ארקדי גאידמק חוזר לסגור חשבון של 140 מיליון דולר בישראל

איש העסקים, המתגורר כיום בחו"ל, נאבק על 140 מיליון דולר שלטענתו חייב לו איש העסקים נחום גלמור • עו"ד נבות תל־צור, המייצג את הנתבע: "מדובר בבקשת סרק מופרכת" • עו"ד ניר יסלוביץ, המייצג את גאידמק: "מרשי יעשה כל שלאל ידו על־מנת לגבות את החוב"

ארקדי גאידמק / צילום: שלומי יוסף
ארקדי גאידמק / צילום: שלומי יוסף

איש העסקים ארקדי גאידמק, המתגורר כיום בחו"ל, ממשיך במאבק על 140 מיליון דולר שלטענתו חייב לו איש העסקים נחום גלמור. הסכסוך מתנהל מעל עשור, ועתה הגיש גאידמק בקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב לאכוף פסק בוררות מ־2014 שנתנה לשכת המסחר הבינלאומית (ICC) בשווייץ. התביעה עשויה לסמן את כוונת גאידמק לשוב לנהל הליכים בישראל נגד מי שלטענתו חייבים לו כספים.

גלמור וגאידמק הורשעו ב־2012 בפרשת בנק הפועלים, ומאז ניהלו כמה סכסוכים משפטיים. ב־2011 נחתם הסכם פשרה, שלפיו גלמור ישלם 205 מיליון שקל לגאידמק. לאחר החתימה, הצדדים ניהלו הליך בוררות בשווייץ, שבו הצדדים העלו טענות בנוגע לחוב. פסק הבוררות קבע ב־2014 כי הסכם הפשרה בתוקף.

גאידמק טוען כי גלמור שילם 65 מיליון דולר מתוך 205 מיליון דולר שנקבע בהסכם, וחייב לו את יתרת הסכום. הוא מבקש לאכוף את פסק הבוררות בישראל כדי להשיג את יתרת החוב הנטען.

הסכם הבוררות נדון בבית משפט בארץ במסגרת הליך שפתח גאידמק ב־2015 ונדחה ב־2018. באותו הליך, גאידמק ביקש להכריז על גלמור פושט רגל בשל החוב בסך 140 מיליון דולר. הוא טען כי גלמור, כשהיה נאמן לנכסיו, מעל בנאמנותו, "תוך שהוא מנסה לגמול, לחמוס, לגנוב את נכסיו ולהתכחש לחובות כלפיו"; וכי הוא הבריח נכסים כדי להתחמק מתשלום.

השופטת חנה פלינר מבית המשפט המחוזי בתל אביב דחתה את הבקשה וחייבה את גאידמק לשלם לגלמור 250 אלף שקל. "הליכי פשיטת רגל אינם מהווים ‘קיצור דרך’ לבירור סכסוך אזרחי", קבעה. השופטת קבעה כי פסק הבוררות אינו אופרטיבי, וכי מדובר בניסיון לקצר את המחלוקת ביניהם שלא מתאימה לפשיטת רגל.

נחום גלמור / צילום: שלומי יוסף
 נחום גלמור / צילום: שלומי יוסף

עו"ד נבות תל־צור, המייצג את גלמור יחד עם עורכי הדין טל שפירא ושחר מילצ'ן, מסר: "הבקשה פורסמה בתקשורת לפני שנמסרה לנו. על פני הדברים מדובר בבקשת סרק מופרכת נוספת, לאחר שהתביעה הכספית של גאידמק נגד גלמור נדחתה בפסק הבוררות בשווייץ, בקשה של גאידמק לתיקון פסק הבוררות נדחתה, ותביעה שהגיש נגד גלמור בישראל בשנת 2018 בהסתמך על פסק הבוררות נדחתה גם היא, תוך חיוב גאידמק בתשלום הוצאות בסך 250,000 שקל".

"נחום גלמור צריך לשלם את החוב המדובר"

מעו"ד ניר יסלוביץ, המייצג את גאידמק יחד עם עו"ד אורי חורש, נמסר: "הבקשה לאישור פסק הבוררות מהווה הצהרה חדה וברורה של מרשי, לפיה הוא יעשה כל שלאל ידו על־מנת שנחום גלמור ישלם למרשי את החוב המדובר והנטען בסך כולל של 140 מיליון דולר, וזאת בהתבסס על הסכם פשרה שנחתם בין הצדדים, בגינו התנהל הליך בוררות בשווייץ".

עו''ד ניר יסלוביץ / צילום: רונית ינון
 עו''ד ניר יסלוביץ / צילום: רונית ינון