סדקים בקואליציה: אוקראינה מאשימה את גרמניה ב"עידוד" התוקפנות הרוסית

גרמניה הטילה וטו על העברת נשק ארטילרי לאוקראינה, וגם מסרבת להעביר לה בשלב זה קסדות וציוד הגנתי נוסף • העימות הפומבי בין אוקראינה לגרמניה מהווה בקיע משמעותי בקואליציה המערבית במקרה של תקיפה רוסית

אולף שולץ, קנצלר גרמניה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
אולף שולץ, קנצלר גרמניה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

אוקראינה האשימה בסוף השבוע את גרמניה ב"עידוד" התוקפנות הרוסית, בשל החלטתה למנוע מאסטוניה להעביר נשק שיוצר בגרמניה לכוחות האוקראיניים, וגם להימנע בשלב זה מאספקת ציוד הגנתי לצבא במדינה.

לפי הדיווחים אסטוניה, המובילה מדיניות אנטי-רוסית, הסכימה להעביר לאוקראינה באופן מיידי נשק ארטילרי שיוצר בגרמניה, אך הממשלה הנוכחית בברלין טירפדה את המהלך והטילה וטו על כך. זאת, לעומת ארה"ב ובריטניה שכבר העבירו נשק לצבא האוקראיני ולעשרות אלפי המתנדבים שנערכים בימים אלה להתמודד עם פלישה רוסית אפשרית. גרמניה גם מסרבת בשלב הנוכחי לבקשת אוקראינה לקסדות ולציוד הגנתי נוסף.

בנוסף, מפקד הצי הגרמני תועד במהלך ביקור בהודו כשהוא מביע עמדות פרו-רוסיות. "חצי האי קרים הלך, והוא לא יחזור אף פעם (לידי אוקראינה)" אמר האדמירל קאי-אכים שנבאך. הוא הוסיף כי אוקראינה לא תעמוד בתנאים הדרושים כדי להצטרף לנאט"ו וכי מה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין רוצה הוא "כבוד בין שווים". "קל להעניק לו את הכבוד שהוא רוצה, ושככל הנראה מגיע לו", אמר. שנבאך התפטר שעות בלבד אחרי שההתבטאות פורסמה, לאחר ששגרירת גרמניה בקייב נקראה לשיחות במשרד החוץ האוקראיני.

העימות הפומבי בין אוקראינה לגרמניה מהווה בקיע משמעותי בקואליציה המערבית שהיתה אמורה להתחייב לסנקציות ולתמיכה באוקראינה במקרה של תקיפה רוסית. ארה"ב היא זו שמובילה את הקו התקיף, ואליה חברו כמה ממדינות אירופה בגוש המזרחי החברות בנאט"ו ומתמודדות עם איומים רוסיים כמו המדינות הבלטיות ופולין. "העברת נשק לא יהיה צעד מסייע בשלב הנוכחי", אמרה שרת ההגנה הגרמנית כריסטינה למברכט (מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית), "זהו הקונצנזוס כרגע בממשלה הפדרלית".

בעוד המערב דורש מרוסיה להסיג את הכוחות הרבים שהציבה לאורך הגבול עם אוקראיניה, פוטין דורש ערבויות לכך שאוקראינה לא תצטרף לנאט"ו וכן תימנע מהצטיידות בחימוש מתקדם. בשיחות בין הצדדים שהתקיימו בסוף השבוע בז'נבה נקבע כי המשא ומתן יימשך.