התוכנית להורדת יוקר המחיה: הורדת מסים והפחתת מסים להורים

הממשלה הכריזה על הצעדים לטיפול ביוקר המחיה • עיקרי התוכנית: הפחתת מס להורים עם ילדים קטנים, הורדת מכסים על ריהוט ומוצרי מזון וסבסוד חלקי של התייקרות מחירי החשמל • היקף התוכנית מוערך בכ-4 מיליארד שקל • בנט על פרשת תוכנת הריגול: "השאלה הגדולה היא אם זה בכלל קרה"

ליברמן עם מצגת משרד האוצר לתוכנית להקלת יוקר המחיה / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של נפתלי בנט
ליברמן עם מצגת משרד האוצר לתוכנית להקלת יוקר המחיה / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של נפתלי בנט

שר האוצר אביגדור ליברמן, ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הכריזו הערב (ד') על תוכנית להורדת יוקר המחיה בישראל. עיקרי התוכנית: הפחתת המס לכל עובד שיש לו ילד מתחת גיל 12 ב-230 שקל, הורדת מכסים על קמח, שמן זית, ביצים, בשר, דגים, רהיטים וכלי מטבח, המדינה תשתתף בהתייקרות בעליית מחירי חשמל
ולבעלי שכר נמוך במיוחד תינתן 20% הגדלה במענק העבודה.

ליברמן ובנט נשאלו כיצד ימומנו הצעדים, שעלותם למדינה נאמדת ב-4.4 מיליארד שקל. התשובות שהשיבו לא בדיוק סיפקו הסברים ברורים: "המקור (התקציבי) הוא צמיחה", אמר בנט, "אני מרגיש נוח עם זה, בגלל צעדי הרפורמה האמיצים שאנחנו נוקטים בהם. אנחנו לא מחלקים כסף ממסוקים". ליברמן הוסיף לגבי שאלת המקור התקציבי: "אני לא מחלק צ'קים בלי כיסוי, יש לכל הצעדים כאן כיסוי. לא יצטרכו לעשות קיצוץ רוחבי".

בפתח ההכרזה אמר בנט: "הערב אנו מודיעים על הורדת מסים למשפחות עובדים והורדת מכסים להמון מוצרים. עם עליית המחירים משפחות רבות מרגישות שדי, האינפלציה אומנם נמוכה ביחס למה קורה בעולם, אבל בגלל שמלכתחילה יקר פה, זה הקש ששובר את הגב של המשפחה. הצעדים שנציג היום, שגיבש שר האוצר ליברמן בעבודה מצוינת, וסיכמנו עליהם עם שר החוץ יאיר לפיד ושרת הכלכלה".

במסיבת העיתונאים נשאל בנט גם על פרשת המשטרה ותוכנות הריגול וענה כי "לגבי פרשת NSO, הדברים שפורסמו, אם קרו הם חמורים בצורה בלתי רגילה. לא יכול לקרות במדינה דמוקרטית כזה דבר. השאלה האם הם קרו. המצב שכביכול משטרה משתמשת בלי צווים על אזרחים, זה לא יכול להיות במדינה דמוקרטית, ויש כרגע צוות בדיקה בנושא עם סגנית היועמ"שית ומומחי סייבר מהשב"כ ומהמוסד, כדי לדעת אם זה קרה או לא, והאמינו לי אני לוחץ עליהם לקבל תשובות מהר. אם זה קרה אני הולך על ועדת חקירה ממלכתית והיא תבדוק הכל".

ליברמן אמר: "אין יותר פיזור כסף ממסוק יש סיוע ממוקד. היום אין מענק לכל אזרח אבל יש עבודה יש פרנס ה ובעיקר יותר הכנסה פנויה. מנכ"ל המשרד רם בלניקוב עובד כרגע על ריכוזיות במשק נקבל המלצות תוך חודש על מאבק בהון השחור וריכוזיות במשק. נביא את המסקנות לדיון בממשלה יהיו החלטות דרמטיות לא יכולים להסכים לריכוזיות במשק כפי שהרגשנו כולנו בימים האחרונים".

ברביראי הוסיפה כי "החבילה כולה היא לא סופית ותביא עוד היבטים נוספים, אבל יש כאן מענה שניתן לציבור. לא דיברנו הערב על סיוע לעסקים אבל אנחנו נסייע להם, כולנו מחויבים לעסקים".

העצמאים מחו

בשעות הצהריים, שעות ספורות לפני ההכרזה על צעדים לטיפול ביוקר המחיה, לגלובס נודע כי לפיד עיכב את ההצהרה הפומבית בלחץ להכניס לתוך חבילת הצעדים גם סיוע לעצמאים. 

ארגוני העצמאים מחו מוקדם יותר על כך שנותרו מחוץ לחבילת הסיוע המתוכננת וקראו לפצות אותם על הפגיעה הכלכלית שנגרמה להם בשל תחלואת הקורונה. "בלתי מתקבל על הדעת שלאחר שנתיים של משבר, הממשלה טרם גיבשה נוהל מסודר לפיצוי עסקים במקרי חירום. על הממשלה לעשות זאת ללא דיחוי", מחה רמי בז’ה, יו"ר פורום העצמאים מטעם ההסתדרות.

 

התנפלות הקואליציה על משרד האוצר

הלחצים מצד העצמאים הם רק הקיסם האחרון במדורה שבוערת בממשלה ובאוצר מתחילת השבוע. גורמים באוצר מספרים לגלובס כי מאז שנודע שליברמן מתכנן להצהיר על תוכנית כלכלית להקלה על עליות המחירים במשק, התנפלו על האוצר מכל כיווני הקואליציה בדרישות כאלה ואחרות להכניס צעדים נוספים, פופוליסטיים פחות או יותר.

אחת הדרישות, שהגיעה בעיקר מכיוונו של יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, בתמיכת מפלגות כחול לבן ויש עתיד, הייתה להפחית את הבלו על הדלק. מילא שאנשי המקצוע של האוצר לא אהבו את הדרישה, שמשמעותה ירידה של 1-2 מיליארד שקל בשנה להכנסות המדינה ממיסוי על הדלק, אבל גם ליברמן עצמו חשב שלא מדובר בצעד נכון.

הדוגמה הבולטת ביותר ל"התלבשות" של הפוליטיקאים על ההזדמנות שנוצרה להיראות טוב בעיניי הציבור ולהקל לו על הכיס, היא הביקור המפתיע של בנט במשרד האוצר ביום ראשון. ראש הממשלה הגיע באופן נדיר לישיבה של בכירי האוצר והתבטא בעד מתן הקלות במס הכנסה. היו באוצר אנשי מקצוע שתמהו על ההתערבות הישירה הזאת של ראש הממשלה בדיונים המקצועיים. גם לא ברור עד כמה ליברמן עצמו שמח על הביקור, שעלול להיתפס כמפגן כוח של בנט על שר האוצר. אבל בעניין המיסוי, נראה שליברמן פחות התנגד למתן הקלות, למרות חשש שהביעו אנשי המקצוע שלו באוצר וברשות המסים. ואכן, לבסוף התקבלה הסכמה על הקלות מס הכנסה להורים לילדים באמצעות נקודות זיכוי.

הטריק לדחיסת רפורמת היבוא בחקלאות

סעיף אחר שנכנס ברגע האחרון לחבילת ההקלות של הממשלה הוא הורדת מכסים על יבוא ריהוט מחו"ל. זאת, אחרי שקפיצה במחירי הרהיטים משכה כלפי מעלה את מדד המחירים לצרכן האחרון שפורסם. עוד נשקלה ביממה האחרונה הצהרה על טיפול במכסות החלב. זאת, נוסף להורדת מכסים על דגים ובשר טרי.

הורדת המכסים המתוכננת על הפירות והירקות, לעומת זאת, נותרה במחלוקת עד הסוף. החקלאים סירבו להצעה הסופית של הממשלה במסגרת הרפורמה בחקלאות, וליברמן ושר החקלאות, עודד פורר, שאפו להודיע על חתימת הרפורמה עוד במסגרת ההצהרה הערב. כדי למנוע התנגדות של נציגי הלובי החקלאי במפלגות העבודה, כחול לבן ומרצ, עלה הרעיון במשרד האוצר להעביר את כל צעדי ההקלות כחבילה ביחד עם הרפורמה בחקלאות. כך, הם חשבו, כדי להפיל את פתיחת שוק הפירות והירקות לתחרות מחו"ל, הם יצטרכו להפיל גם את שאר ההקלות שתוכננו לציבור, כמו צמצום העלייה במחירי החשמל, ההקלות במס הכנסה והסרת מכסים אחרים - וספק אם הם היו עומדים בנזק התדמיתי.