגני האולימפיאדה בבייג'ינג ידרשו מספורטאים להוריד או להשתמש בכסף דיגיטלי סיני בזמן המשחקים.

אבל בתגובה השבוע לשאלה שנשלחה בדואר אלקטרוני על ידי הוול סטריט ג'ורנל, דובר של משחקי בייג'ינג 2022 אישר: "ספורטאים ובעלי עניין אחרים במשחקים לא יתבקשו להוריד או להשתמש בכסף הדיגיטלי הסיני (יואן דיגיטלי) בתקופת המשחקים".