באיחור של 27 חודשים: הלמ"ס פרסמו את סקר הוצאות משקי הבית ל-2019

במסגרת פרויקט "חורים בנתונים" של גלובס, כתבנו על כך שסקר הוצאות משקי הבית האחרון שפורסם רלוונטי ל-2018 בלבד • הלמ"ס: "הלמ"ס לא פרסמה עד כה את נתוני סקר בשל צניחה משמעותית בשיעורי ההשבה לסקר, עבדנו על פיתוח שיטת אמידה חדשה שתייצר אומדנים מהימנים"

קניות בסופרמרקט בצל נגיף הקורונה / צילום: כדיה לוי
קניות בסופרמרקט בצל נגיף הקורונה / צילום: כדיה לוי

בעקבות פרויקט "חורים בנתונים" - הלמ"ס פרסמו את סקר הוצאות משקי הבית ל-2019, 27 חודשים לאחר פרסום 2018.

בכתבה הראשונה בסדרת "חורים בנתונים", כתבנו על כך שסקר הוצאות משקי הבית של הלמ"ס האחרון שהתפרסם רלוונטי ל-2018 בלבד. מדובר בסקר החשוב ביותר שמוציאה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ואחד ההשלכות החשובות שלו הוא קביעת המשקולות של מדד המחירים לצרכן, כמו גם מידע מלא ומקיף על הרגלי הצריכה, החסכון וההכנסות של משקי הבית בישראל והתפלגותם החברתית-כלכלית. באמצעות סקר הוצאות משקי הבית גם נכנסות דירות שכורות חדשות לסקר שכר הדירה של הלמ"ס שעליו כתבנו בכתבה הרביעית בסדרת "חורים בנתונים", והוא מקור המידע המרכזי למגוון שאלות כלכליות נוספות.

מדובר באיחור משמעותי, שכן סקר הוצאות משקי הבית לשנת 2018 התפרסם בדצמבר 2019, לפני מעל שנתיים. סקר הוצאות משקי הבית אמור להתפרסם מדי שנה על השנה שלפני כן, אך בפרסום סקר זה היה עיכוב משמעותי, המשליך גם על פרסום הסקרים לשנים המאוחרות יותר, לרבות שנות הקורונה (2020-2021) עליהן אין לנו נתונים כלל.

בתגובה לפרסום ב"גלובס", אמרו בלמ"ס ש"הלמ"ס לא פרסמה עד כה את נתוני סקר הוצאות משקי הבית לשנים 2019-2020 המעודכנים בשל צניחה משמעותית בשיעורי ההשבה לסקר, תופעה שאנו עדים לה במדינות רבות בעולם, ושהחמירה במהלך קורונה. מכיוון שלא רצינו לפרסם נתונים שאנחנו לא בטוחים במהימנותם, ובכך לגרום אולי להטיות בקרב מקבלי ההחלטות והחוקרים העושים בהם שימוש, עבדנו על פיתוח שיטת אמידה חדשה שתייצר אומדנים מהימנים. בהתאם לכך נתוני 2018-2019 יועלו לאתר הלמ"ס בימים הקרובים. אנו מקווים שנקבל את האומדנים לקראת סוף חודש פברואר ואז נוכל לפרסם בקרוב גם את נתוני 2020". אך למרות זאת, נתוני 2019 התפרסמו ללא נתוני 2020, ולא התקבלה תגובה מהלמ"ס באשר למועד הצפוי לפרסומם.

עוד עניין ראוי לציון הוא שבאתר הלמ"ס התפרסמו עד כה רק המסמכים המתודולוגיים, ללא פרסום מסודר של תוצאות הסקר המנותחות, שלגבי סקר 2018 התפרסמו באתר הלמ"ס באוקטובר 2020. עם זאת, ניתן להגיש בקשה באתר הלמ"ס לשימוש-עצמי. ברגע שהסקר יגיע לידי "גלובס", נפרסם את עיקרי השינויים, מסקנת ותובנות מהסקר החדש.