מטבע עם שווי של 6.5 מיליארד דולר: איך עובד הביזור בורסת יוניסוואפ?

יוניסוואפ הוא פרויקט בעולם הפיננסים המבוזר • מייסד הפרויקט, היידן אדמס, יצר אותו ב-2018, וכיום הבורסה מתנהלת באופן מבוזר ועל השינויים בפרוטוקול מצביעים מחזיקי המטבע

רכישת המטבע היא למעשה השקעה בפרויקט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
רכישת המטבע היא למעשה השקעה בפרויקט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כאשר נכנסים לעולם הקריפטו, נהוג בטעות לחשוב שמדובר במטבעות כפי שאנחנו מכירים - שמטרתם היא רק העברת ערך מאדם לאדם. אולם בפועל המטבעות דומים יותר לניירות ערך, שמאחורי כל אחד מהם יש פרויקט. רכישת המטבע היא למעשה השקעה בפרויקט, ועל מנת להבין אם היא משתלמת או לא, יש להכיר את הפרויקט.

יוניסוואפ (מטבע - UNI) הוא פרויקט בעולם ה-DEFI, כלומר עולם הפיננסים המבוזר, שהוא אחד מהיישומים המובילים כיום בקריפטו. יוניסוואפ היא בורסה מבוזרת שמתנהלת באמצעות חוזים חכמים על גבי רשת האת'ריום, כאשר במקום עושי שוק, לשם ביצוע המסחר הבורסה משתמשת בספקי נזילות שמשאילים את המטבעות שלהם לבורסה, תמורת עמלה.

מייסד הפרויקט, היידן אדמס, יצר אותו ב-2018, וכיום הבורסה מתנהלת באופן מבוזר ועל השינויים בפרוטוקול מצביעים מחזיקי המטבע. כיצד יוניסוואפ פועלת? בניגוד לבורסות "רגילות" שבהן יש ספר פקודות, כך שכל הביקושים וההיצעים לניירות הערך או המטבעות שנסחרים בהן נכנסים לספר, והבורסה מחברת בין הקונים למוכרים, ביוניסוואפ אין ספר פקודות, אלא הכול מתנהל באמצעות חוזים חכמים שמחזיקים מאגרי נזילות, והמסחר נעשה מולם. הבורסה מאפשרת גם למחזיקי מטבעות שונים לקבל תשואה על כספם כספקי נזילות.

שווי השוק של מטבע ה-UNI עומד על 6.5 מיליארד דולר, כאשר בהתאם לסנטימנט בשוק המטבעות הדיגיטליים - בשבוע האחרון גם ה-UNI מציג תשואה שלילית דו-ספרתית של 37.2%.

על אף החדשנות שבמסחר, חייבים לקחת בחשבון כי מי שבוחר לפעול באמצעות בורסה שנמצאת מחוץ לכללי הרגולציה, נוטל גם סיכון להפסיד את כספו, שכן בהיעדר רגולציה, המסחר מלווה בפרקטיקות שנאסרו בבורסות מפוקחות, כמו למשל מסחר מטרים. בנוסף, מעניין לשים לב כי בשבוע האחרון, מייסד הפרויקט עצמו, היידן אדמס, חווה קשיים בניהול החשבונות מול הבנקים.