לאחר מגעי מיזוג פעילות הטלוויזיה: סלקום פנתה לפרטנר לשת"פ תשתיות

לגלובס נודע כי בכירים בחברות נפגשו במטרה לבחון צעדים משותפים • אחת האפשרויות שעומדות על הפרק: סלקום תמכור את הרשת שלה ותשכור אותה מחדש

סלקום / צילום: עינת לברון
סלקום / צילום: עינת לברון

חברת סלקום  בחנה לעומק אפשרות של שיתוף פעולה עם פרטנר  בתחום התשתיות, ואף לא דחתה את האפשרות למודל שבו היא תישען על הרשת של פרטנר בצורות שונות.
הנושא נמצא על סדר היום של סלקום עם כניסת דניאל ספיר לתפקיד המנכ"ל, היות ובדירקטוריון רוצים למצוא פתרון לבעיית החוב הגדול של סלקום - ואחת הדרכים להתמודד עם הנושא היא יצירה או הרחבה של שיתופי פעולה עם שחקנים נוספים. וזאת, כולל ברשת הסלולרית במודלים שונים - ביניהם Sale and Leaseback, שבו החברה מוכרת את הרשת שלה ושוכרת אותה מחדש בדמי שכירות.

לגלובס נודע כי בכירים בסלקום ובפרטנר קיימו פגישות בנושא במטרה לבחון אפשרות לשיתופי פעולה בין החברות, כאשר בסלקום לא הסתירו את נכונותם להרחיק עד כדי מיקור חוץ של הרשת שלהם. כמו כן, היה ניסיון לקדם מהלך שכולל את פלאפון, אבל היה ברור שעימה זה יהיה מורכב יותר בגלל ההתנגדות של ועד העובדים.

בהמשך, המו"מ הבשיל לכדי הסכם משולש שנחשף בגלובס ובו החברות ישתפו פעולה בכל הקשור לשיתוף פעולה פסיבי ביניהן בבניית אתרים. עם זאת, הנושא בסלקום רחוק מלהסתיים ודירקטוריון החברה חותר למצוא פתרון אגרסיבי יותר לבעיית החוב המעיקה של החברה שעומד על 2.5 מיליארד שקל.

בשוק פועלים כמה גורמים שמציעים לחברות הסלולריות את המודל של Sale and Leaseback והחברה שהייתה פעילה בתחום בשנה שעברה זו אלומה. לגלובס נודע כי בקרב החברות הסלולריות יש חילוקי דעות האם שיתוף פעולה כזה או אחר עם גורם חיצוני הוא הדבר הנכון. בכל אופן, סלקום רצתה להבטיח שיהיה לה מרחב פעולה אם תרצה למכור את הרשת - ובפרטנר לא שללו זאת.

מעבר לשיתוף פעולה פסיבי בהקמת אתרים, סלקום תנסה לבחון מהלך של איחוד רשתות עם אחד הגורמים בשוק. כך אומרים גורמים שונים. החברה שאין לה שיתוף רשתות היא פלאפון, ואם זה היה תלוי בהנהלת החברה או בבעלים מקבוצת בזק - מהלך של שיתוף רשתות דומה לזה של פרטנר והוט מובייל היה נבדק לעומק. הבעיה בפלאפון היא, כאמור, התנגדות ועד העובדים. אולם, אין זה בטוח שוועד העובדים בסלקום היה מוכן להרחיק לכת ומאפשר זאת.

בפרטנר, ככל הידוע, לא שללו שיתופי פעולה בנושא. בה בעת, בהוט מובייל, שחולקת רשת עם פרטנר במסגרת PHI, לא הביעו התנגדות לכך - ואף היו שמחים להכניס את סלקום כשותפה. הסיבה היא שכל החברות הסלולריות מנסות למצוא דרכים להורדת עלויות בשל המחירים הנמוכים בשוק, ואחת הדרכים היא שיתוף כזה או אחר בתשתיות.

מהלך של חיבור רחב הוא אירוע רגולטורי מורכב

מהלך של חיבור רחב יותר בין סלקום לבין פרטנר והוט מובייל בתחום הרשתות הוא אירוע רגולטורי מורכב של מעבר לשתי רשתות סלולריות ולא בטוח שמשרד התקשורת ורשות התחרות יתנו לו יד. שני המשרדים שמחים לאשר שיתופי פעולה ברמה הפסיבית, כלומר בהקמת תרנים בלבד ולא מעבר. מנגד, התחרות מתקיימת בשוק למרות שיש כבר שיתופי רשתות, ומעבר לשתי רשתות אף עשוי במובנים מסויימים דווקא להגביר את התחרות.
נזכיר כי כפי שפורסם בגלובס, בסלקום רוצים למצוא פתרון לבעיית הטלוויזיה והם אף היו מוכנים למכור אותה לפרטנר, שהייתה מוכנה לקנות את פעילות הטלוויזיה עם פעילות הסיבים של סלקום. המהלך לא הבשיל אך השינויים בחברות ובשוק, בעקבות התרחבות התחרות, צפויות לחולל תמורות בשוק הטלקום.