גל ההתייקרויות במשק דוחף את הישראלים לרכוש באתרים בינלאומיים

שנת 2022 נפתחה בסימן התאוששות בקניות המקוונות • טרמינל X מצליחה יותר מהבריטיות, רמי לוי צומחת, ונספרסו מפתיעה • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

מיון חבילות שישראלים רכשו אונליין בדואר ישראל / צילום: איל יצהר
מיון חבילות שישראלים רכשו אונליין בדואר ישראל / צילום: איל יצהר

אחרי הצניחה המאפיינת את קניות האונליין בחודש דצמבר (כאפקט הטבעי לאחר המבצעים של נובמבר) - חודש ינואר מסתכם בסימן התאוששות, כך עולה מנתוני שופ אנליטיקס, המנטרת מידע על הזמנות ישראלים באונליין.

הנתונים המוצגים במדור זה בסיכומו של כל חודש, מחלקים את בתי העסק לשלוש קבוצות: רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בחנויות פיזיות (בישראל), רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין, והזמנות מקוונות מתחום המשלוחים ממסעדות.

 
  

מבין אתרי האונליין המובהקים בולטת השליטה המוחלטת של עלי אקספרס הסיני, עם 76% מההזמנות בקטגוריה בחודש ינואר - בדומה לשיעור הקניות באתר בדצמבר.

הפער בין עלי אקספרס, שרבות מהרכישות הנעשות דרכו הן של מוצרים בשווי כספי נמוך, אל מול האתרים הנוספים בקטגוריה הוא עצום. במקום השני ממוקמת אמזון עם 4% מהקניות, כאשר נזכיר כי האתר עדיין מציע שילוח חינם לישראל בקנייה מ-49 דולר על מרבית המוצרים.

האתר הסיני SHEIN, עם שיעור הזמנות דומה של 4%, ממוקם שלישי. במקום הרביעי ממוקם האתר טרמינל X מבית פוקס, שהיקף ההזמנות שבוצעו דרכו עמד על פי 2 מאתרי האופנה הבריטיים אסוס ונקסט. עוד ברשימה ממוקמים האתרים איביי ו-Iherb ושני האתרים הישראלים GROO ו-BUYME.

סופר פארם מתחזקת

מבין אתרי האונליין שמשווקים גם בחנויות פיזיות ממשיך לככב האתר של שופרסל אונליין, שהיווה 38% מהמכירות בקטגוריה (לעומת 44% בדצמבר). מי שחיזקה את מעמדה בקטגוריה היא רשת סופר פארם עם 18% (לעומת 15% בדצמבר), אשר ממשיכה לטפח את האתר שלה כפלטפורמת מכירות למוצרים בקטגוריות מגוונות.

במקום השלישי ממוקם אתר האונליין של רמי לוי, שהגדיל את נתח המכירות שלו בקטגוריה מ-9% ל-11%, ואחריו זארה (9%), KSP (7%) ודלתא. לעשירייה הפותחת התברג גם האתר של נספרסו ישראל, שהיווה 4% ממכירות הקטגוריה. מדובר בנתון מרשים, שכן מדובר באתר המוכר מוצר ייעודי ומסוים (קפסולות וציוד לקפה למכונות נספרסו).

האתרים של רשת ACE - שהודיעה לאחרונה על רכישת הרשתות ביתילי, איי די דיזיין ואורבן בכ-100 מיליון שקל - קסטרו וסטימצקי סוגרים את הטבלה עם 3% לכל אחד מכלל ההזמנות בקטגוריה.

הגידול של משלוחה

בתחום האוכל, וולט שומרת על יתרון ביחס למתחרים, ואף מגדילה את הפער עם 54% משיעור ההזמנות (לעומת 51% בדצמבר), ואחריה המתחרה תן ביס שדרכה הוזמנו 16% ממשלוחי האוכל.

רשת המזון המהיר מקדונלד'ס ממשיכה להוביל ביחס למתחרים, עם 12% מכלל משלוחי האוכל, ובדומה לחודש שעבר, 11% ממשלוחי האוכל בוצעו ברשת דומינוס פיצה. את המקום החמישי בקטגוריה תופסת חברת משלוחה, שהיקף ההזמנות דרכה למשלוחים ממסעדות זינק ב-30% לעומת החודש שעבר.

"הפדיון בינואר גדול מזה של דצמבר בשל העובדה שלקוחות רבים שנהנו ממבצעי האי-קום של נובמבר, הורידו צריכה בדצמבר", מסביר נתי יעקובי מנכ"ל שופ אנליטקס. "גל ההתייקרויות הנוכחי דוחף להגדלת הרכישה באתרים בינלאומיים שמציעים מבצעים טובים, מלאי גדול ומדיניות החזר נוחה".

מתודולוגיה: חברת שופ אנליטיקס, שבראשה עומד נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 2,500 צרכנים הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים, מגיל 15 ואילך נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, הם מייצגים שכבות גיל קבוצות אוכלוסיה ופריסה גיאוגרפית על פי איזורי מגורים משתנים.

הנמנים על המאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל לרבות על תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.