צ'ילה: הנשיא הנבחר מנסה להרגיע את השווקים עם מינוי נגיד הבנק המרכזי לשר האוצר

גבריאל בוריק שייכנס לתפקיד במרץ מנסה להפיג את החששות של משקיעים, שהממשל החדש יסיט "שמאלה מדי" את המדינה, שנחשבת למודל מוצלח של כלכלת שוק

נשיא צ'ילה הנבחר, גבריאל בוריק / צילום: Associated Press, Luis Hidalgo
נשיא צ'ילה הנבחר, גבריאל בוריק / צילום: Associated Press, Luis Hidalgo

הנשיא הנבחר בצ'ילה, גבריאל בוריק, אמר שימנה את נגיד הבנק המרכזי, מריו מרסל, לשר האוצר. זאת בניסיון להפיג חששות של משקיעים הפוחדים שהממשל החדש יסיט את המדינה שמאלה מדי.

תוצאות הבחירות בדצמבר בהן נבחר בוריק, מנהיג לשעבר בהפגנות הסטודנטים, שהקואליציה שלו כוללת את המפלגה הקומוניסטית, זעזעה משקיעים, שחששו שייעשו שינויים כלכליים גדולים במדינה, שנחשבת למודל מוצלח של השוק החופשי בדרום אמריקה, וכן הארץ בה נמצאים מכרות הנחושת הגדולים בעולם.

מינויו של מרסל, כלכלן בן 62 שכיהן במשרות כלכליות בכירות תחת נשיאים מהמרכז שמאל, מראה שהנשיא הנבחר בן ה־35 עשוי ללכת במסלול שהוא ידידותי לשווקים לאחר שיושבע ב־11 במרץ.

מוקדם ביום שישי, הבורסה בסנטיאגו עלתה ב־2.27% בזמן שהפזו נסחר במחיר מעט יותר חזק מול הדולר, לאחר שערכו עלה ב־6% השנה כביטוי לציפייה שבוריק ינקוט מדיניות מתונה יחסית.

"התפתחות חיובית"

"זו התפתחות חיובית, אין בכך ספק. זה סימן מוקדם לפרגמטיות במדיניות", אמר אלברטו רמוס, כלכלן מבנק גולדמן סאקס העוקב אחרי צ'ילה. "מרסל הוא טכנוקרט שקט אבל מיומן בעל ניסיון נרחב בסקטור הציבורי".

למרסל דוקטורט מאוניברסיטת קיימברידג', הוא היה מנהל תקציב של הממשלה ועמד בראש ועדה שהציעה רפורמות במערכת הפנסיות הפרטית. מרסל גם עבד בבנק העולמי וב־OECD.

בוריק, שיחליף את הנשיא הלא פופולרי מהמרכז ימין סבסטיאן פיניירה, אמר ביום שישי שהקבינט שלו יכלול גם בני ברית קרובים מהשמאל מימיו בהפגנות הסטודנטים לפני עשור. בין מי שיצטרפו אליו תהיה קמליה ולחו, חברת קונגרס קומוניסטית שמוכרת היטב במדינות זרות כמובילת הפגנות.

יותר כסף לציבור

בוריק הבטיח להתמודד עם עוולות חברתיות כמו חוסר שוויון, בריאות וחינוך, שאזרחים רבים בצ'ילה אומרים שהם ברמה נמוכה. הוא הבטיח להגדיל את ההוצאה הציבורית ולהעלות מיסים. כמו כן, הוא רוצה להקים חברה ממשלתית לכריית ליתיום וליישם הגנות סביבתיות חזקות יותר.

בוריק נכנס לתפקיד בזמן שאסיפה מיוחדת מנסחת חוקה חדשה, שצפויה להסתיים השנה ואז להזדקק לאישור בצורת משאל עם. רוב חברי האסיפה באים מהשמאל, מה שמוביל כמה אנליסטים לצפות לחוקים שיצריכו יותר הוצאה ציבורית והגנות סביבתיות גדולות יותר.

מרסל מתח ביקורת על כמה מהבטחות הקמפיין של בוריק, כולל הצעותיו של הפוליטיקאי לקצר את שבוע העבודה ולפרק את מערכת הפנסיות הפרטיות שפעם הייתה מודל למדינות אחרות. מרסל הוא "מישהו שיכול להיות קול של ההיגיון בממשל, אבל זה לא אומר שהוא שיכול לעבוד באופן עצמאי", אמר רמוס.