הפרישה המפתיעה מבית המשפט העליון בארה"ב מציבה סיכונים פוליטיים והזדמנויות לדמוקרטים

הנשיא ביידן הבטיח למנות לבית המשפט העליון את השופטת הראשונה שהיא אישה שחורה, והדמוקרטים בסנאט מקווים להתקדם בנושא במהירות

סטיבן ברייר, השופט שצפוי לפרוש מבית המשפט העליון האמריקאי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
סטיבן ברייר, השופט שצפוי לפרוש מבית המשפט העליון האמריקאי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

הדמוקרטים בסנאט מקווים להתקדם מהר באישור שופטת שחורה שתחליף את שופט בית המשפט העליון הליברלי הפורש סטיבן ברייר בבית המשפט העליון. שתי המפלגות משתמשות בבחירת השופטת החדשה כמכשיר לעידוד תמיכה של המצביעים לקראת בחירות האמצע בנובמבר, בזמן שתדמיתו הפוליטית של הנשיא ג'ו ביידן מדשדשת.

האישור של שופטת בית המשפט העליון הבאה יצריך תמיכה של לפחות 50 סנאטורים בסנאט, המחולק שווה בשווה, וסגנית הנשיא קמלה הריס אמורה להטיל את הקול שובר השוויון - מה שאומר שהדמוקרטים יאשרו את המינוי ללא עזרה של הרפובליקאים, כל עוד יישארו מאוחדים. מינויים בבית המשפט העליון הפכו ליותר ויותר מפלגים בשנים האחרונות וכל שלושה המינויים של הנשיא הרפובליקאי הקודם דונלד טראמפ אושרו ברוב זעום עם מעט תמיכה דמוקרטית או בכלל ללא תמיכתם.

ההכרזה הצפויה של השופט ברייר, שפעילים ליברליים לחצו עליו לפרוש, עשויה להפיח רוח במפרשי המצביעים הדמוקרטים לאחר שביידן ספג תבוסות לחקיקה של בקונגרס ועקב תשישות הציבור ממגפת הקורונה.

מצד שני זה גם עלול לדרבן מצביעים שמרנים אם הסנאטורים של המפלגה הרפובליקאית יצליחו לצייר את המועמדת שיציג ביידן כשמאלנית מדי לגבי נושאים חברתיים שנויים במחלוקת. בתוך כמה שעות מרגע ההכרזה ביום רביעי, ועידת הפעילות הפוליטית של טראמפ שלחה בדואר אלקטרוני אזהרה שביידן "ימנה אקטיביסטית ליברלית" לשורות בית המשפט, כשהביטוי אקטיביסטית ליברלית הודגש באותיות גדולות.

התמיכה הציבורית החלשה בביידן העלתה חששות לגבי יכולת המפלגה לשמור על הרוב הדחוק שלה בקונגרס לקראת בחירות האמצע. החודש, חוק על הגישה להצבעה שמחוקקים שחורים רבים קידמו אותו נחסם בסנאט.

"מה שזה נותן לנו זו הזדמנות לעם האמריקאי, כשהם הולכים לקלפיות, לדעת איזו מפלגה עומדת לצידם ואיזו מפלגה מתואמת עם הערכים שלהם", אמרה לפונזה באטלר, נשיאת Emily’s List, ארגון המבקש לבחור נשים דמוקרטיות התומכות בזכות לעשות הפלות.

מרג'ורי דאנפלסר, נשיאת Susan B. Anthony List, המתנגדת לזכות להפלות, אמרה שהמקום הפנוי בפאנל השופטים בבית המשפט העליון העלה את שווי ההימור "במאבק להבטיח הגנות חוקיות לילדים שעוד לא נולדו ולהחזיר את הנושא לעם, שיחליט עליו דרך נבחרי הציבור שלהם, לא שופטים שהם לא נבחרים".

מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר (דמוקרט מניו יורק) אמר שהמינוי של הנשיא "יזכה לשימוע מהיר בוועדת המשפטים של הסנאט, ויישקל ויאושר על ידי הסנאט של ארה"ב כולה בהתכוונות ובמהירות".

מקור המכיר את שומר אמר שהוא מקווה להעביר את המינוי של מי שתחליף את ברייר בערך במהירות שבה אושרה השופטת קוני בארט ב־2020. היא הוכרזה על ידי טראמפ כמועמדת ב־26 בספטמבר ואושרה ב־26 באוקטובר.

ביידן ופקידי הבית הלבן סירבו להגיב על המושב הפנוי או על התזמון של ההכרזה על המינוי. הרבה מהמושבים הפנויים בבית המשפט העליון הוכרזו בסוף מושב של בית המשפט ביוני, והשימועים לאישור השופטים נעשו אחר כך בקיץ.

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי, כשנשאלה אם ביידן יכבד את הבטחתו למנות אישה שחורה לכל תפקיד שיתפנה, אמרה שהנשיא "הצהיר וחזר על מחויבותו למנות אישה שחורה לבית המשפט העליון והוא בהחלט הולך לקיים זאת".

מספר מועמדות פוטנציאליות לתפקיד

בעוד שהבית הלבן לא הגיב על זהותה של יורשת אפשרית, רשימת המועמדות הפוטנציאליות כנראה תכלול כמה משפטניות שחורות בולטות, כולל השופטת קטנאג'י בראון ג'קסון, בת 51, שופטת בבית המשפט לערעורים במחוז קולומביה; לאונדרה קרוגר, בת 45, שופטת בבית המשפט העליון של קליפורניה; וג'וליאנה מישל צ'יילדס, בת 55, שופטת פדרלית בדרום קרולינה שמונתה על ידי ביידן לבית המשפט לערעורים במחוז קולומביה.

השופטת ג'קסון, בעברה עוזרת משפטית לשופט ברייר, מונתה לתפקידה כשופטת בבית המשפט לערעורים ביוני, בתמיכת שלושה רפובליקאים וכל 50 הסנאטורים הדמוקרטים. הסנאטורים הרפובליקאים סוזן קולינס ממיין, ליזה מורקובסקי מאלסקה ולינדזי גרהם מדרום קרולינה הצביעו לאשר אז את מינויה של בראון.

הדמוקרטים עשויים לאשר את המינוי לבית המשפט העליון ללא תמיכה של הרפובליקאים. ב־2017, מי שהיה אז מנהיג הרוב בסנאט מיטץ' מקונל (רפובליקאי מקנטאקי) שינה את הכללים והרשה לאשר מינויים לבית המשפט ברוב פשוט של 51 קולות, לאחר שהדמוקרטים בתחילה חסמו את מינויו של שופט בית המשפט העליון ניל גורסוש.

"אם כל הדמוקרטים יתאחדו - ואני צופה שזה יקרה - יהיה להם הכוח להחליף את השופט ברייר ב־2022 ללא קול רפובליקאי בודד שיתמוך בהם", אמר גרהם.

איבדו את הרוב בעליון

ההכרזה על המינוי באה לאחר חודשיים סוערים לביידן ולסדר העדיפויות המדיני שלו. דמוקרטים בסנאט לא הצליחו לקדם את חבילת המדיניות החברתית והאקלים בשווי כ־2 טריליון דולר בדצמבר לאחר שהסנאטור ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה אמר שלא יוכל לתמוך בה. בינואר, מאמץ לעשות שינויים בבחירות נחסם על ידי הרפובליקאים וניסיון לשנות את כללי הסנאט על מנת להקל על העברת החוק נחסם בגלל התנגדותם של מנצ'ין והסנאטורית קירסטן סינמה מאריזונה, צעד שגרר ביקורת חריפה של שאר הדמוקרטים כלפיהם.

הקולות שלהם יהיו נתונים לבחינה מקרוב בהליך האישור לשופטת הבאה בבית המשפט העליון. גם מנצ'ין וגם סינמה תמכו במינויים המשפטיים של ביידן בעבר. נציגים של שני הסנאטורים לא הגיבו לבקשות תגובה.

פעילים קראו באופן ציבורי לברייר לפרוש מוקדם ככל האפשר, בהתחשב בסכנה של הפסד הרוב בשנה הבאה וסירוב הרוב הרפובליקאי ב־2016 לערוך הצבעה על המינוי האחרון של הנשיא לשעבר ברק אובמה, מריק גרלנד. כיום גרלנד מכהן כתובע הכללי. הפרישה של ברייר כעת תיתן לביידן מספיק זמן להעביר את מינוי מחליפתו בסנאט, תהליך שלרוב לוקח כמה חודשים לכל היותר.

"השופט ברייר הוא בעל ידע רב ומבין את התזמון והתהליך בסנאט כמו כל מי שאני מכיר והוא מבין את נושא התזמון של אישור אפשרי של מי שיחליף אותו", אמר הסנאטור ריצ'רד בלומנטל (דמוקרט מקונטיקט), חבר בוועדה המשפטית. "באופן ברור הוא הביט בלוח השנה וקיבל את ההחלטה הנכונה", אמר בלומנטל.

הדמוקרטים עדיין רותחים על השינוי האידיאולוגי שעבר על בית המשפט העליון בשנים האחרונות. מתוך תשעה שופטים בבית המשפט העליון, שישה מונו על ידי נשיא רפובליקאי ושלושה על ידי דמוקרט. בעוד שמי שתחליף את ברייר לא תשנה את המאזן הזה, היא תבטיח שהדמוקרטים לא יפסידו קרקע נוספת במאזן הפוליטי של השופטים.

בקמפיין שלו ב־2020, ביידן אמר שימנה אישה שחורה לכהן בבית המשפט במקרה שיתפנה בו מושב. ההבטחה הזו הכירה בתפקיד המרכזי שבוחרים שחורים שיחקו במאמצים לחיות את הקמפיין שלו בזמן הפריימריז בדרום קרולינה ובכמה מרוצי "סופר־טיוזדיי" שעזרו לו לזכות במינוי למועמדות לנשיאות.

חברת בית הנבחרים ג'ויס בטי (דמוקרטית מאוהיו), יושבת הראש של השדולה השחורה בקונגרס, אמרה בטוויטר שהיא "צופה בכליון עיניים לכך שהנשיא יקיים את מחויבותו למנות אישה שחורה בעלת כישורים וניסיון לבית המשפט העליון".

ביידן, שפיקח על שימועי אישור המינוי של ברייר ב־1994 כשהיה יושב הראש של הוועדה המשפטית של הסנאט, מכיר היטב את הפוליטיקה של קרבות המינוי לבית המשפט העליון עוד משנות ה־80. כסגן נשיא ויושב ראש של הוועדה, הוא שיחק תפקידים חשובים באישור המינויים של השופט ברייר וגם של שופטים אחרים כולל רות באדר גינסבורג, סוניה סוטומאיור ואלנה קגן, שבה תמך, וכן בפעמים בהן התנגד למינוי, כמו במקרה של השופט קלרנס תומס (שמינויו עבר על אף התנגדות ביידן וכיום מכהן בבית המשפט העליון) והשופט רובט בורק, שמינויו כשל.