הזמן לבצע את השינוי הוא עכשיו: המגזר הציבורי זקוק למהפך

השינויים בחודשים הקרובים יצרו תזמון מושלם ליצירת הסכם רב-שנתי לשינויים במערכת השכר והסכמי העבודה הקיבוציים במגזר הציבורי • שינוי הוא קריטי לעתיד המשק והכלכלה

שר האוצר אביגדור ליברמן. השקעה במנהל הציבורי ודרכי התנהלותו חשובים לא פחות מהשקעה בתשתיות / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן. השקעה במנהל הציבורי ודרכי התנהלותו חשובים לא פחות מהשקעה בתשתיות / צילום: יוסי זמיר

רבות נכתב ונאמר על הצורך בשינוי מערכת השכר ויחסי העבודה במגזר הציבורי. המגזר הציבורי מעסיק מאות אלפי עובדים במשק הישראלי - משרדי הממשלה, כוחות הביטחון, החברות הממשלתיות, השלטון המקומי, מערכת החינוך, תאגידים על פי חוק ועוד. ארגונים אלו משפיעים עמוקות על חוסנה ועתידה של מדינת ישראל.

הרוב המוחלט של המגזר הציבורי מועסק בהסכמים קיבוציים, כאשר השינויים בכללי ההתנהלות הארגוניים ומבנה השכר מחייב על פי חוק להגיע להסכם קיבוצי בין המעסיק לנציגות העובדים והארגון היציג.

הנושאים לתיקון במערכת יחסי העבודה ומבנה השכר ברוב היחידות במנהל הציבורי ידועים:

מבנה השכר ברוב הארגונים לא מתגמל על מצוינות ולא מודד ביצועים כי אם מוטה ותק ולא השתנה עשרות בשנים - מערכת שכר כזו מקשה לגייס עובדים מעולים לשרות הציבורי ולאפשר פיתוח קריירה.

גמישות ניהולית מעטה: מנהלים אשר נדרשים לנהל וליישם רפורמות אך תוך מעט מאד יכולת למנהלים להשפיע על השכר של עובדיהם, לנייד עובדים, לשנות מאפייני עבודה, להטמיע טכנולוגיות ולבצע שינויים ארגוניים. מצב זה גורם לרוב להעדר תהליכי הערכה, עידוד מצוינות וניהול קריירות. עובדים חדשים איכותיים לרוב לא בוחרים לנסות להתקבל למערכת אשר נתפסת כקשה לניהול ולהגשמה עצמית.

הסכמי עבודה ארכאיים: הסכמים רבים אשר לא עברו שינוי עשרות בשנים ומחייבים תהליכים ארגוניים ארוכים ומתישים.

סכסוכי עבודה שפוגעים במשק

ריבוי סכסוכי עבודה ופגיעה בשרות לציבור: בין היתר בשל תהליך המשא ומתן על הסכמי השכר - הבנה של העובדים כי ללא צעדים ארגוניים לא יתבצע שינוי ורק הפעלת כוח ארגוני תוך שביתות ועיצומים יאפשרו לשפר את השכר. שינוי נתפס כהזדמנות למשא ומתן על תוספות שכר.

מנגנוני תגמול רבים לא אפקטיביים: שכר העידוד ברוב היחידות ומשרדי הממשלה לא מעודד לכלום בשל מנגנון מסורבל, גמול השתלמות המעודד לימודים לא נדרשים לתפקיד בהכרח ואיבוד זמן עבודה רב, צבירה וניצול ימי מחלה ללא מגבלה, כללי החזר הוצאות נסיעה המעודדים אחזקת רכב ועוד.

השינויים והתיקונים מתבצעים לאורך השנים כל פעם במקום אחר, לאט מדי, לרוב רק כפועל יוצא של משבר. בין הדוגמאות להצלחות השינוי במע"צ שנסגרה והקמת נתיבי ישראל אפשר שינוי מהיסוד של מערכת השכר והמבנה הארגוני, המשבר הכלכלי ברפא"ל אפשר סגירתה והפיכתה לחברה ממשלתית מצליחה, סגירת מנהל מקרקעי ישראל הקמת רמ"י אפשר שינוי מבנה השכר והקניית סמכויות ניהוליות ומנגנוני תגמול מודרניים, סגירת רשות השידור והקמת התאגיד יצרה מהפך במערכת יחסי העבודה ומבנה השכר בארגון, הקשיים הכלכליים של תע"ש שהביאו להפרטת תע"ש.

דוגמאות אלו במהלך השנים לשינויים במערכת השכר והגדלת הגמישות הניהולית קרו וקורים אך מי שלא "זכה" למשבר לרוב נשאר מאחור.

אין שינוי בלי משבר

רוב משרדי הממשלה מערכת השכר בהם לא התעדכנה מהותית עשרות שנים וכן חלק לא מבוטל מיתר המערכים בשרות הציבורי. עובדים רבים פועלים בתחושת חוסר צדק והעדר הוגנות מתוך תחושה כי רק מי ששובת ופוגע בשרות לציבור יכול לשנות.

הסיבות לתהליך השינוי ההדרגתי רבות: חוסר רצון לשנות את המוכר וחשדנות, מצב כלכלי משברי, עלות תקציבית לשינוי עמוק, שינוי מבנה השכר אשר היה עלול ליצור השלכות על החבות לפנסיה תקציבית, נסיבות פוליטיות בקרב ארגוני העובדים או הממשלה, העדר יכולת השפעה ו"שאלטר" של חלק מהגופים.

בחודשים הקרובים עשויה להיות הזדמנות פז לשינוי ותקוותי כי השותפים למערכת יחסי העבודה במגזר הציבורי לא יפספסו את ההזדמנות.

להלן חלק מהמשתנים עליהם אני מבסס אמירתי זו - 

מערכת יחסי עבודה טובה בין ההסתדרות לממשלה: ההסתדרות - במאי יתקיימו הבחירות ליו"ר ההסתדרות ולאחר מכן תהיה יציבות ויכולת להחלטות מהותיות לטווח הארוך.

משרד האוצר - שר אוצר עם מעמד חזק אשר איננו נתון ללחצים משרים אחרים ובמערכת יחסי עבודה טובה עם רוה"מ. נבחרת חזקה של פקידות מקצועית עתירת ניסיון ובמערכת יחסי עבודה פנימית טובה בקרב הפקידות הבכירה הזוכה לגיבוי.

אינפלציה גבוה יותר - עלית שיעורי האינפלציה מאפשרת שינויים מהותיים יותר תוך שמירה על הוצאות השכר הראליות.

עסקת החבילה - על רקע מגפת הקורונה נחתמו הסכמים פורצי דרך כגון אפשרות לעבודה מהבית והסכמה על הקף שינויי השכר בין ההסתדרות לממשלה באשר לשנת 2022. עסקת החבילה מלמדת על יכולת ההגעה להסכמים בעת הזו ויוצרת רגיעה יחסית במערכת המאפשרת תכנון והעזה.

עליית שכר ומחסור בעובדים במשק - בחודשים האחרונים גוברים קשיי גיוס ושימור עובדים מקצועיים למגזר הציבורי - המחסור בעובדים במשק הישראלי והעלאת השכר של עובדים בתחילת דרכם בשוק העבודה מאלץ את הממשלה והמעסיקים לצמצם מהותית את פערי השכר בין העובדים הצעירים לוותיקים ולהטמיע מנגנוני תגמול ושימור תלויי ביצועים עדכניים. את שינויי השכר המחויבים צריך לרתום גם לשינויים ביחסי העבודה ובהגדלת הגמישות הניהולית.

השקעה במנהל הציבורי ודרכי התנהלותו חשובים לא פחות מהשקעה בתשתיות. כל הנסיבות המתוארות יוצרות תיזמון מושלם להגיע בחודשים הקרובים להסכם רב-שנתי לשינויים במערכת השכר והסכמי העבודה הקיבוציים במגזר הציבורי, שינוי אשר רבים כה מייחלים לו. אל תחמיצו את ההזדמנות.

הכותב היה הממונה על השכר במשרד האוצר בשנים 2008-2012 ומאז מלווה ארגונים במגזר העסקי והציבורי בתהליכי שינוי במערכות השכר ויחסי העבודה