הכי קל היה לסגור את מערכת החינוך, וטוב שלא הלכו על הפתרון הקל

פתיחת מערכת החינוך כסדרה היא הדבר הטוב ביותר עבור המשק, עבור הילדים ועבור המשפחות של כולנו

תלמידים בבית הספר בימי קורונה / צילום: Shutterstock
תלמידים בבית הספר בימי קורונה / צילום: Shutterstock

לאחרונה הצהירה שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון כי "קיבלנו החלטה אמיצה לחיות לצד הקורונה - ביטול הבידודים לילדים הוא צעד חשוב במדיניות הזו שאנו מובילים. הכי קל היה לסגור את מערכת החינוך אבל החובה שלנו היא להציל כל ילד וילדה שחוו שנתיים מורכבות. כל ילד שמגיע לבית הספר - הוא ילד שאנחנו מצילים…" בתקופה האחרונה, בה מערכת החינוך מתמודדת עם השפעות "גל האומיקרון", ניצבת שרת החינוך חוצץ כנגד הניסיונות לסגור את מערכת החינוך. מתווה הבידודים החדש שנכנס היום לתוקף, מתבסס על בדיקות אנטיגן ביתיות אשר יבוצעו ע"י התלמידים. המתווה מבטא את תפיסת עולמה הערכית והחינוכית של שרת החינוך בדבר מערכת היחסים הרצויה והקשר הרצוי בין ההורים לבין עובדי מערכת החינוך (בגני ילדים ובבתי הספר).

כ-2.5 מיליון ילדים היוצאים מבתיהם כל בוקר לגני הילדים ולבתי הספר, הם הדור הבא והם הכוח המניע החשוב ביותר להמשכיות, ליציבות הכלכלה ולמסלול החזרה של החברה הישראלית לחיים נורמליים לצד נגיף הקורונה. פתיחת מערכת החינוך כסדרה היא הדבר הטוב ביותר עבור המשק, עבור הילדים ועבור המשפחות של כולנו.

ללא שיתוף פעולה המבוסס על אמון מלא בין ההורים לבין בתי הספר לא ניתן לקיים שגרת לימודים רציפה, בטוחה ומוגנת. בידודים ללא סוף פוגעים בכלל הילדים במערכת החינוך (החל מילדי הגנים וכלה בתלמידי החטיבה העליונה). בידודים אלה משבשים את שגרת החיים ואת היציבות המשפחתית והנפשית של כלל הציבור. המתווה החדש של שרת החינוך אומר עד כאן! מתווה זה משקף את ההבנה כי לא ניתן לקיים שגרת חיים לצד הקורונה, ללא מערכת חינוך המתפקדת באופן רציף. דווקא בימים אלה בהם אנו עדים לחוסר אמון מצד הציבור במערכות המדינתיות, בתקופה בה נדמה כי הקיטוב, השיסוי וחילוקי הדעות המלווים את השיח הציבורי ואת היחסים שבין האזרח לריבון, הם גזירת גורל שלא ניתן לשנות, משמשת שרת החינוך קול מרגיע, ממתן ומאזן.

שרת החינוך מבטאת את השקפתה הערכית לפיה יחסים של שיתוף פעולה ואמון בין ההורים, התלמידים ובית הספר הם הכרחיים. משולש זה של המעשה החינוכי מורכב מעובדי ועובדות בית הספר, ההורים והתלמידים והוא יכול וצריך להתבסס על כבוד, אמון ושיתוף פעולה. שרת החינוך בדבריה מטעימה כי משולש זה יכול וצריך להתקיים גם אצלנו ומוטלת עלינו החובה לשמר, לבסס ולחזק את יציבותו. שרת החינוך בדבריה הנחרצים נותנת אמון מלא בהורים ובצוותי החינוך.

המתווה החדש, מתבסס על הרצון המשותף לכולנו: א.נשי החינוך, ההורים והתלמידים להבטיח המשך פעילות רציפה ומוצלחת של מערכת החינוך. שרת החינוך מצהירה בריש גלי כי היא מאמינה בהורים ובתלמידים ומבקשת לקיים ולהפרות את הקשר בין כלל גורמי המערכת. האמנה החברתית שבין האזרח לריבון מבוססת על אמון.

ידוע כי אמון הוא הבסיס לקשר וללא אמון לא ניתן לבסס קשר. מתווה הבידודים מעביר את כלל האחריות על הבדיקות הדו-שבועיות של תלמידי מערכת החינוך לתלמידים ולהורים וכך ראוי שיהיה. בכך רותמת שרת החינוך את ההורים והתלמידים לעשייה וללקיחת אחריות. ללא בתי ספר מתפקדים, המשק אינו יכול לחזור לפעול כסדרו. לאחר שנתיים של כרסום מתמשך באמון שבין ההורים למערכת החינוך ובין האזרח לריבון, מכריזה שרת החינוך כי זהו הזמן לריפוי פעילותה סוללת את הדרך לתיקון ולריפוי הפצעים העמוקים ונותנת תקווה לדרך משותפת חדשה אשר תצעיד את החברה קדימה. המתווה החדש מעמיד את האמון של מערכת החינוך ושל העומדת בראשה, בהורים ובצוותי החינוך בראש סדר העדיפויות וכחלק אנטגרלי מבנייה מחודשת של התהליך החינוכי בעידן של חיים לצד נגיף הקורונה.

הכותב הוא איש חינוך ותיק ומנהל קמפוס אנקורי פתח תקווה