האם חמישית מהחתונות בישראל נערכות בסגנון רפורמי?

הירידה בנישואים ברבנות מתרגמת לעלייה גדולה בנישואים רפורמיים? נראה שלא • המשרוקית  של גלובס

יום לאחר שליווה את נשות הכותל לתפילת ראש חודש בכותל המערבי התראיין ח"כ גלעד קריב על הסוגיה בגלצ. קריב הוא גם ראש התנועה הרפורמית בישראל לשעבר, והמראיין, אפי טריגר, תהה באוזניו על כך שבארץ התנועה היא קטנה למדי בעוד שבארה"ב היא כוללת חברים רבים. קריב טען בתגובה ש"המציאות הזו משתנה". לדבריו, "כל שנה... חמישית מהחתונות בישראל… נערכות על ידי הרבנים והרבות שלנו או בסגנון הרפורמי". זה נשמע מספר גבוה. האם 20% מהחתונות בארץ קשורות לתנועה הרפורמית? בדקנו.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 היו כ-33 אלף זוגות של יהודים שאת נישואיהם ערכו רבנים המוכרים על ידי הרבנות הראשית. כלומר, כדי שהנתון של קריב יהיה נכון צריכים להימצא בכל שנה כ-8,000 זוגות שינשאו "בסגנון רפורמי". כמה טקסים כאלה נערכו בפועל?

דוח של המשרד לשירותי דת מ-2019 מאשר כי בשנים 2016 עד 2018 נרשמה ירידה במספר הזוגות הנישאים ברבנות, ואף מציין כי "ישנה עלייה במספר... הנישואים שנערכים על ידי קונסרבטיבים ורפורמים", אך לא נוקב במספרים מדויקים בהקשר הזה. פנינו לתנועה הרפורמית עצמה וזו מסרה לנו כי מדי שנה הרבנים והרבות שלה עורכים בישראל כ-250 טקסי נישואים. כלומר, פחות מאחוז מהנישואים שנערכים ברבנות.

אבל קריב דיבר גם על חתונות "בסגנון רפורמי". אולי אלה יכולות למלא את הפער או לפחות לצמצם אותו? פנינו לעזרתו של קריב כדי להבין אילו חתונות בדיוק הוא כולל תחת ההגדרה הזאת, אך הוא סירב להרחיב או להפנות לנתונים ומטעמו רק נמסר כי מבחינתו "חתונה בסגנון רפורמי (היא) כל חתונה שוויונית".

כאן נתקלנו בבעיה. היות שהמדינה אינה מכירה בנישואים "אזרחיים" של יהודים שנערכים בארץ, אין גם רישום מסודר של הזוגות שנישאים בדרך הזאת. פרסומים בעיתונות שמתבססים על מספרים של ארגונים שעוסקים בחתונות אלטרנטיביות נוקבים במספרים שונים - שעומדים בדרך כלל על אלפים בודדים שנה - אך לא ברור כמה ניתן להסתמך על כך, וממילא ברור שלא כל החתונות הללו הן "בסגנון רפורמי".

ומה עושים בלמ"ס כדי לנסות לאמוד את התופעה? שם סופרים את זוגות הישראלים שמתחתנים בחו"ל. זו אכן חלופה שבה בוחרים רבים על מנת לעקוף את הרבנות: נישאים מעבר לים בטקס אזרחי, ועם שובם לארץ נרשמים במשרד הפנים כזוג נשוי מבלי לעבור ברבנות. לא רק זה, אלא שבמבט ראשון הנתונים הללו אף עשויים להתאים לטענתו של קריב. על פי הלמ"ס, ב-2019 נרשמו 9,550 זוגות במרשם האוכלוסין לאחר שהתחתנו בחו"ל. נצרף אותם למספר הנישאים ברבנות ונקבל כי כ-22% מהזוגות באותה שנה לא נישאו ברבנות.

האם לכך אכן כיוון קריב? ייתכן בהחלט, ובכל זאת גם מכאן לא תבוא לו הישועה. גם אם נבחר בהגדרה מרחיבה מאוד של חתונה "בסגנון רפורמי", נראה שנוכל להסכים על כך ששני בני הזוג בה צריכים להיות יהודים. בתנועה הרפורמית עצמה אישרו לנו כי הם אינם מחתנים "יהודי עם מי שאינה יהודייה ולהיפך". בכמה מתוך אותם 9,550 זוגות זה היה המצב? רק במיעוט קטן של 1,477 זוגות.

בשורה התחתונה: דבריו של קריב לא נכונים. התנועה הרפורמית עורכת בכל שנה כ-250 חתונות בישראל. גם אם נבחר בהגדרה מרחיבה מאוד של חתונה "בסגנון רפרומי", ונוסיף אליה את כל הזוגות היהודים שנישאים בחו"ל ואת כל הזוגות היהודים שמתחתנים בטקסים אלטרנטיביים בארץ (לגביהם אין נתונים רשמיים) עדיין נהיה רחוקים מאוד מהנתון שעליו דיבר קריב.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: גלעד קריב
מפלגה: עבודה
תאריך: 3.2
ציטוט: "חמישית מהחתונות בישראל... נערכים על ידי הרבנים והרבות שלנו או בסגנון הרפורמי"
ציון: לא נכון

יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט גלעד קריב התראיין ב-3.2 לתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל, יום לאחר שליווה את נשות הכותל לתפילת ראש חודש בכותל המערבי. קריב, לשעבר ראש התנועה הרפורמית בישראל, נשאל על ידי המראיין אפי טריגר על הנוכחות הדלה של התנועה בארץ, לעומת חבריה הרבים בארה"ב, והשיב כי "המציאות הזו משתנה... כל שנה... חמישית מהחתונות בישראל, למרות שטקסי הנישואין שלנו עדיין לא מוכרים על ידי החוק, נערכים על ידי הרבנים והרבות שלנו או בסגנון הרפורמי".

בדקנו האם אכן 20% מהחתונות בישראל נערכים על ידי רפורמים או "בסגנון רפורמי".

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו ב-2021, בשנת 2019 (השנה האחרונה לפני שמגפת הקורונה שיבשה את שגרת החיים בישראל) נישאו בארץ, במוסדות הדת המורשים לערוך נישואין, 48 אלף זוגות. כ-70% מהם זוגות יהודים. כלומר, כ-33 אלף חתונות נערכו בידי רבנים המוכרים על ידי הרבנות הראשית באותה שנה. בשנים קודמות נתון זה היה לרוב מעט גבוה יותר, וניתן לומר כי בשנים האחרונות מתחתנים בישראל מדי שנה כ-50 אלף זוגות, 70% מהם יהודים.

דו"ח של המשרד לשירותי דת מ-2019 קבע כי אכן "יש עליה במספר... הנישואין שנערכים על ידי קונסרבטיבים ורפורמי", אך לא נקב במספרים מדויקים.

במענה לפנייתנו השיבה התנועה הרפורמית בישראל כי מדי שנה הרבנים והרבות שלה עורכים כ-250 טקסי נישואין בשנה. 250, מתוך סך חתונות "יהודיות" של כ-34 אלף, הוא 0.7%, רחוק מאוד מה-20% שהזכיר קריב.

אלא שקריב אמר שחמישית מהחתונות במדינה נערכות על ידי רבנים רפורמים "או בסגנון הרפורמי". אולי 19.3% הנותרים אכן מתחתנים "בסגנון רפורמי", אך ללא רבנים רפורמים? פנינו לקריב על מנת שיסביר למה התכוון או יספק ביסוס לנתונים שהשמיע, אך הוא סירב ומסר רק כי מבחינתו, "חתונה בסגנון רפורמי - כל חתונה שוויונית".

על פי החוק, נישואים אזרחיים בישראל - כלומר כאלה שאינם נעשים דרך הרבנות הראשית או בית דין של דת אחרת - אינם מוכרים על ידי המדינה, אלא אם כן שני בני הזוג חסרי דת. על כן אין רישום מסודר של חתונות הנערכות על ידי רבנים רפורמים או קונסרבטיבים, או חתונות "שוויוניות" אלטרנטיביות אחרות. הנתון החלופי, שמפורסם בדו"ח הלמ"ס, עוסק במספר הזוגות שנרשמו במרשם האוכלוסין בישראל ככאלה שנישאו בטקס אזרחי בחו"ל. מדובר בחלופה שבה בוחרים זוגות חילונים רבים על מנת לעקוף את מוסד הרבנות - חתונה אזרחית, לא דתית, בקפריסין או במדינה אחרת מחוץ לישראל, שלאחריה הם צריכים רק להירשם בשובם ארצה כדי להפוך לזוג נשוי מן המניין המוכר על ידי הרשויות.

באותו דו"ח של הלמ"ס העוסק ב-2019 מצוין כי 9,550 זוגות נרשמו במרשם האוכלוסין לאחר שהתחתנו בחו"ל. לכאורה, נראה כי הנתון מאשש את טענתו של קריב - מדובר בכ-20% מסך כל הזוגות שהתחתנו באותה שנה. אלא שהמספרים הללו לא בהכרח מסייעים להבין כמה מהיהודים בישראל התחתנו לא דרך הרבנות, שכן מתוך קבוצה זו של זוגות שהתחתנו בחו"ל, רק חלק הם תושבים ישראלים, ורק חלק הם יהודים. התנועה הרפורמית מסרה ל"משרוקית" כי היא לא מחתנת "יהודי עם מי שאינה יהודייה ולהיפך". ב-2019, רק 1,477 מתוך אותם 9,550 זוגות שהתחתנו בחו"ל ענו על הגדרה זו, ולכן ההנחה שכל מי שמתחתן בחו"ל ונרשם בישראל עשה טקס "בסגנון רפורמי" היא רחוקה (מאוד) מהאמת. עובדה נוספת שמקשה על השימוש במספר החתונות האזרחיות בחו"ל היא שחלק לא מבוטל מהזוגות הנשואים לא נרשמים מיד עם שובם ארצה, וכך נכנסים לסטטיסטיקה של השנה העוקבת.

לסיכום, התנועה הרפורמית בישראל עורכת פחות מאחוז מהחתונות שמתקיימות בארץ מדי שנה. מספרים רשמיים אודות חתונות אלטרנטיביות אחרות בישראל לא קיימים, שכן חתונות אלו לא מוכרות בחוק. גם בשקלול מספר הזוגות היהודיים שהתחתנו בטקס אזרחי בחו"ל, ושניתן מתוך כך להניח כי ערכו טקס "בסגנון רפורמי" כדברי קריב, לא נתקרב לנתון בו נקב קריב. לכן אמירתו כי "חמישית מהחתונות בישראל... נערכים על ידי הרבנים והרבות שלנו או בסגנון הרפורמי", אינה נכונה.

תחקיר: אורי כהן