מה עומד מאחורי הירידות בקריפטו ולאן בורחים המשקיעים?

לקראת התפוצצות הבועה? בחודשים האחרונים שוק הקריפטו חווה ירידה דרמטית, כשהשבוע האחרון היה השיא עם ירידה של 21.6% בערך הביטקוין • החל מסיבות גיאופוליטיות ועד ההשפעה של שוקי ההון, כל הסיבות להתרסקות השוק שהוביל לגל התעשרויות בשנתיים האחרונות

הביטקוין מאבד מערכו / צילום: Shutterstock
הביטקוין מאבד מערכו / צילום: Shutterstock

בשנה האחרונה משקיעים רבים נהרו לשוק הקריפטו, כשהמסחר העיקרי התרכז בשני המטבעות העיקריים: הביטקוין והאית’ריום. אחת הסיבות לנהירה לביטקוין היא שורת המיליונרים שהולידו העליות במטבע בשנתיים האחרונות, והפחד מ"להישאר מחוץ למועדון".

הסיבה השנייה הייתה תחזיות האינפלציה, והמעבר למטבעות דיגיטליים כנכס אנטי אינפלציוני - הזהב החדש.

 

על אף העליות החדות, עצת ההשקעה במטבעות דיגיטליים הייתה: זהו נכס בסיכון גבוה, שמתאפיין בתנודתיות רבה, וחלקו בתיק ההשקעות צריך להיות בהתאם. אל תשקיעו בתחום הזה כסף שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם להפסיד.

עוד בסוף 2021, וביתר שאת מתחילת 2022, המטבעות הדיגיטליים נראים מאוד דומה להשקעה בנכס בסיכון גבוה: רק במהלך היום שחלף, עד לכתיבת שורות אלו, איבד הביטקוין מערכו 7.6%, והאיתריום 13%. בשבוע האחרון איבד הביטקוין 21.6% מערכו. בסך הכל, מאז השיא שרשם הביטקוין בחודש נובמבר, הוא איבד 52.1%. לירידות יש מספר סיבות:

סיבות גיאופוליטיות

לאחר שסין אסרה על כריית ביטקוין משטחה לפני כשנה, הכרייה נתקלה בקשיים גם בקזחסטן, אחת מהמדינות המובילות בכריית המטבע, שהמהומות בשטחה הובילו להפלה של רשת האינטרנט. בנוסף, בסוף השבוע האחרון, הציע הבנק המרכזי ברוסיה לאסור את כריית הביטקוין במדינה ולהגביל את המסחר בו, זאת משיקולי איומים על היציבות הפיננסית והמוניטרית של המדינה. הצעה זו הובילה לירידות חזקות בשוק הקריפטו במהלך סוף השבוע. זאת, לצד הביקורת רבה והמתמשכת על הבזבוז האנרגטי בכריית הביטקוין.

קורלציה לשוקי ההון

הקריפטו אולי אמור להיות נכס אנטי אינפלציוני, אך בתנודתיות שלו הוא מתנהג יותר ויותר כמו שוק המניות. מתחילת השנה ירדו גם מדדי המניות המובילים, כאשר ה- S&P 500 איבד מתחילת השנה 8.2%. הביטקוין אגב, בתקופה זו איבד 30.6%.

הקורלציה המתהדקת בין שוקי המניות לבין שער המטבעות הקריפטוגרפיים עמדה בלב מחקר חדש שפרסמה בתחילת החודש קרן המטבע העולמית.

המחקר בחן את המתאם שהולך ומתהדק בין הביטקוין למדדים S&P 500 ול- MSCI של השווקים המתעוררים, כשבחינת המתאם התמקדה לא בשאלה האם כאשר יש ירידות בשוקי המניות נראה ירידות גם בקריפטו, אלא בכיוון ההפוך: האם ירידות בקריפטו יכולות להוביל גם לירידות בשוקי המניות.

המתאם, כך לפי המחקר חדש של קרן המטבע העולמית שיצא לאחרונה, הוא דו כיווני. הוא גם הולך ומתחזק ככל ששוקי הקריפטו הולכים וגדלים, גם בשל המינוף הגדול בהשקעות בעולמות מטבעות הקריפטו, שמגביר את התנודתיות, וגם בגלל החשיפה של המוסדות הפיננסיים המסורתיים לעולם הקריפטו. "כל הפרעה משמעותית במערכת הפיננסית שמונעת על ידי התנודתיות במחירי הקריפטו, עשויה להיות במידה רבה מחוץ לשליטתם של הבנקים המרכזיים והרשויות הרגולטוריות המפקחות", מציינים בקרן המטבע.

אחת הסיבות לקשר זה היא חברות שנסחרות בשוקי ההון ומשקיעות חלק מהנוסטרו שלהן בקריפטו. מגמה שהלכה ותפסה תאוצה בשנה האחרונה בארצות הברית. ואכן, קשר כזה ניתן היה לראות רק בשבוע האחרון: מדינת אל סלבדור הגדילה את השקעותיה בביטקוין כחלק מהמדיניות שמוביל נשיא המדינה נאיב בוקלה. בשל הירידות בשווקים חברת הדירוג הבינלאומית מודיס, הורידה את דירוג החוב של אל סלבדור.

מכשירים פיננסיים

על רקע הירידות בשוק, מעניין לראות את התשואה של שתי קרנות הביטקוין הגדולות. הראשונה, קרן ETF שמחזיקה בחוזים על הביטקוין, BITO של חברת ProShares, ולעומתה הקרן של גרייסקל - GBTC, שמחזיקה בנכס עצמו: הביטקוין. BITO הציגה תשואה שלילית של 16% עד לסיום המסחר בארה"ב בסוף השבוע.

לעומתה, BITO הציגה תשואה שלילית של 25% מתחילת השנה עד לסיום המסחר בארה"ב בסוף השבוע האחרון (יותר מירידת הביטקוין באותו טווח זמן - 23.6%). דווקא BITO, שמחזיקה בנכס הבסיס, מציגה את תשואת החסר הגבוהה יותר באותו טווח זמן. דבר זה יכול לנבוע משתי סיבות: פדיונות שמאלצים את הקרן למכור את הביטקוין בתנאים לא טובים, או משקיעים שעוזבים את הקרן על רקע הערכות כי היא ישנם קשיים במהלך האישור שלה כקרן סל על ידי רשות ניירות הערך האמריקאית.

שינוי בתיאבון הסיכון

מעניין במיוחד לראות שבשבוע האחרון יש שינוי ב"תיאבון" הסיכון של המשקיעים, שמעדיפים לעבור כעת מנכסים בסיכון גבוה, לנכסים בסיכון נמוך יותר.

כך, יש ירידה במטבעות שמייצגים פרויקטים טכנולוגיים שלמעשה לא חל בהם כל שינוי. בנוסף, מניות של חברות שעוסקות בטכנולוגיית הבלוקצ’יין, גם כן יורדות בחוזקה.

התנודתיות בשוק ההון גבוהה. המגמות של השבועות האחרונים לא מבשרות טובות גם לשוק הקריפטו: לא למטבעות השונים שנמצאים בשוק, ולא למניות של החברות העוסקות בתחום. והמשקיעים? מי שבוחר בהשקעות בסיכון גבוה, במיוחד בשוק מטבעות הקריפטו התנודתי יכול לעשות שני דברים: או לגלות שהעולם הזה לא לגמרי בשבילו, או שיהיה עליו לנשום עמוק ולהמתין.