הצד האפל של המלחמה הסינית בקורונה: צבא ענק אוכף את מדיניות "אפס ההדבקה" בכל מחיר

במהלך השנתיים האחרונות, סין התמודדה עם המגפה במדיניות של "אפס-קורונה", והשתמשה באמצעים נוקשים כדי לאכוף אותה - בין השאר, באמצעות סגרים על ערים בנות מיליוני תושבים בגלל מאומתים ספורים • עד כה, המדיניות ההדוקה עזרה לשמור את המספרים נמוכים, אבל עם הגעתו של וריאנט האומיקרון המדבק, האתגר נעשה גדול הרבה יותר והמחיר האנושי הפך לבלתי אפשרי

מתחם בדיקות קורונה בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Andy Wong
מתחם בדיקות קורונה בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Andy Wong

סין נותרה היחידה בעולם שעוד דובקת במדיניות "אפס-קורונה", וככל הנראה מתכוונת להתמיד בה, לקראת אולימפיאדת החורף שעתידה להתקיים בבייג'ינג בפברואר הקרוב. המפגש של המדיניות הנוקשה עם וריאנט האומיקרון, שכידוע, קשה יותר לשלוט עליו מכל מה שהעולם התמודד איתו עד כה, מייצר מציאות של סגרים ממושכים והדוקים על מיליוני אזרחים, בראשם הסגר על העיר שיאן ו-13 מיליון תושביה, שמולידה תופעות אפלות.

בסוף חודש דצמבר התגלו בעיר שיאן שלושה אזרחים כחולי קורונה א-סימפטומטיים, מה שהביא את השלטון המקומי להטיל באחת סגר מוחלט על האזור כולו, וכלא, ללא פשרות, כמעט 13 מיליון סינים. עד כדי כך הודק הסגר, שהתושבים לא הורשו לעזוב בכלל את מגוריהם, שכונות שלמות ננעלו לגמרי, 45 אלף אזרחים הועברו למתקני סגר, והשאר נותרו להתמודד עם מחסור בציוד ומזון, ללא טיפול רפואי וצרכים חיוניים אחרים.

"'אפס קורונה' זה נהדר כשיש אפס, אבל כשיש יותר מאפס זה עלול להיות הרסני מאד עבור הקהילה", הסביר בן קאולינג, פרופסור בכיר לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הונג קונג, בשיחה עם הוול סטריט ג'ורנל. אף על פי כן, השלטונות הסיניים לא מראים שום כוונה לשנות את הגישה מול הקורונה, אותה הם רואים כהצלחה, גם עם התפשטות האומיקרון, לאור החשש שהקלה בגישה תוביל להתפרצות שתעמיס מדי על מערכת הבריאות במדינה, כמו שקרה אי אז בתחילת 2020 במחוז ווהאן, מוקד ההתפרצות הראשוני.

צניחה במספר המאומתים, אבל באיזה מחיר?

התפרצות המגפה בווהאן חשפה אז את החולשות של השלטון המרכזי בסין, כאשר אלפי אנשים איבדו את חייהם מידי שבוע מהקורונה, וכמות החולים מוטטה כמעט לגמרי את המערכת הרפואית של המחוז. אלא ששיאן נמצאת במקום אחר לגמרי מווהאן, עם שלושה מקרי מוות הקשורים לקורונה, האחרון כמעט לפני שנה. ועדיין, הממשלה אינה מתפשרת עם מדיניות "האפס-קורונה", ומפעילה שם צבא של מפקחים קהילתיים, מצוידים בלהט מהפכני ולאומני, לאכוף אותה.

כך, צצים סיפורים על המחיר האנושי שמשלמים 13 מיליון תושבי העיר בתוך העולם הכלוא שלהם. העובדים באחד מבתי החולים של שיאן, סרבו למשל לאשפז גבר שהתלונן על כאבים בחזה, מכיוון שהוא הגיע לבית החולים מרובע שמוגדר כרובע עם סיכון בינוני להידבקות. הגבר הזה מת, בסופו של דבר, מהתקף לב; או, למשל, אישה בחודש השמיני להיריון, שהגיעה מדממת לבית החולים, ללא בדיקת קורונה שלילית בתוקף, לא הורשתה להיכנס ואיבדה את התינוק שלה.

התוצאה, לפחות בהקשר של מספר המאומתים, אכן מרשימה. לפי נתונים של רשת התקשורת האמריקאית CNBC, מספר המקרים החדשים של מאומתי קורונה בעיר שיאן, צנח לשישה בלבד, אחרי ששבוע קודם דווח על 63, וללא כל מקרי מוות. לשם השוואה, בארצות הברית, למשל, נרשמים בממוצע 1,700 מתים בכל יום ויום.

הצלחת המדיניות הנוקשה, שעיצב המנהיג העליון של סין, שי ג'ינפינג, חיזקה את כוחה של הפקידות הממונה ברחבי סין, עד כדי התחושה של רשות לפעול בכל דרך, ללא כל מגבלות, לטובת המשך ההצלחה של האסטרטגיה. עבור הפקידים, בקרת הווירוסים קודמת לכל, אפילו לפני החיים, הרווחה והכבוד של האזרחים הסינים.

הממשלה לא מוכנה לוותר על כללי הברזל 

למדיניות "אפס-קורונה" יש כמובן השלכות כלכליות ברורות: ככל שימשיך הווריאנט להתפשט והשלטונות ימשיכו לסרב "לחיות לצד המגפה" - העובדים יישארו בבית, כח הקנייה יצטמצם, מפעלים יסגרו והעומסים בנמלים ימשיכו לשבש את שרשרת האספקה העולמית. נוסף לדאגה הגוברת מפני הנזק הכלכלי שעלול האומיקרון לגרום לסין, שממילא הציגה האטה משמעותית בצמיחה בשנה האחרונה, מנסים הסינים להתייחס להשלכות החברתיות של המדיניות הנוקשה.

ראש וועדת הבריאות של שיאן, התנצל בפני תושבי שיאן, בעקבות האירוע של אותה אישה שנדחתה בשערי בית החולים בגלל תעודה לא תקפה של חיסון, עד שאיבדה את התינוק שלה. מנכ"ל בית חולים גם הושעה, וביום שישי האחרון הודיעה העירייה כי אף מתקן רפואי לא יוכל לדחות חולים על בסיס בדיקות קורונה. אלא שמצד שני, ולמרות ההכרזה על הניצחון במאבק של העיר שיאן בקורונה, הסגר עצמו נמשך שם, והממשלה פשוט לא מוכנה לוותר בכלל על כללי הברזל שלה, תוך שהיא מציבה רף גבוה מאד לסיום הסגר. מזכיר המפלגה המקומית של שיאן האיץ השבוע בפקידים שלו, להמשיך בשליטה קפדנית על המגפה, כי לדבריו, "פרצה בגודל מחט יכולה לזרוע סופה חזקה".