הסטארט-אפ החשאי למיפוי תת-קרקעי של יוצאי 81 נחשף

רק לפני שנה השתחררו ג'רמי סוארד, יוגב שיפמן ועידו גונן מצה"ל, ואף שעדיין אין להם מוצר מסחרי, הם כבר גייסו 29 מיליון דולר לסטארט-אפ אקסודיגו • הטכנולוגיה שלהם, שלדברי גורמים בתחום מתבססת בין השאר על גילוי מנהרות, אמורה לזהות את כל מה שמסתתר מתחת לאדמה, מצינורות וכבלים ועד לנפט

הנהלת הסטארט-אפ אקסודיגו / צילום: Exodigo
הנהלת הסטארט-אפ אקסודיגו / צילום: Exodigo

ג'רמי סוארד, יוגב שיפמן ועידו גונן השתחררו שלושתם משירות צבאי בתחילת 2021. השלושה התגייסו כעתודאים (שיפמן וגונן בוגרי מסלול פסגות) והפכו לחבורה בזמן שירות ביחידת 81 הטכנולוגית של מודיעין. מאחור יותר שיפמן וגונן עברו ליחידת 8200 במודיעין, אבל הקשר ביניהם נשמר. במסגרת השירות שלהם, אותו סיימו בדרגת רב-סרן, זכה סוארד בין השאר בפרסי ביטחון ישראל, האות הטכנולוגי של הרמטכ"ל.

אחרי השחרור השלושה התכנסו במרתף של סוארד ברמת החייל ותכננו את הסטארט-אפ שיקימו יחד, חלום שהתחילו לרקום עוד בזמן השירות. "ידענו שהיכולות שלנו הן בתחומים של בינה מלאכותית, תוכנה ועיבוד אותות ורצינו ליישם את כל זה כדאי לפתור בעיה אמיתית", אומר סוארד. "היו לחלקנו הצעות להקים סטארט-אפ בעולם הסייבר אבל לא רצינו. בסוף התמקדנו על שני עולמות, רפואה ובנייה, ומכיוון שהתחברנו יותר לווייב (Vibe) בעולם הבנייה, הלכנו על זה".

הסטארט-אפ אקסודיגו (Exodigo) פעל עד עכשיו מתחת לרדאר וכעת נחשף לראשונה. הסטארט-אפ מתבסס על חיישנים המחוברים לעגלה נוסעת או לרחפנים מהאוויר, שסורקים שטח כדי למפות את כל התשתיות התת-קרקעיות שקיימות בו, כמו צינורות גז, מקורות מים, נפט וסכנות אחרות. הלקוחות הפוטנציאלים של אקסודיגו בשלב הראשון הם חברות בנייה, אך בהמשך הם שואפים להתרחב גם לעולם של גילוי מינרלים ונפט.

חיישנים של אקסודיגו על עגלה נגררת / צילום: Exodigo
 חיישנים של אקסודיגו על עגלה נגררת / צילום: Exodigo

יוצרת תמונה תת-קרקעית מלאה

כיום חברות בנייה צריכות להשקיע בחפירות וקידוחים פיזיים "עיוורים" כדי למפות את התת-קרקע ועדיין לפעמים קורות תקלות כתוצאה מפגיעה בתשתיות תת-קרקעיות בעבודה על הפרויקט. לדברי שיפמן, היתרון של הטכנולוגיה של אקסודיגו הוא בכך שהיא יוצרת תמונה תת-קרקעית מלאה יותר על ידי שילוב בין המידע המגיע מכמה חיישנים שונים. מידע זה משתלב למפה תלת-מימדית שמציגה מידע על צינורות וכבלים אך גם על שכבות אדמה, סלעים, מינרלים ומי תהום. "זה כמו שמפעילים יחד MRI, CT ואולטרה סאונד", הם מסבירים. כיום ברוב אתרי הבנייה משתמשים במידע ממספר מצומצם של חיישנים, הרבה פעמים רק אחד.

לדברי גורמים בתחום, הטכנולוגיה של אקסודיגו בנויה בין השאר על בסיס ידע מתחום גילוי המנהרות. אך השלושה נמנעים בתוקף מלהתייחס לעניין זה.

לאקסודיגו, שמעסיקה כ-40 עובדים, חלק גדול מהם יוצאי מודיעין, עדיין אין מוצר מסחרי. החברה מתחילה כעת בהדגמות בתשלום של הטכנולוגיה לחברות בארה"ב, במטרה להגיע להשקה רשמית בשנה הבאה. למרות שעוד אין מוצר, הסטארט-אפ כבר גייס 29 מיליון דולר, סכום גבוה במיוחד ליזמים שזהו פרויקט ראשון שלהם ונמצאים עדיין בשלב הוכחת היתכנות.

לא הישראלית היחידה בתחום

סבב הגיוס הראשון הושלם באזור חודש יוני, ובמסגרתו קיבלה החברה השקעה של 13 מיליון דולר בהובלת הקרנות D10 וזאב ונצ'רס. הסבב השני בגובה 16 מיליון שהושלם כעת כלל את המשקיעים הקיימים בתוספת לקרן סקוור פג שהצטרפה. סבב זה נערך במתכונת של SAFE, כלומר כהלוואה שניתן יהיה להמיר בסבב הגיוס הבא, בו תקבל החברה הערכת שווי חדשה, למניות. משקיעים נוספים בחברה הם JIBE ונצ'רס ומשקיעים אסטרטגיים כמו ישראל קנדה, תדהר בנייה וחברת ההנדסה וקסמן גוברין גבע (WXG).

אקסודיגו הוא לא הסטארט-אפ הישראלי היחיד העוסק בעולם של מיפוי תת-הקרקע. סטארט-אפ נוסף בתחום הוא M4 אנליטיקס, שגייס עד היום 18 מיליון דולר ממשקיעים כמו ויולה ונצ'רס. M4 הוקם על ידי שני יוצאי הנדסה קרבית ומפקד יחידת 9900 באגף המודיעין, המערך הגיאו-חזותי של צה"ל. בעוד אקסודיגו מתבסס בין היתר על גילוי מנהרות, ב-M4 מתבססים על טכניקות לגילוי מוקשים, מה שהיה הייעוד המקורי של החברה.

שתי החברות רוצות לפתור מצבים שונים אך יש ביניהן גם חפיפה מסוימת. באקסודיגו מתבססים על מכשור שצריך לפרוס בשטח (קרקעי או אווירי) כדי לסרוק פיסת שטח נקודתית יותר עבור פרויקט ספציפי. לעומת זאת ב-M4 מתבססים על שילוב בין מידע מתצלומי לוויין וצילומי אוויר, כדי ליצור מפה גדולה של כל ארה"ב, שתהיה נגישה אונליין ותהפוך לסטנדרט בתחום הבניה. אולם בשלב הראשון גם הם מספקים שירותי מיפוי תת-קרקעי פר פרויקט.