החברות הישראליות שמגינות מפני פריצות סייבר משנות את המודל העסקי למכירה למנויים

בימים שבהם תקיפות סייבר מככבות בכותרות, מדווחות החברות סייברארק, ורוניס ותופין על צמיחה בהכנסות, ומניותיהן מגיבות בחיוב - למרות שהן רחוקות עדיין ממחירן בשיא

אודי מוקדי, מנכ''ל ומייסד סייברארק CyberArk / צילום: קרולין מגוויר
אודי מוקדי, מנכ''ל ומייסד סייברארק CyberArk / צילום: קרולין מגוויר

המודעות לצורך בפתרונות אבטחת סייבר הולכת וגדלה, ע"ע פרשות של תקיפות סייבר שעולות לכותרות חדשות לבקרים, וכך גם ההכנסות של חברות מישראל העוסקות בתחום (סייבר הגנתי). בין החברות שפרסמו בשבוע שעבר דוחות כספיים ל-2021 היו גם סייברארק, ורוניס ותופין, שכל אחת מהן עוסקת בפן מסוים בשוק אבטחת הסייבר, שמניותיהן רחוקות כיום מהשיאים שרשמו בעבר.

עוד משותפת לשלוש החברות הללו העובדה שהן נמצאות בתהליכים של שינוי המודל העסקי, במטרה לעבור ממודל של מכירת רשיונות למודל של מכירת מנויים לארגונים, שמניב הכנסות חוזרות גבוהות יותר, אם כי בשלבי שינוי המודל ישנה פגיעה בתוצאות הפיננסיות. מניות שלוש החברות עלו לאחר פרסום הדוחות אך כולן, כאמור, כבר נסחרו במחירים גבוהים יותר בעבר.

סייברארק: המשקיעים אוהבים את השינוי

סייברארק עקפה את התחזיות בדוחות שפורסמו ביום חמישי, וסיפקה תחזיות שנתית שמשקפת צמיחה גבוהה יותר מתחזיות האנליסטים, אך גם הפסד נקי גדול יותר. עם זאת, החברה, שנמצאת בעיצומו של שינוי המודל העסקי שלה, הציגה התקדמות מהירה מהצפוי במעבר למודל מנויים, והמשקיעים קיבלו זאת בברכה והמניה עלתה ב-8% לאחר פרסום הדוחות.

סייברארק , שהוקמה ומנוהלת על-ידי אודי מוקדי, מספקת פתרונות אבטחה שמתמקדים בתחומי החשבונות המועדפים והזהויות בארגון. החברה סיימה את הרבעון הרביעי של השנה עם הכנסות של 151 מיליון דולר, צמיחה של 4.7% לעומת הרבעון המקביל, כאשר ההכנסות ממנויים צמחו ב-142% ל-47.6 מיליון דולר. בשנה כולה ההכנסות צמחו ב-8.3% ל-503 מיליון דולר, מתוכם כ-135 מיליון דולר הכנסות ממנויים, לעומת 56.4 מיליון דולר ב-2020.

המעבר ממודל של מכירת רישיונות למודל של מנויים פוגע כצפוי בשורה התחתונה של סייברארק בטווח הקצר, ואמור להיטיב איתה בעתיד. בינתיים ברבעון הרביעי החברה עברה להפסד נקי (לפי כללי החשבונאות המקובלים, GAAP) של 16.9 מיליון דולר, לעומת רווח של 12.1 מיליון דולר ברבעון המקביל. ב-2021 כולה ההפסד העמיק ל-83.9 מיליון דולר, לעומת הפסד של 5.8 מיליון דולר ב-2020. על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי הרבעוני הסתכם ב-11.8 מיליון דולר שהם 28 סנט למניה - אמנם נמוך כצפוי מהרבעון המקביל אך גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים. בסיכום שנתי הרווח הנקי Non-GAAP הגיע ל-13.4 מיליון דולר, ירידה מ-81.1 מיליון דולר ב-2020.

כאמור התחזית קדימה היא להמשך צמיחה, וההכנסות ברבעון הראשון יהיו 125-133 מיליון דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים, וב-2022 הן יצמחו ב-16%-19% ל-582-598 מיליון דולר. ה-ARR (הכנסות חוזרות שנתיות) יצמחו ב-35%-36% ל-530-536 מיליון דולר. עם זאת, ההפסד הנקי Non-GAAP יהיה גבוה מהצפוי ויסתכם ברבעון הראשון ב-10.1-16.9 מיליון דולר וב-2022 יהיה 26-40 מיליון דולר.

לדברי המנכ"ל מוקדי, "2021 הייתה שנה היסטורית לסייברארק. המומנטום המשיך להיבנות והרבעון הרביעי היה רבעון שיא". בעקבות הדוחות כותבים בבנק ההשקעות באופנהיימר כי "אנו מעודדים מהצלחת סייברארק במעבר המואץ למודל מנויים בענן, וצופים האצה בקצב הצמיחה בהכנסות החברה, בשל הנתח הגבוה של מכירות בענן והגדלת נתחה תוך חיזוק מעמדה התחרותי בשוק הגנת זהות משתמשים ארגוניים". סייברארק נסחרת בנאסד"ק בשווי 6.2 מיליארד דולר, לאחר שרשמה ירידה קלה של 5% בשנה האחרונה (אך הוסיפה 868% מאז ההנפקה ב-2014).

 
  

ורוניס: כבר צומחת במכירות המנויים שלה

חברה נוספת שפרסמה דוחות בשבוע שעבר היא ורוניס , שמספקת פתרונות לאבטחה ולניתוח המידע שעובר בארגונים. החברה, בניהולו של יקי פייטלסון שהוא אחד ממייסדיה, צמחה ב-2021 ב-33% כשרשמה הכנסות של 390 מיליון דולר (מתוכן כ-127 מיליון דולר ברבעון הרביעי), והציגה ARR שנתי של 387 מיליון דולר, עלייה של 35%. בדומה לסייברארק, ורוניס החלה מוקדם יותר את המעבר ממודל מכירת רישיונות למודל מנויים. הכנסותיה השנתיות ממכירת מנויים צמחו ב-66.8% ל-269 מיליון דולר.

לפי כללי החשבונאות המקובלים GAAP, ההפסד הנקי של ורוניס העמיק גם ברמה הרבעונית וגם ברמה השנתית, והסתכם ב-24.9 מיליון דולר ברבעון וב-117 מיליון דולר ב-2021. על בסיס Non-GAAP הרווח הנקי גדל ב-50.3% ל-18.5 מיליון דולר, וברמה השנתית החברה עברה מהפסד לרווח נקי של 15.6 מיליון דולר.

לדברי המנכ"ל פייטלסון, "הטכנולוגיה שלנו מעולם לא הייתה מתאימה יותר לשוק כפי שהוא היום, והמגמות משפיעות על הצורך הגלובלי בפלטפורמת אבטחת המידע של ורוניס". החברה צופה צמיחה שנתית של 24%-26% להכנסות של 485-490 מיליון דולר עם רווח נקי Non-GAAP של כ-21.2 מיליון דולר, ו-ARR של 484-489 מיליון דולר.

בימים שלאחר פרסום הדוחות מניית ורוניס עלתה בכ-7%, וכיום שווי השוק שלה הוא 4.4 מיליארד דולר, המשקף ירידה של 43% בשנה האחרונה אך עלייה של 456% מאז ההנפקה בשנת 2014 (במהלך הדרך בוצע ספליט במניה).

תופין: צופה השנה צמיחה גבוהה מב-2021

בדומה לסייברארק ו-ורוניס, גם תופין משנה את המודל העסקי שלה למודל של מכירות מנויים, שייצר לה הכנסות חוזרות. החברה, בניהולו של המייסד המשותף רובי כיטוב, מספקת פתרונות אבטחת סייבר שנועדו לאפשר לארגונים לאכוף את מדיניות אבטחת המידע שלהם בסביבות שונות. ב-2021 הכנסות תופין צמחו ב-10% לכ-111 מיליון דולר, מתוכם 35.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי.

בשורה התחתונה נרשם הפסד נקי GAAP של 4 מיליון דולר ברבעון, צמצום לעומת הפסד של 4.4 מיליון דולר ברבעון המקביל, וברמה השנתית ההפסד גדל ב-4.3% ל-36.9 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP ההפסד הנקי הרבעוני היה 1.6 מיליון דולר שהם 4 סנטים למניה, נתון משופר ביחס לתחזיות האנליסטים שציפו להפסד גדול יותר, ובשנה כולה ההפסד הגיע ל-25.8 מיליון דולר, לעומת 20.6 מיליון דולר ב-2020.

במבט קדימה, תופין צופה הכנסות דומות לתחזיות האנליסטים ברבעון הראשון, 23-27 מיליון דולר, עם הפסד תפעולי של 11.5-8.1 מיליון דולר, כאשר ברמה השנתית תחזית ההכנסות גבוהה מתחזיות השוק - 123-129 מיליון דולר, כלומר צמיחה בשיעור גבוה יותר מהשנה החולפת. לדברי המנכ"ל כיטוב, ישנו גידול במודעות לתחום הסייבר, וארגונים מקצים יותר משאבים ליישם אוטומציה המבוססת על מדיניות אבטחת מידע.

שווי השוק של תופין הוא 354 מיליון דולר, לאחר ירידה של 38% בשנה האחרונה ושל 33% מאז ההנפקה ב-2019.