פייסבוק מקפיאה את פרויקט הארנק הדיגיטלי: מה יעלה בגורל 100 העובדים בישראל?

4 חודשים בלבד לאחר השקתו, לגלובס נודע כי ענקית הטכנולוגיה מצמצמת משמעותית את פעילות נובי • המהלך מהווה חלק מנסיגת החברה מאסטרטגיית הקריפטו, וצפוי לפגוע במאות עובדים בישראל ובעולם • על אף רצונה לחולל מהפכה, מטא מתמודדת עם חוסר אמון רגולטורי

נובי, הארנק הדיגיטלי של פייסבוק / צילום: Shutterstock
נובי, הארנק הדיגיטלי של פייסבוק / צילום: Shutterstock

מטא מנצלת את תחילת השנה כדי לנקות את השולחן, וממשיכה לסגור ולהקפיא פרויקטים. לאחר סגירת פעילות אקספרס WiFi בשבוע שעבר - פרויקט שנוהל בין השאר מישראל ובמסגרתו חוברו מיליונים לרשת האינטרנט במדינות מתפתחות - לגלובס נודע כי מטא מקפיאה גם את הפיתוח של פרויקט הארנק הדיגיטלי נובי (Novi), שיועד במקור למסחר במטבע הוירטואלי של פייסבוק, שפעילותו הופסקה.

בעקבות המהלך יפורקו מספר צוותים בארה"ב, ובמרכז הפיתוח בישראל מחפשים כעת ייעוד חדש לחטיבת טכנולוגיית ניהול הסיכונים, שבמקור יועדה לספק שירותים לארנק הדיגיטלי.

מאחורי המהלך עומדת כוונה לבחון העברה של יותר שירותים פיננסיים לפייסבוק פיי - תשתית ארנק אחרת שכבר פותחה בחברה - ולהותיר את נובי כפלטפורמה למסחר ב-NFT, דוגמת יצירות אמנות דיגיטליות או אביזרי משחק מונפשים. זאת, לאור העובדה כי פעילות נובי באה על חשבון תשתית פייסבוק פיי בה נעשה כבר שימוש בפלטפורמות כמו חנויות פייסבוק ופייסבוק Marketplace. בחברה עדיין מתחבטים בשאלה האם יש טעם בקידומו. למרות הקפאת מרבית פעילות הפיתוח הפיננסי, הפיילוט של נובי בארה"ב ובגואטמלה שהחל בחודש אוקטובר, יימשך כרגיל.

סיום הרפתקת המטבעות הדיגיטליים

המהלך העולמי של מטא בתחום הארנק הדיגיטלי משפיע על גורלם של מאות עובדי חברה, מתוכם לפחות מאה עובדים בישראל. המהלך, ככל הנראה, לא יביא לפיטורים, אך עובדים רבים עשויים למצוא עצמם במקום בו הם נדרשים למצוא לעצמם תעסוקה חדשה. מרכז הפיתוח של פייסבוק הישראלי, המחולק בין מגדל עזריאלי שרונה ומגדל רוטשילד 22, הגיע לאחרונה לשיא גודלו אי פעם והכריז כי הוא מעסיק 1,000 עובדים.

 
  

ובכל זאת, מעולם לא מצאו את עצמם כל כך הרבה עובדים במרכז מבולבלים לגבי עתידם.
במטא שוקלים להעביר את חטיבת ניהול הסיכונים הישראלית, בניהולו של אורי מודעי, לטובת ארנק שיתמוך ב-NFT. עוד שוקלים במטא להעניק לחטיבה הישראלית את האחריות על פיתוח תשתיות עבור כלל מוצרי הפינטק של פייסבוק, הנקראת F2, לשעבר Facebook Financials. לאחרונה היא עברה מיתוג מחדש, כאשר במטא החליטו לקרוא לה על שם הארנק הדיגיטלי נובי, שכאמור מוקפא.

הקפאת נובי מהווה שלב נוסף בנסיגה של מטא, לשעבר פייסבוק, מאסטרטגיית הקריפטו מרחיקת הלכת שלה. בעבר החזיקה החברה בשאיפות להחזיק בכלכלה דיגיטלית אלטרנטיבית לצד כלכלת מטבע מסורתית. בשבוע שעבר היא סגרה את מטבע הקריפטו שלה, המכונה Diem, ומכרה את Diem Association, העמותה המקדמת אותו, לחברת האחזקות הפיננסית סילברגייט קפיטל.

במטא רמזו על כך שההחלטה למכור הגיעה מהעמותה, הפועלת לכאורה באופן עצמאי ממטא. סטפן קסריאל, המנהל הטרי של מוצרי הפינטק של פייסבוק, נובי, צייץ כי הוא מקווה שהמכירה תסייע לדיאם לצמוח "ולהגשים את חזון ההכלה הפיננסית". בכך באה לסיומה ההרפתקה של פייסבוק סביב מטבעות דיגיטליים משלה.

בשנת 2019 הקימה פייסבוק את פרויקט ליברה, תחת החזון להקים מטבע גלובלי שישרת את הלקוחות שהבנקים אינם משרתים. התוכנית היתה להקים אותו כמטבע סטייבלקוין, כלומר מטבע דיגיטלי הצמוד לנכס סחיר אחר - בהתבסס על מטבעות בינלאומיים כמו הדולר והיורו - ואליו יצטרפו חברות מסחריות לפייסבוק. החברה העבירה את הפעילות לשוויץ והקימה סביבה עמותה שתנהל את פיתוח המטבע ואת שיווקו כלפי חברות מסחריות ובנקים מרכזיים, כביכול ללא מעורבות שלה.

אלא שהמאמצים כשלו כאשר הרגולטורים בשוויץ ובארה"ב התנגדו לאסדרת פעילות המסחר במטבע, וגם חברות מסחריות שצפו מן הצד לא ששו לעלות על העגלה. בשנת 2020 עבר המטבע מתיחת פנים ומיתוג מחדש וכונה בשם Diem. ניהולו הוחזר לארה"ב ובחודש מאי האחרון נכנסה פייסבוק לשיתוף פעולה עם סילברגייט, במטרה להשיק את מטבע הסטייבלקוין הצמוד לדולר בלבד - ולא למטבעות בינלאומיים אחרים כפי שתוכנן במקור - ולהפכו למטבע פעיל ברשת בוואטסאפ.

"הפרויקט הנכון ע"י החברה הלא נכונה"

המשך חוסר האמון של הרגולטורים בארה"ב הביא לעימותים של פייסבוק מול משרד האוצר האמריקאי והבנק הפדרלי. הרגולטורים חששו מכך שפייסבוק תיצור מטבע עולמי שיתחרה במטבעות המרכזיים ועשוי לפגוע בפרטיותם של המשתמשים.
בסוף השנה שעברה עזב את פייסבוק דיוויד מרקוס, שהגיע אליה שש שנים קודם לכן כנשיא פייפאל תחת ההבטחה להפוך את פייסבוק לענקית פינטק. לצידו עזב לפני כמה ימים גם תומר בראל, מי שהוביל את פיתוח הארנק של מטא בישראל.

מאחורי הרעיון של מטא להקים ארנק דיגיטלי ומטבע קריפטו על-לאומיים היו כוונות טובות. הרעיון לשרת את ה"לא מחוברים" - אותם מיליארדי לקוחות שאין להם חשבונות בנק, ולשחרר אותם מכבלי הבנקאות הממוסדת, איננו רעיון רע בהכרח. ייתכן אף כי היה לו סיכוי אילולא היה מקודם ע"י פייסבוק.

השם שרכשה לעצמה פייסבוק במוסדות הממשל והרגולציה האמריקאיים - עוד מימי פרשת קיימברידג’ אנליטיקה שנחשפה בשנת 2018 - לא סייע לה בעבודה מול הרשויות. לפיכך, סנאטורים רבים משני קצוות הקשת הפוליטית, כמו גם רגולטורים שמונו על ידי הממשל הדמוקרטי בשנה האחרונה, רואים את מטא כחברה שיש לרסן את פעילותה במקום לאפשר לה להשתלט על נתח מהכלכלה המוניטרית העולמית.

בכיר בענף הקריפטו אמר לגלובס: "נובי הוא הפרויקט הנכון שקודם ע"י החברה הלא נכונה. נשאלת השאלה האם פייסבוק תצליח לעשות במטא-וורס, החלל הוירטואלי התלת מימדי שלה, את מה שלא הצליחה לעשות בתחום המטבע הדיגיטלי. כגודל הציפייה וההכרזות בתחום המטבע, כך גודל האכזבה".

הארנק הדיגיטלי יוסב ל־NFT

נובי הושק כבר בחודש אוקטובר האחרון בפיילוט מצומצם בגוואטמלה ובארה"ב במשותף עם ספק מטבע חיצוני בשם פקסוס דולר. כעת, מייעדים את הארנק הדיגיטלי לתחומי ה-NFT, שוק המגלגל עשרות מיליארדי דולרים, שבאמצעותו מצפה מטא לשלוט בכלכלת המטא-וורס.

באמצעות הארנק, מקווה מטא שהמשתמשים יוכלו לרכוש נכסים דיגיטליים - או NFT - כגון יצירות דיגיטליות, אווטארים, תוכנות וטובין וירטואלי במשחקי מחשב ולעשות בהם שימוש במרחב הוירטואלי.

למרות זאת, שוק זה עדיין בחיתוליו, וודאי שאינו מתחרה בשוק הפרסום, המייצר את החלק הארי בהכנסות השנתיות בגובה 110 מיליארד דולר. למטא מתחרים רבים בנסיון לייצר עולם של מציאות וירטואלית - בראש ובראשונה אפל ומיקרוסופט, וגם חברות רבות מציעות פלטפורמות מסחר ב-NFT, בהן קוינבייס, OpenSea וטוויטר.

ממטא נמסר: "מרכז המחקר והפיתוח בישראל משחק תפקיד משמעותי בחדשנות של החברה. הצוותים שלנו בארץ ממשיכים לעסוק בעשייתם החשובה, ומפתחים את טכנולוגיות היסוד שיעמדו בבסיס המטאוורס".