ההשלכות של פלישה: זינוק במחיר הנפט והשפעה על כלכלת אירופה

בסוף השבוע האחרון חצה מחיר חבית נפט גולמי ברנט את רף ה־95 דולר, כשהוא מתקרב לרמה הגבוה ביותר שנרשמה מאז ספטמבר 2014 • בבורסות ברחבי העולם, המשבר המסלים במהירות מתלכד עם חוסר ודאות רבה בנוגע למדיניות הבנקים המרכזיים

משגרי טילים רוסיים בתרגיל בבלארוס בסוף השבוע / צילום: Associated Press
משגרי טילים רוסיים בתרגיל בבלארוס בסוף השבוע / צילום: Associated Press

בין ההשלכות המיידיות במקרה של פלישה רוסית לאוקראינה השבוע, העריכו אנליסטים בימים האחרונים, עשוי להיכלל זינוק של יותר מ־20% במחיר הנפט. מחירי האנרגיה עלו מאז שהחריף העימות עם רוסיה בשלושת החודשים האחרונים, ובסוף השבוע האחרון חצה מחיר חבית נפט גולמי ברנט את רף ה־95 דולר, כשהוא מתקרב לרמה הגבוה ביותר שנרשמה מאז ספטמבר 2014.

אנליסטים אמרו כי יותר מהשלכות של מלחמה בין רוסיה לאוקראינה על אספקת נפט, החשש בשוק הוא מהסנקציות ה"מהירות והמקיפות" שארה"ב ובעלות בריתה האירופיות הבטיחו להטיל על רוסיה במקרה של פלישה. "השיקול המרכזי בנפט הגולמי הוא מה תהיה מהות הסנקציות", אמרה לרשת CNBC אנליסטית מבנק CIBC.

בין האפשרויות שפורסמו, אך טרם הוסכמו על ידי המדינות, נכללה גם מניעת גישה ל"סוויפט" (SWIFT) - המסלקה שבאמצעותה מתנהלת המערכת הבנקאית העולמית, ושדרכה עובר מידע בין מוסדות פיננסים שונים כגון בנקים. חסימת הגישה של רוסיה תשבש את הסחר בנפט ובגז שמפיקה רוסיה, כמו גם בסחורות אחרות.

מחירי הגז לא רשמו עלייה, עד כה

במקרה של פלישה, מחיר הנפט הגולמי "בוודאות יגיע ל־120 דולר", העריך האנליסט דייוויד רוש. גם הוא מסביר את התחזית בכך, שסנקציות ישבשו את האספקה של פחם, נפט וגז מצד רוסיה לשווקים העיקריים שלה. לסנקציות תהיה השפעה בוודאי על רוסיה, העריך, אבל גם על השווקים האירופיים הנסמכים על האנרגיה הרוסית ועל עסקים בכלל עם מוסקבה, ובעיקר לגרמניה - שהיא החשופה ביותר לנעשה ברוסיה מבחינה כלכלית באיחוד האירופי.

מחירי הגז הטבעי הנסחרים באירופה, עד כה, לא רשמו עלייה יוצאת־דופן בימים האחרונים, ונמשכת מגמת הירידה מהשיאים אליהם הגיעו בסוף 2021. המחירים מושפעים באופן משמעותי מתחזיות מזג האוויר, והתחזית לשבוע הקרוב היא של קור מתון יחסית לחורף. עם זאת, האנליסטים וממשלות אירופה בוחנות את אספקת הגז הרוסי בצינורות, שעוברים דרך אוקראינה ובלארוס, והעריכו כי הזרמתם "ממשיכה להיות הפכפכה" כפי שהיה בחודשים האחרונים. הם גם הסבירו כי ישנו דגש על אספקת גז מונזל (LNG) לטרמינלי הפקה באירופה בשבועות האחרונים, מה שעוזר להוריד את רמת המחירים.

הרובל התחזק מול הדולר בסוף השבוע

בבורסות ברחבי העולם, המשבר המסלים במהירות בגבול אוקראינה־רוסיה מתלכד עם חוסר ודאות רבה בנוגע למדיניות הבנקים המרכזיים. חששות מהעלאות ריבית תכופות ומשמעותיות כדי להילחם באינפלציה, לצד צמצום תכניות הרחבה כמותית, שבנקים מרכזיים הפעילו ביתר שאת במהלך משבר הקורונה אחראים להפכפכות רבה גם בשווקי המניות והאג"ח.

בתחום הסחורות, פלישה ועימות ממושך עלולים להעלות את מחירי החיטה, מכיוון שאוקראינה ורוסיה הן ספקיות מרכזיות של הגידול החקלאי. גם דשנים חקלאיים, שרוסיה היא יצרנית עולמית מובילה שלהם, עשויים לרשום זינוק במחירים אם אספקתם תשובש בעקבות מלחמה.

מבחינת מטבעות, בעבר נרשמה "הימלטות למקלט מבטחים" בתקופות של עימותים חמושים, שהייתה כרוכה בהתחזקות של הדולר האמריקאי, הפרנק השוויצרי והיין היפני. הרובל הרוסי דווקא התחזק ביום שישי האחרון ב-3% מול הדולר, אחרי ירידה של יותר מ-5% בשלושת השבועות האחרונים.