משבר בתעשיית הטלוויזיה: איגוד המפיקים משבית צילומי הפקות חדשות

באיגוד המפיקים מסבירים את ההחלטה בהתנהגות אלימה של ארגון אקט, שכללה לדבריו פיצוץ יום צילום בשבוע שעבר, איומים וסחיטה על מפיקים ואנשי צוות בעניין שעות הצילומים ועוד -הכול כחלק מהמאבק להגיע להסדר חדש ובניסיון חד-צדדי לבטל הסכמים קיימים

אדר שפרן, יו''ר איגוד המפיקים / צילום: תמונה פרטית
אדר שפרן, יו''ר איגוד המפיקים / צילום: תמונה פרטית

משבר חדש בין איגוד המפיקים לבין ארגון אקט, המאגד את עובדי מקצועות הסט בטלוויזיה, מאיים לשתק את תעשיית הטלוויזיה, זאת לאחר שאיגוד המפיקים הודיע היום (ה') כי כל הפקות הטלוויזיה והקולנוע המתוכננות ייעצרו עד להודעה חדשה. ההשבתה לא תחול על הפקות שנמצאות בעיצומם של ימי צילום שהוחרגו מהשביתה.

הודעה בעניין ההשבתה נשלחה לכל הארגונים בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע הקשורים להפקות, בהם ארגון השחקנים שח"ם, ארגון הבמאים, ארגון התסריטאים ואקט. הודעה נשלחה גם לערוצי הטלוויזיה.

כאמור, המהלך עלול לשתק בעתיד, לפחות חלקית, את תעשיית הטלוויזיה, שכן כל ההפקות של תאגיד השידור הציבורי מופקות על-ידי חברות הפקה חיצוניות, זאת בנוסף לכ-50% מהפקות הטלוויזיה המסחרית שעל-פי חוק אמורות להיות מופקות על-ידי חברות ההפקה.

באיגוד המפיקים מסבירים היום את ההחלטה להשבית את ההפקות בהתנהגות אלימה של ארגון אקט, שכללה לדבריו פיצוץ יום צילום בשבוע שעבר, איומים וסחיטה על מפיקים ואנשי צוות בעניין שעות הצילומים, איומים שלא יחתמו על הסכמים ויפוצצו הפקות- הכול כחלק מהמאבק להגיע להסדר חדש עימם ובעקבות ניסיון חד-צדדי לבטל הסכמים קיימים.

באיגוד המפיקים טוענים, ולא לראשונה, כי אקט מוביל התנהלות אסורה של תיאום מחירים, ולכן בנוסף להשבתה הצפויה, הארגון הגיש תלונות רשמיות ובהן חומרים חדשים לרשות התחרות ולמשרד המשפטים, בטענות לעבירה לכאורה על חוק התחרות.

קרב קשוח

נזכיר כי בשנים האחרונות מתנהל קרב קשוח בין הארגונים, שהוא בין היתר פועל יוצא של הפרסונות המובילות אותו. נסביר כי תעשיית ההפקות בישראל פועלת כולה במתכונת של פרילנסרים - גם אם מדובר בעובדים קבועים.

תנאי העבודה של עובדי אקט הם מתוקף הסכם אליו הגיעו ב-2008 עם איגוד המפיקים ושאומץ בהמשך על-ידי קשת וערוץ עשר (שהעביר אותו כנדוניה לרשת אחרי המיזוג), ובתחילת 2019 גם על-ידי תאגיד השידור. ההסכם מגדיר את תנאי העבודה והשכר של העובדים בתעשייה, לרבות מנגנון עדכון קבוע שאמור להתאים את שכר העובדים למציאות בשוק.

במהלך 2019 נטען על-ידי איגוד המפיקים כי בניגוד לסיכומים, אנשי אקט הוציאו באופן חד-צדדי מחירון חדש המשקף עליית שכר לעובדים של כ-30%. המשבר החריף, כשלמפיקים התברר כי העובדים משתפים פעולה בקביעת מחיר מינימום - מה שהקשה מבחינתם ניהול משא-ומתן שאיננו מלווה בתחושה של אקדח לרקה.

לאחר שהמפיקים איימו כי אם התיאום יימשך הם יבטלו כליל את ההסכם עם אקט, התיישבו הצדדים לשולחן המשא-ומתן על-מנת לנסות ולהגיע להסכמות חדשות. המשא-ומתן אומנם לא צלח - בין היתר סביב דרישה של אקט להפוך את חברי הארגון לשכירים - אבל הלך-הרוח בתעשייה נרגע לזמן מסוים, והתעשייה התנהלה בשקט מסוים על-פי המתווה של 2008, המגדיר גם עליית מחירים. 

נזכיר כי במהלך השנה וחצי האחרונות התמודדה התעשייה כולה עם משבר הקורונה, שבחודשים הראשונים פגע בצילום הפקות חדשות, ובנוסף הביא לכך שחלק מהלקוחות הגדולים של חברות ההפקה - ערוצי הטלוויזיה המסחרית קשת ורשת - הורידו את תקציבי ההפקות בכ-15%. 

שלא לייחוס תולים גורמים בכירים בתעשיית ההפקות (ולא לראשונה) את האשמה באסקלציה של המשברים ביו"ר אקט איתמר אביטן, שלטענתם מוביל קו נוקשה בשל אספריציות אישיות שלו.

"התנהלות בריונית" 

לדברי יו"ר איגוד המפיקים, אדר שפרן, "מצער מאוד שדווקא בשנים בהן העולם וגם התעשייה שלנו מתמודדים עם משבר הקורונה, יש מי שמנסים להלך אימים, להתנהג בבריונות ולהרוס את פרנסתם של כלל עובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו פגיעה כלכלית נוספת בתעשייה, בחבלה בימי צילום, ועל כן נאלצים לעצור ולבטל בשלב זה, כדי למנוע נזקים כלכליים נוספים לאלפי האנשים המעורבים בעשיית טלוויזיה וקולנוע בישראל. אנו, אנשי התעשייה, מחויבים ליצירה הישראלית ולאיכות היצירה, ולא נוכל להמשיך להפיק וליצור תחת אש". 

לדברי צביקה גוטליב מאיגוד המפיקים, ״לא נסכים למצב בו הפקות יילקחו בשבי, וינסו להרוס את היצירה הישראלית בדרכים שונות, עם תקציבים הולכים ונשחקים. לא ניתן להתמודד עם התנהלות לא חוקית לכאורה של תיאום מחירים על-ידי אנשי צוות והתעלמות מכל המוכר והידוע על אופן פעילות התעשייה מזה שנים.

"כל פגיעה שכזו, פירושה פגיעה כלכלית בהפקות ובאנשי התעשייה המתפרנסים ממנה, דווקא בשעה זו של משבר קורונה. נאלצנו לנקוט צעד זה בלית-ברירה. אנו מזמינים את עובדי ועובדות אקט לגלות אחריות ולהתחייב כי יפסקו התנהלות אלימה ובריונית וצעדים חד-צדדיים הכורתים את הענף עליו הם יושבים וממנו מתפרנסים".

מנכ"ל אקט, איתמר אביטן, דוחה את ההאשמות ומגלגל את הכדור חזרה לאיגוד המפיקים. לדבריו, "הבוקר הופצה הודעה מימי הביניים, ובה איגוד המפיקים רואה בנו העובדים כעבדים מודרניים. אנחנו לא נאפשר לצלמים, תאורנים, מאפרות, אנשי סאונד, מלבישות, נהגי משאיות ועוזרי הפקה לעבוד 18 שעות ביום על הסט בניגוד לחוק. תעשיית העבדות והניצול הסתיימה. הגיע הזמן שאיגוד המפיקים ואדר שפרן יתקדמו לשנת 2022". 

"18 שעות ביום על הסט" 

מנכ"ל אקט, איתמר אביטן, דוחה את ההאשמות ומגלגל את הכדור חזרה לאיגוד המפיקים: "הבוקר הופצה הודעה מימי הביניים ובה איגוד המפיקים רואה בנו העובדים כעבדים מודרניים. אנחנו לא נאפשר לצלמים, תאורנים, מאפרות, אנשי סאונד, מלבישות, נהגי משאיות, עוזרי הפקה לעבוד 18 שעות ביום על הסט בניגוד לחוק. תעשיית העבדות והניצול הסתיימה. הגיע הזמן שאיגוד המפיקים ואדר שפרן יתקדמו לשנת 2022".

לטענתו, המפיקים מנסים לקבע מצב בו מנצלים את העובדים בתעשייה ומתחמקים מניהול משא-ומתן בתום-לב: "בפברואר נסגר עם ארגון המפירים מתווה שהגדיר איך יתנהל המשא-ומתן על שכר ותנאי עבודה. ארבעה חודשים המפיקים נעלמו ואז פוצצו את המשא-ומתן, כשאמרו שהם לא מוכנים לדבר על טבלת השכר, ולמרות שהטבלה כלולה בהסכם התחרות, ותוך כדי הגישו תלונה לרשות התחרות, ואז גם הגישו ערעור נגד רשות ההגבלים העסקיים".

מארגון שח"ם נמסר כי הם מחזקים את ידיהם של החברים מאקט. "ארגון השחקנים והשחקניות תומך במאבקם של עובדי ועובדות הסט לקיצור יום העבודה. לא הגיוני שעובדים ועובדות לא רואים את משפחותיהם ואת ילדיהם בשל הדרישה לעבוד 14 ו-15 שעות לאורך ימים שלמים. הניסיון של גופי שידור ומפיקים לחסוך עלויות של ימי צילום נוספים על חשבון עובדים ועובדות הוא מצב בלתי נסבל. שח"ם, יחד עם השחקנים והשחקניות בישראל, מביעים סולידאריות עם אחינו על סט הצילומים".