שיא של 30 שנה באינפלציה בקנדה, והזרקור מופנה לבנק המרכזי

כלכלנים צופים כי בנק קנדה יעלה את שיעור הריבית כבר בשבוע הבא על בסיס דוח מדד המחירים לצרכן ולחצי השכר שתועדו בסקר של תחזיות לגבי חברות שונות

ג'סטין טרודו, רה''מ קנדה / צילום: Shutterstock
ג'סטין טרודו, רה''מ קנדה / צילום: Shutterstock

שיעור האינפלציה השנתי בקנדה עלה בדצמבר לשיא של שלושה עשורים, נתון שיוסיף ללחצים על בנק קנדה להתחיל להעלות את הריבית כבר בשבוע הבא.

מחירי המזון עלו בקצב המהיר ביותר בכ־13 שנים, בזמן שהמחיר של בעלות על בית גם הוא עלה לרמה הגבוהה ביותר מזה כ־14 שנים. מחיר הדלק מעט איזן את העליות האלה, מפני שבחישוב שנתי המחיר ירד מעט.

מדד המחירים לצרכן של קנדה עלה ב־4.8% בחישוב שנתי בדצמבר, כך נמסר ביום רביעי ממשרד הסטטיסטיקה של קנדה, או מעט מהר יותר מקצב העלייה של נובמבר, 4.7%. נתוני דצמבר תאמו את ציפיות השוק, על פי החברה TD Securities. חוץ מדלק, המחירים עלו בדצמבר ב־4%.

הפעם האחרונה שהאינפלציה בקנדה עברה את סף ה-4.8% הייתה בספטמבר 1991, כשמדד המחירים לצרכן עלה ב־5.5%.

בינתיים, הממוצע של המדדים המועדפים על בנק קנדה לגבי אינפלציית הליבה בדצמבר האיץ גם הוא, ועלה ב־2.93% לעומת 2.73% בנובמבר. הממוצע בדצמבר גם סימן שיא של 30 שנה. אינפלציית הליבה מספקת מדד של שינויי מחיר שלא לוקחים בחשבון סחורות תנודתיות כמו מזון ואנרגיה.

"אם בנק קנדה היה מחפש סיבה להותיר את הריבית ללא שינוי בינואר, הוא לא ימצא אותה בדוח מדד המחירים לצרכן של דצמבר", אמר אנדרו קלבין, אסטרטג ראשי לקנדה בחברה TD Securities. החברה צופה שבנק קנדה יעלה את ריבית הבנצ'מרק, העומדת כיום על רבע אחוז, בעוד רבע אחוז בשבוע הבא, כך שתעמוד על 0.5%.

הציפיות להעלאת הריבית עלו לאחר שהבנק פרסם את סקר תחזית העסקים הרבעוני שלו ביום שני, שם נכתב שמבשיל סבב נוסף של אינפלציה גבוהה. למשל, חברות צופות להעלות שכר בקצב מהיר יותר בהשוואה לתקופת 12 החודשים שלפני כן ולמשוך עובדים לאור המחסור בכוח אדם.

בגלל קשיים בשרשראות אספקה, חברות הציעו גם שיתכננו להאיץ השקעות במכונות, ציוד, ובניינים על מנת לספק ביקוש מקומי וזר. בחברות שונות מציינים שצופים להעביר את העלויות הגבוהות יותר הלאה לצרכנים.

"נתונים הנוגעים לציפיות האינפלציה והמידה הנותרת של גמישות כלכלית מצביעים על סביבת עבודה עיקשת וגוברת של אינפלציה גבוהה", אמרה ורוניקה קלארק, כלכלנית ב־Citi. "זה מעלה את הסבירות שבנק קנדה ישגה לכיוון של שליטה על האינפלציה הגבוהה מדי בינואר על אף מגבלות כלכליות חדשות" הקשורות לעלייה החדה בכמות מקרי הקורונה הקשורים לזן אומיקרון.

בנק קנדה צפוי להודיע על ההחלטה שלו לגבי מדיניות הריבית לעת הקרובה ב־26 בינואר. הבנק קובע את הריבית על מנת להגיע ולשמר אינפלציה של 2%, או נקודת האמצע של טווח שבין 1% ל־3%, והממשלה הקנדית חידשה את המנדט הזה בחודש שעבר לעוד חמש שנים, עד סוף 2026.

טו נגוין, כלכלנית בחברת הייעוץ RSM Canada, אמרה שהלחץ גובר על בנק קנדה להעלות את שיעור הריבית. מושל הבנק של קנדה טיף מקלם אמר בחודש שעבר שנציבי הבנק המרכזי מתחילים להרגיש לא בנוח עם רמת עליית המחירים.

"עם זאת, יש מעט שבנק קנדה יכול לעשות על מנת לטפל בחלק הגדול ביותר של משוואת האינפלציה: ההפרעות הקשורות במגפה בשרשראות אספקה", אמרה נגוין.

בנק קנדה, שציין את ההתקדמות בשוק התעסוקה, סיים את תוכנית רכישת הנכסים הגדולה שלו בסתיו האחרון ובזמנו דחה את לוח הזמנים להעלאת הריבית הראשונה מזה שלוש שנים, לרבעון השני או השלישי של 2022, ברגע שההספק העודף בשוק ייספג. כמה כלכלנים חושבים שיש מעט גמישות או אין בכלל בכלכלה גמישות נכון להיום, וציינו את תוצאות סקר החברות הרבעוני כעדות לכך.

דוח מדד המחירים לצרכן מדצמבר הראה שמחירי המזון עלו ב־5.2%, או במידה הגדולה ביותר מאז ינואר 2009, בין היתר בגלל המחירים הגבוהים יותר של פירות ובשר. עלות הדיור עלתה ב־5.2%, הקצב המהיר ביותר מאז יולי 2008. נתוני איגוד המקרקעין הקנדי השבוע הראה שמחיר הבנצ'מרק לדירות בקנדה עלה בחישוב שנתי בשיעור שיא של 26.6% בדצמבר.

העליות במחירי הדלק ירדו ל־33.3%, לאחר שבנובמבר העלייה בחישוב שנתי במחיר הדלק עמדה על 43.6%.

בהתאמה לעונה, מדד המחירים לצרכן של קנדה עלה בדצמבר ב־0.3% לעומת החודש שעבר. בחישוב שאינו מותאם עונתית, המחירים ירדו בדצמבר לעומת נובמבר ב־0.1%.