הפניקס תממן פרויקטים של אקונרג'י בפולין ורומניה בכ-150 מיליון אירו

אם ייחתם הסכם סופי ומחייב, הפניקס תעביר סכום של כ-110 מיליון אירו בדרך של הלוואה המירה ועוד כ-40 מיליון אירו כהלוואה קבועה • לאקונרג'י פרויקטים בהיקף של כ-517 מגוואט בשלב של הכנה להקמה מתוכם כ-40% החלו בהקמה

חווה סולארית / צילום: Shutterstock, abriendomundo
חווה סולארית / צילום: Shutterstock, abriendomundo

חברת האנרגיות המתחדשות אקונרג'י וחברת הביטוח הפניקס חתמו על מזכר הבנות שלפיו הפניקס תיכנס לשותפות אפשרית עם אקונרג'י, ותעמיד לטובת פרויקטים של החברה ברומניה ובפולין הלוואות בהיקף כולל של עד 150 מיליון אירו. כ-70% מהסכום יינתן כהלוואה המירה למניות. אקונרג'י תוכל לנצל את ההלוואות במשך תקופה של שנתיים, לצורך מימון חלק מעלויות ההקמה של הפרויקטים.

אם ייחתם הסכם סופי ומחייב, הפניקס תעביר סכום של כ-110 מיליון אירו בדרך של הלוואה המירה ועוד כ-40 מיליון אירו כהלוואה קבועה. כחודשיים ממועד הגעת פרויקט לשלב ההפעלה המסחרית תהיה להפניקס הזכות להמיר את ההלוואה ההמירה שהעמידה לאותו פרויקט ל-49% מהון המניות של שותפות הפרויקט.

מנגד, אקונרג'י תהיה זכאית לקבל מכל שותפות של פרויקט שיאושר תשלום בגין שירותי ניהול לעבודות ההקמה ובגין ניהול הפרויקט ותשלום דמי יזמות בסך 100 אלף אירו למגוואט.

באקונרג'י מעדכנים כי נכון להיום יש לה פרויקטים בהיקף של כ-517 מגוואט הקשורים למזכר ההבנות עם הפניקס, מתוכם כ-40% החלו בהקמה והיתר צפויים להתחיל בחודשים הקרובים.


המניה איבדה 33% מאז ההנפקה ביולי 2021

אקונרג'י, שאותה הקימו המנכ"ל אייל פודהורצר ויואב שפירא (דירקטור ומשנה למנכ"ל), פועלת בייזום ופיתוח מתקנים לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (סולאר) ובטכנולוגיית רוח. החברה הצטרפה לבורסה בת"א ביולי אשתקד, לאחר שהפחיתה משמעותית את היקף הגיוס בהנפקתה הראשונית לסך של כ-148 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כמיליארד שקל לפני הכסף.

המניה הגיבה לדיווח ביום ד' בעלייה של 2.5%, אולם מאז ההנפקה כבר איבדה 33%, ושווי החברה בבורסה הצטמק לכ-770 מיליון שקל.

אקונרג'י מקימה מתקנים לייצור חשמל באיטליה, בבריטניה, ברומניה, בפולין ובספרד, ולדברי החברה היא מעורבת כיום בעשרות פרויקטים בשלבים שונים של פיתוח, ובהיקף מצטבר של כ-6 ג'יגוואט.


"הבעת אמון חשובה בחברה ובמודל העסקי שלה"

אייל פודהורצר, מנכ"ל אקונרג'י ואחד משני מייסדיה, אמר כי "אנו רואים בהסכם עם הפניקס הבעת אמון חשובה של אחד מהגופים הפיננסיים המובילים בישראל - הן בחברה והן במודל העסקי שלה. מזכר הבנות זה מצטרף למזכר הבנות קודם שחתמנו עם שותפתנו קרן Rgreen הצרפתית לגבי פרויקט אחר ברומניה, PARAU, בהספק של כ-90 מגוואט, שצפוי להתחיל הקמה במהלך הרבעון השני השנה. הסכמים אלו מהווים נדבך חשוב בהתפתחותה של החברה, ותומכים ביכולת שלנו להוציא אל הפועל פרויקטים מוכנים מהצבר הגדול שלנו.

"התחלנו בהקמה של פרויקט רטשטי ברומניה בהיקף של כ-155 מגוואט, הפרויקט הגדול ביותר ברומניה, פרויקט רסקו בפולין ופרויקטים נוספים באיטליה. אציין כי קצב ההתקדמות הינו בהתאם לתוכניות החברה וציפיותיה כפי שבאים לידי ביטוי בתחזיות שהחברה פרסמה".

זו כמובן לא ההשקעה הראשונה של הפניקס, וגם לא של חברת ביטוח, בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת. השקעותיה של הקבוצה בתחום מסתכמות כבר במיליארדי שקלים, וכוללות את שיתוף הפעולה עם חברת אלייד בשתי השקעות בארה"ב אשתקד, בסכום של 250 מיליון דולר, שורה של השקעות בחברת אנלייט לאורך השנים האחרונות, השקעה בתחנת הכוח התרמו סולארית בנגב (פרויקט "מגלים" שנמכר על ידי קרן נוי) וכן שיתוף פעולה עם קרן הליוס במגוון עסקאות.