חברות תעופה משהות הטיסות לאוקראינה; קנצלר גרמניה: "איום על השלום באירופה"

חברת KLM ההולנדית והחברה האירית Skyup היו בין הראשונות להודיע על הצעד, אך חברות נוספות עשויות להצטרף. אוקראינה עצמה אמרה כי מדובר במהלכים "בלתי נחוצים" והודיעה כי המרחב האווירי שלה יישאר פתוח • במקביל, שגריר רוסיה בשבדיה עורר סערה כאשר בראיון מצולם לעיתון מקומי אמר: "סלחו לי על הביטוי, אבל אנחנו לא שמים קצוץ על הסנקציות"

נמל התעופה הבינלאומי בוריספיל, סמוך לקייב, היום / צילום: Reuters, Mikhail Melnik/TASS
נמל התעופה הבינלאומי בוריספיל, סמוך לקייב, היום / צילום: Reuters, Mikhail Melnik/TASS

חברות תעופה אירופיות הודיעו ביממה האחרונה על השהיית הטיסות במרחב האווירי של אוקראינה החל ממחר (ב'), מחשש למתקפה רוסית קרובה השבוע שתסכן את התעופה האווירית במדינה. חברת KLM ההולנדית והחברה האירית Skyup היו בין הראשונות להודיע על הצעד, אך חברות נוספות עשויות להצטרף. אוקראינה עצמה אמרה כי מדובר במהלכים "בלתי נחוצים" והודיעה כי המרחב האווירי שלה יישאר פתוח, אך הזהירה מטוסים מסחריים מטיסות מעל אזור הים השחור, בו מתנהל בימים אלה תרגיל צבאי של הצי הרוסי.

הסיבה לרגישות הרבה של חברת התעופה ההולנדית היא התרסקות טיסת "מלזיה איירליינס", לאחר שיורטה על ידי טיל נגד מטוסים ששיגרו המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה ביולי 2014. 198 מתוך 298 הנוסעים והצוות היו הולנדים. כולם נהרגו בהתרסקות. לפי הדיווחים מאוקראינה, גם חברת התעופה הגרמנית "לופטהאנזה" שוקלת את השהיית הטיסות. החברה הגרמנית מסרה כי טרם התקבלה החלטה בנושא.

"אנחנו לא שמים קצוץ על הסנקציות"

שגריר רוסיה בשבדיה עורר היום סערה כאשר בראיון מצולם לעיתון מקומי אמר: "סלחו לי על הביטוי, אבל אנחנו לא שמים קצוץ על הסנקציות". השגריר אמר כי הסנקציות שכבר הוטלו על רוסיה בעקבות סיפוח קרים רק "שיפרו את המצב הכלכלי של המדינה ובמיוחד של החקלאות". הוא אמר את הדברים בתגובה לאיומי המערב בסנקציות "משתקות" אם מוסקבה תפלוש לאוקראינה. הוא שב והכחיש את כוונתה של רוסיה לפלוש לאוקראינה.

הערב שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי, לאחר שאתמול שוחח עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. הנשיא האוקראיני ביקש בשבועות האחרונים מארה"ב "להנמיך את הלהבות" במטרה למנוע חוסר יציבות במדינה ופחד שיוביל לערעור המצב הפוליטי והביטחוני. השיחה נמשכה כ-50 דקות, לפי הבית הלבן. בהודעה שהתפרסמה אחריה נכתב כי "שני המנהיגים הסכימו כי יש להשתמש בהרתעה ובדיפלומטיה בתגובה לריכוז הכוחות הרוסיים על גבולות אוקראינה עם רוסיה ועם בלארוס".

מי שינסה להביא להרגעת הרוחות באמצעות דיפלומטיה ברגע האחרון הוא קנצלר גרמניה אולף שולץ, שיבקר מחר בקייב לשיחות עם זלנסקי וייסע ביום שלישי לפגישה מכרעת עם הנשיא הרוסי פוטין. גרמניה מקיימת קשרים מסחריים ופוליטיים טובים עם רוסיה, בהשוואה למדינות אחרות במערב, אך שולץ התחייב בשבועות האחרונים "לפעול בתיאום מוחלט" עם האמריקאים ובעלי ברית נוספים בנושא הסנקציות האפשריות. גרמניה מסרבת למכור נשק לאוקראינה, עם זאת, והסתפקה עד כה בסיוע כספי ובשליחת קסדות מגן. ליטא, המנהלת מדיניות אנטי-רוסית, הודיעה כי העבירה לאוקראינה משלוח של טילים נגד מטוסים.

לפני שיצא למסע הדילוגים בין קייב למוסקבה אמר שולץ כי על כולם להבין ש"אנו נמצאים בפני איום חמור מאוד מאוד על השלום באירופה". היום נבחר בגרמניה פרנק ולטר שטיינמאייר לכהונה שנייה כנשיא המדינה, ובנאום שנשא פנה ישירות לפוטין וקרא לו "להסיר את לולאת החנק מצווארה של אוקראינה".