הסטארט-אפ הכי חם של הקורונה מפטר עובדים, ויש כאן מסר להייטק הישראלי

הסטארט-אפ הופין, המספק תשתית לקיום כנסים וירטואליים, זינק לשווי של כמעט 8 מיליארד דולר בימי הקורונה, אך כעת הוא מפטר 12% מעובדים כחלק מההסתגלות לימי הפוסט-מגפה • הפיטורים האלה מבטאים את הסכנה בגדילה בלתי מבוקרת בחסות כסף זול, סכנה שמאיימת גם על חדי-קרן ישראלים

ג'וני בופראט, מייסד ומנכ"ל Hopin / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי של Hopin
ג'וני בופראט, מייסד ומנכ"ל Hopin / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי של Hopin

בסוף השבוע החולף נודע כי חברת הסטארט-אפ הלונדונית הופין (Hopin) פיטרה 138 עובדים, 12% מכוח-האדם שלה. הופין, המספקת תשתית לקיום כנסים וירטואליים, נחשבה לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר של תקופת הקורונה, ובשנתיים האחרונות גייסה כמיליארד דולר ממשקיעים מובילים כמו הקרנות טייגר גלובל ואנדריסן הורביץ, וזינקה לשווי של כמעט 8 מיליארד דולר.

הקיצוץ הדרמטי בהופין מתווסף להודעה של חברת מכשירי הכושר הביתיים האמריקאית הציבורית פלוטון מהשבוע שעבר על פיטורי 20% מכוח-האדם בחברה, כ-2,800 עובדים. מהלכים אלה משקפים את השינוי בביקושים בתקופת הפוסט-קורונה, כאשר החברות שהרוויחו בגדול מהמעבר לאונליין כמו הופין, או מההישארות בבית כמו פלוטון, מאבדות גובה.

הופין מייצגת גם לא מעט סטארט-אפים שצמחו בזמן הקורונה במהירות שיא כשהם מותנעים בהשקעות ענק, אך כעת עלולים לגלות שקשה לשמור על אותה צמיחה מהירה לאורך זמן.

הרעיון שנולד כתוצאה ממחלה

הופין הוקם על-ידי ג'וני בופראט, יזם יליד אוסטרלי, כיום בן 27, המכהן כמנכ"ל. לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטה, בופראט חלה במחלה אוטואימונית חריפה בגינה נאלץ להישאר מרותק לביתו בלונדון. בזמן שהיה כלוא בבית, הוא חיפש דרכים לתקשר עם אנשים אחרים וגילה כי האפשרויות העומדות בפניו אינן טובות מספיק. היו כמובן אופציות להשתתף בוויבנרים אונליין, אך הוא חיפש משהו שיעביר את התחושה של אירוע אמיתי לאונליין, כולל אפשרות לעשות נטוורקינג אחד על אחד עם משתתפים אחרים, לקפוץ מהבמה ללובי ועוד. כך, בעודו בבית, הוא התחיל לעבוד על אבטיפוס לתוכנה שתאפשר כנסים וירטואליים.

הופין השיקה את המוצר שלה במרץ 2020, בדיוק כאשר תעשיית הכנסים העולמית הושבתה בבת-אחת עקב מגפת הקורונה. פתאום חברות מסביב לעולם נדרשו למצוא בדחיפות פתרון חליפי לעריכת מפגשים עסקיים גדולים, והופין הייתה שם בתזמון מושלם, ממש כמו שזום הייתה בזמן ובמקום הנכון עם תוכנה לשיחות וידאו. בניגוד לזום, הופין תומכת בכנסים ענקיים של עד 100 אלף משתתפים.

על גב הקורונה הופין זינקה במהירות. כבר בנובמבר 2020 הופין גייסה 125 מיליון דולר לפי שווי של 2 מיליארד דולר והפכה לאחד מחדי-הקרן המהירים ביותר אי-פעם. במרץ 2021 גייסה החברה 400 מיליון דולר לפי שווי 5.65 מיליארד דולר, ובאוגוסט אותה שנה השווי של הסטארט-אפ הצעיר זינק ל-7.75 מיליארד דולר. כל זה הפך את בופראט למיליארדר הצעיר ביותר בבריטניה שעשה את הונו במו-ידיו.

בעוד את 2020 התחילה הופין עם שישה עובדים בלבד, בתוך שנתיים היא גדלה למעל 1000 עובדים. קצב ההכנסות של החברה (במונחי ARR) צמח מ-20 מיליון דולר בנובמבר 2020, ל-70 מיליון במרץ 2021 ול-100 מיליון דולר באוגוסט 2021. הופין משרתת מעל 100 אלף ארגונים, כולל יוניליבר, נאט"ו ואמריקן אקספרס. אלא שמהלך הפיטורים הנוכחי, שכלל בין השאר עובדי הדרכה, גיוס, מכירות ופיתוח עסקי, מסמן כי לא הכול כשורה בסטארט-אפ המבטיח. במקביל לפיטורים, הודיע גם סמנכ"ל השיווק של הופין על פרישתו.

חלק מהבעיה קשור כנראה לירידה בביקושים לכנסים אונליין לקראת סוף 2021. "יש תחושה של עייפות כללית מאירועים וירטואליים וכל מה שיש להם להציע כחלק מההרגשה של סוף הקורונה", אומר בועז כץ, שותף-מייסד ומנהל הדאטה הראשי של ביזאבו, שמתחרה בהופין בעולם תוכנות הכנסים. "התפרצות האומיקרון אומנם שבה וביטלה כנסים פיזיים, אך אלה לא בהכרח עברו אוטומטית לאונליין"

במקביל, נראה כי בהשפעת הכסף הגדול שנזרק עליה, הופין גדלה בצורה לא מבוקרת בכוח-אדם, כולל שורה של רכישות משמעותיות שביצעה, הגדולה שבהן הייתה StreamYard, שפיתחה סטודיו אינטרנטי לשידורי לייב סטרימינג ונרכשה ב-250 מיליון דולר.

בעקבות האטה מסוימת בצמיחה והדגש ששם השוק בחודשים האחרונים על מדדי יעילות ורווחיות, הופין נאלצה לקצץ בכוח-האדם, כשהיא מפטרת אפילו עובדים שהתקבלו לעבודה רק לפני חודשים ספורים.

בהודעה לעובדים כתב בופראט כי "אנחנו מחויבים להפוך ליותר יעילים, תוך שאנחנו שומרים על משמעת פיננסית". העובדים המפוטרים יקבלו שלושה חודשים של שכר, ביטוח בריאות ואת הלפטופ שלהם.

"גאה לא להיות חד-קרן"

על רקע הצפי להעלאות ריבית בארה"ב, בחודשים האחרונים נרשמה ירידה אגרסיבית במניות הטכנולוגיה בוול סטריט. אלא שעד לאחרונה ממש סטארט-אפים פרטיים המשיכו ליהנות מסביבה נוחה מאוד שכללה השקעות שיא והערכות שווי נדיבות. הופין היא עדות נוספת לכך שהתיקון מתחיל לחלחל גם על השוק הפרטי שאינו חסין עוד.

התפיסה הרווחת היא שגם אם מבול ההשקעות החדשות ייפסק, הסטארט-אפים כבר מרופדים בהמון מזומנים שגייסו בתקופה האחרונה, ולכן יש להם יכולת להמשיך לרוץ ללא פיטורי עובדים, לפחות בטווח הקצר והבינוני. אולם מקרה הופין מראה כי גם סטארט-אפים שגייסו המון כסף נדרשים לעדכן את ההוצאות במהירות לנוכח שינויים בשוק.

בשוק ההייטק הישראלי לא ראינו עדיין פיטורים נרחבים בחברות הייטק, איך הופין ממחישה על כיוון אפשרי בו דברים עלולים לנוע, כאשר גם חדי-קרן ישראלים הפועלים בתחומים שקיבלו רוח גבית מהקורונה, יצטרכו להתאים עצמם ליום שאחרי, כולל קיצוץ בכוח-אדם.

המתחרות הגדולות של הופין הן שתי חברות ותיקות יותר, Cvent הבורסאית והסטארט-אפ הישראלי ביזאבו, שזכה בתואר הסטארט-אפ המבטיח של גלובס ב-2020. שתי חברות אלה פיתחו במקור כלים לניהול כנסים פרונטליים, כולל הרשמה, בקרת כניסה ואיסוף פידבקים מהאורחים, אך בתקופת הקורונה נאלצו להתאים עצמן במהירות ולפתח במהירות תוכנה לכנסים וירטואליים. Cvent מוזגה עם ספאק ונכנסה לנאסד"ק בדצמבר האחרון לפי שווי 5.2 מיליארד דולר, אך מאז כבר נחתכה, וכיום היא שווה 3.3 מיליארד דולר.

כץ מבחין בין האסטרטגיה של ביזאבו לבין זאת של הופין. "אנחנו בביזאבו הקפדנו לא למקסם את השווי שלנו ולא לקבל שווי לפי מכפילים מטורפים של פי 70 על ההכנסות, כי האמנו שזאת תהיה בסוף חרב פיפיות", הוא אומר. "אני גאה שאנחנו לא מככבים ברשימת חדי-הקרן, ובמקום זאת העדפנו לחצוב את דרכנו לאט למעלה ולגדול בהתאם לתוצאות של החברה, כי מניסיוננו שוק שעולה יכול גם לרדת".