סרטוני טיקטוק "סקסיים" גובים מחיר נפשי כבד מנערות

נערות לעתים קרובות נעשות חרדתיות מכמות תשומת-הלב שהן מקבלות אחרי שהן מעלות סרטונים בעל אופי מיני • מטפלים אומרים שיותר ויותר נערות סובלות מכך רגשית

טיקטוק / צילום: Shutterstock, XanderSt
טיקטוק / צילום: Shutterstock, XanderSt

כשג'ולה אנדרסון הצטרפה לטיקטוק בגיל 16, הסרטון הראשון שלה הראה את השיפוצים בבית שלה. הוא קיבל חמישה לייקים. אחרי שראתה אחרות מעלות סרטונים נועזים ומקבלות יותר לייקים, ניסתה זאת גם היא.

"רציתי להיות מפורסמת בטיקטוק ולמדתי שאם מעלים סרטונים בהם רואים את הגוף שלך, אנשים יעשו לזה לייקים", אמר ג'ולה, שהיום היא בת 18 והולכת לתיכון לא רחוק מסקרמנטו, קליפורניה.

תהילה פתאומית בטיקטוק תופסת את הנערות בהפתעה, והרבה מהן לא מוכנות לתשומת-הלב שחשבו שהן רוצות, כך אומרים הורים, מטפלים ונערים אחרים. בחלק מהמקרים, טורפים מתמקדים בנערות המעלות סרטונים נועזים מבחינה מינית; גם אינטראקציות פחות מסוכנות יכולות לפגוע בהערכה העצמית של הנערות ולהותיר אותן בתחושה שהן מנוצלות, אומרים ההורים והמטפלים.

אנשי בריאות הנפש ברחבי המדינה נעשים יותר ויותר מודאגים לגבי ההשפעה על נערות של העלאת סרטוני טיקטוק בעלי אופי מיני. מטפלים אומרים שנערות שאין להן קבוצה של חברות קרובות, ונערות הסובלות מבעיות הקשורות לבריאות הנפש - בייחוד אלה המתמודדות עם נושאים של הפרעות אכילה ודימוי גוף - נמצאות בסיכון במיוחד.

"עבור נערה צעירה שמפתחת את הזהות שלה, להיסחף לעולם המיני זה דבר הרסני במיוחד", אמר פול סנסרי, פסיכולוג ומנהל New Horizons Child and Family Institute בגבעות אל דורדו, קליפורניה, שם ג'ולה החלה לעבור טיפול בשנה שעברה על חרדה ודיכאון. "כשנערות מקבלות פרס על המיניות שלהן, הן מתחילות להאמין שהערך שלהן נמצא באיך שהן נראות", אמר.

הוא אמר שבערך רבע מהמטופלות הנשים במרפאה שלו הפיקו סרטונים מיניים בטיקטוק.

קארטר בארנהרט, מייסד שותף של Charlie Health, ספקית טיפולים נפשיים באינטרנט, אמרה שמספר גדל של נערות שהיא מטפלת בהן מדווחות שההערכה העצמית שלהן תלויה בכמות הלייקים שהן מקבלות בטיקטוק. "רבות מהן הבינו שהנוסחה לזה היא הפקה של יותר תוכן מיני", אמרה.

סרטונים 'רק בשבילך'

התלות של בני נוער בטיקטוק לאישור חברתי עלתה ככל שהאפליקציה הפכה לפלטפורמה המועדפת עליהם. טיקטוק עקפה את אינסטגרם בפופולריות אצל בני נוער בשנה שעברה - והפכה לאתר שמקבל הכי הרבה כניסות באינטרנט.

האלגוריתם של טיקטוק באופן שגרתי שולח סרטונים של אנשים שאף אחד לא מכיר למיליוני עמודי 'בשבילך' של משתמשים אחרים. טיקטוק בוחנת אם צופים מראים עניין בסוג מסוים של תוכן, שנמדד לפי השאלה אם הם מסיימים לצפות בסרטון, כך נמסר מהחברה. אז מנוע ההמלצות שלה בוחר סרטונים לשלוח למשתמשים האלה, בלי קשר לכמות העוקבים של היוצר או עד כמה סרטון היה ויראלי בעבר.

פלטפורמות כמו אינסטגרם, יוטיוב וטוויטר פועלות באופן שונה, ומגישות תוכן למשתמשים על בסיס מונחי חיפוש וחיבורים עם חברים, ולכן השגת כמות גדולה של עוקבים - והפיכה לויראליים -יכולים לקחת יותר זמן באתרים האלה.

"אנו חושבים בזהירות על הבריאות של הנערות האלה כשעיצבנו את הגדרות הפרטיות והבטיחות שלנו והגבלנו מאפיינים בטיקטוק לפי גיל", אמרה בהודעה דוברת של טיקטוק. "כמו כן עבדנו עם מומחי בטיחות נוער על מנת לפתח משאבים שנועדו לתמוך בבטיחות דיגיטלית ובשיחות על אוריינות עם הורים ובני נוער".

דף עובדות של החברה קובע ש"תוכן שהוא סוגסטיבי באופן גלוי מבחינה מינית עלול לא להיות מומלץ". הדוברת אמרה שתוכן ממשתמשים שמצהירים שהם בני פחות מ־16 לא יכול להיות מקודם דרך מנוע ההמלצות, וגם לא יופיע בתוצאות החיפוש.

ידוע שבני נוער משקרים לגבי גילם כשהם מקימים חשבונות ברשתות חברתיות. משתמשים חייבים להיות בני 13 על מנת ליצור חשבון טיקטוק, ומדיניות החברה היא להשעות חשבונות של ילדים שצוות הבטיחות חושב שהם מתחת לגיל זה.

בתוכנית המטופלים מן החוץ של אקדמיית ניופורט באטלנטה, 60% מהנערות שטופלו מאז שהתוכנית נפתחה בקיץ שעבר העלו תוכן לא ראוי מבחינה מינית לטיקטוק, כך אמרה קריסטל ברוול, מנהלת התוכנית לשירותי מטופלים מן החוץ.

נערה אחת שד"ר ברוול מטפלת בה הפיקה סרטונים יותר ויותר סוגסטיביים. "ככל שקיבלה יותר לייקים, כך התלבושות שלבשה היו יותר חושפניות", אמרה.

בסופו של דבר שוחחה הנערה עם גבר שעודד אותה לדבר מחוץ לטיקטוק באפליקציית מסרים. הנערה שלחה לאותו אדם תמונות שלה בעירום חלקי והשניים תכננו להיפגש באופן אישי כשהוריה גילו את ההודעות, כך אומרת ברוול.

"כשאתה משלב התנהגות של בני אדם ואלגוריתמים, דברים יכולים להסתבך", אמרה ברוול. "אנחנו מנסים לנקות אותם, מטופלת אחת כל פעם".

מפורסמות בטיקטוק

כמה חודשים אחרי שהצטרפה לאפליקציה בקיץ 2019, המשאלה של ג'ולה אנדרסון לתהילת טיקטוק התגשמה. סרטון שלה לובשת גופיה צמודה ומניעה את שפתיה למילות השיר Sunday Best התפוצץ. מסיבות שג'ולה ואימה, שונה אנדרסון, עדיין לא מבינות, האלגוריתם של טיקטוק דחף דווקא את הסרטון הזה לעמודי "בשבילך" של משתמשי טיקטוק. יותר ממיליון אנשים ראו את הסרטון וכמעט 500 אלף איש עשו לו לייק, אמרו הבת והאם.

כמות העוקבים אחרי ג'ולה עלתה מכמה מאות ליותר מ־200 אלף. לא היה שום דבר מיני במיוחד בסרטון, אמרו היא ואמה, אבל ההערות עליו התמלאו בנערים וגברים שאמרו כמה שווה היא נראית.

בעקבות ההצלחה, ג'ולה הפכה את הסרטונים שלה ליותר נועזים, כולל על ידי ליפ־סינקינג של מילות שירים על מין ולבישת תלבושות יותר חושפניות. "הייתי לובשת בגדים שלא הייתי מעזה ללבוש לבית ספר אבל חשתי טוב בהם", אמרה. "לא חשבתי שהם מיניים, אבל אנשים אחרים חשבו כך".

בשלב זה, כבר החלה לבדוק את הלייקים שלה ללא הרף. "זה היה כל עולמי", אמרה.

הוריה לא היו מודעים עד כמה הסרטונים שלה נעשו סוגסטיביים עד שסבא וסבתא של ג'ולה, שבני הדודים שלה אמרו להם על כך, אמרו להורים.

"מבחינתנו, היא הילדה המתוקה הזו, אז זה כמעט כמו פיצול אישיות בין מי שהיא באמת והדרך בה הציגה עצמה בטיקטוק", אמרה אנדרסון. "כשהתעמתנו איתה על זה, היא אמרה 'אמא, זה מה שכולן עושות'".

גב' אנדרסון אמרה שלביתה לא הייתה קבוצה של חברות קרובות והיא חושבת שהבידוד של המגפה הגביר את הצורך שלה למצוא חיבור. "היא חשבה שזו דרך שיאהבו אותה ויהיו לה חברים", אמרה אנדרסון. "נאבקתי מה לעשות, בגלל שמה שאני אוהבת בטיקטוק זה שהילדים יכולים להיות ממש יצירתיים, ואנחנו מעודדים זאת כמשפחה".

כשהוריה חששו בגלל הסכנות שעלולות להיות כרוכות בסרטונים הזמינים לכלל הציבור, ביקשו ממנה למחוק את הסרטונים הנועזים יותר. הם גם דנו בנושא במשפחה ובמפגשי טיפול פרטניים.

ג'ולה, שאמרה שהייתה לו היסטוריה של חרדה לפני שהצטרפה לטיקטוק, אמרה שתשומת-הלב הנבחרת וההערות המבחילות של גברים נעשו קשות מבחינתה. כמו כן היא הרגישה צריבה מהערות ביקורתיות על איך שהיא נראית.

לאחר ההתערבות, בחרה להתרחק מהאפליקציה לכמה חודשים. היא אומרת שזה לא היה קל. באמצע שנה שעברה חזרה לאפליקציה אבל יצרה חשבון חדש ואותו הפכה לפרטי. יש לה רק מעט עוקבים - אנשים שהיא מכירה בחיים האמיתיים. היא אמרה שרק לעתים רחוקות היא מעלה פוסטים בימים אלה.

ג'ולה אמרה שבסופו של דבר החליטה שהסרטונים הסוגסטיביים לא היו הדרך בה היא רוצה להציג עצמה לעולם, או לנערות צעירות אחרות שעשויות למצוא אותם. יש לה ארבע אחיות קטנות ממנה והיא לא רוצה שיחפשו תשומת-לב או ימצאו אותה בדרך שהיא מצאה אותה.

"אני חושבת שניסיתי לגדול הרבה יותר מהר ממה שהייתי צריכה", אמרה ג'ולה.

מה יכולות משפחות לעשות

הורים יכולים לנקוט צעדים להגן על בני הנעורים שלהם בטיקטוק ולדבר על הסרטונים שהם יוצרים.

השתמשו בהגדרות ההוריות. טיקטוק מאפשרת להורים לקשר את החשבונות שלהם לחשבונות ילדיהם, ולאפשר הגדרות תוכן ופרטיות, כמו למשל להגביל סוגי תוכן מסוימים ולקבוע מגבלות זמן. דרך ציוות משפחות, הורים גם יכולים לכבות את מאפיין המסרים או להגביל מי יוכלו לשלוח הודעות ישירות לילדים שלהם. (לבעלי חשבונות בני פחות מ־16 המסרים מכובים באופן אוטומטי). המדריך להלן מראה איך להגדיר ציוות משפחות.

תפקחו על הפיד של הילדים שלכם. מטפלים ומומחים לבטיחות ילדים ממליצים לצפות בטיקטוק ביחד. מבט מהיר על מה שמופיע בפיד ייתן לכם רעיונות לגבי סוג התוכן שהם רואים. ובדיקה איזה סרטונים הם יוצרים היא חובה, אם כי בני נוער יכולים להקים חשבונות סודיים בקלות.

אל תתרגשו מדי. אם אתם מגלים שהנערות שלכם עושות סרטונים שאתם חושבים שהם לא ראויים, הכי טוב לא להגיב באופן מוגזם, כך אומרים מטפלים. במקום זה, שאלו אותן למה בחרו ליצור סוג כזה של סרטונים והאם זו הגרסה של עצמן שהן רוצות לשתף עם העולם. אתם יכולים לעזור להן לחשוב באופן ביקורתי אם תבקשו מהן לעשות רשימה של הדברים שהיו רוצים שאנשים יידעו עליהן חוץ מאיך שהן נראות.

תעשו הפסקה. בכמה מקרים בהם נערות שסבלו נזק משמעותי כתוצאה מלשהות בטיקטוק, מטפלים ממליצים להסיר את האפליקציה לגמרי. לעתים רק הפסקה קצרה מספיקה. אם נערות רוצות לחזור לטיקטוק לאחר חוויה שלילית, הכי טוב לעשות זאת עם פיקוח הורי וכשיש גבולות ברורים, כך אומרים מטפלים.