בריינסווי | ראיון

החברה הישראלית שפיתחה קסדה לטיפול במחלות מוח עדיין מחכה לפריצת דרך

בריינסוויי, שפיתחה קסדה לגירוי מגנטי במוח לטיפול במחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות, זוכה בעת האחרונה לעניין גובר בטכנולוגיה (בחסות הקורונה) ולהתקדמות באישורי שיפוי למוצריה, אך עדיין לא מצליחה לכבוש את השוק • "רווחיות היא לא הדבר העיקרי שאנחנו מסתכלים עליו", אומר יו"ר החברה דוד זכות, "המשקיעים שלנו רוצים שנשקיע ושנתרחב"

דוד זכות, יו''ר וממייסדי בריינסוויי / צילום: יח''צ
דוד זכות, יו''ר וממייסדי בריינסוויי / צילום: יח''צ

בחודשים האחרונים מדווחת חברת בריינסוויי  באופן עקבי על התקדמויות משמעותיות בפעילותה העסקית - היא זוכה לתשובות חיוביות בארה"ב בנוגע לכיסוי הביטוחי לטכנולוגיה שלה לטיפול ב-OCD, תסמונת טורדנית כפייתית, וכן קיבלה כמה אישורים להרחיב את סל הטיפולים שלה בדיכאון. קשה לפעמים לזכור שבתחילת דרכה החברה, שנסחרת בנאסד"ק ורושמת הכנסות שנתיות של עשרות מיליוני דולרים, נתפסה על גבול המדע הבדיוני.

בריינסוויי פיתחה קסדה שיוצרת גירוי מגנטי בעומק המוח, כדי לטפל במחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות. כשהיא קיבלה אישור לטיפול בדיכאון, זה עוד היה ניתן לעיכול בקלות - טיפול בחשמל לדיכאון כבר היה מקובל, והמגנט פועל על מנגנון דומה. היו גם מתחרים שטיפלו בדיכאון באמצעות גירוי מגנטי שטחי של המוח, אז אפשר היה לקבל שבריינסוויי תעשה זאת, ואולי אפילו טוב יותר באמצעות גירוי עמוק. אבל ההמשך היה יותר מפתיע.

החברה הצליחה להראות כי גירוי מוחי יכול לעזור גם בטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית, הפרעה פסיכיאטרית שאין לה היום תרופות ייעודיות והמנגנון שלה לא מפוענח, וקיבלה אישור FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) להפרעה זו. אחר כך ב-2020, קיבלה אישור FDA לטיפול בגמילה מעישון. לאחרונה הודיעה החברה על הצלחה בניסוי גם בתחום של הפחתת שתייה אצל מכורים לאלכוהול. לו הייתה החברה מפתחת תרופות להתוויות הללו, הדרך שלה הייתה ארוכה הרבה יותר, אבל הבאזז שכל הצלחה כזו הייתה עושה, היה כנראה הרבה יותר גדול. מדובר לא רק בהצלחות עסקיות, אלא גם בפריצות דרך מדעיות בתחום טיפול חדש, שבריינסוויי היא מן החלוצות והמובילות בו.

"נדרשת עדיין לא מעט עבודת שיווק" 

"אני חושב שהצלחנו לקדם יפה את התחום של הפעלת המוח, מן הבחינה שאנחנו יודעים לאן 'לקלוע' (איזה חלק לגרות, ג' ו') כדי להשיג תוצאה מסוימת", אומר אברהם (בומי) צנגן, מממציאי הטכנולוגיה של החברה והמייסדים שלה. "אנחנו עושים את זה על-ידי שילוב בין הדמיה של המוח, לבין בדיקה של הפעילות החשמלית של המוח, ורואים מה הגירוי שלנו עושה לשני המשתנים הללו, ומה התוצאה הקלינית. אנחנו מבינים היום הרבה יותר ממה שהבנו כשהקמנו את החברה לפני 20 שנה.

"פיתחנו בחברה גם כלי גירוי שהם מחקריים לגמרי. אנחנו רואים שאם אנחנו מגרים כמה אזורים של המוח בתזמון הנכון ברמה של מילי-שניות, אנחנו משנים את הקישוריות ביניהם. זה כלי מחקר חדשני לא רק עבור החברה, אלא עבור מחקר המוח".

 

אבל איך מתבטאת ההתקדמות המדעית הזו במישור העסקי? בריינסוויי נסחרת לפי שווי של 412 מיליון שקל, אחרי ירידה של 19% במהלך השנה האחרונה. הכנסות החברה בתשעה החודשים הראשונים של 2021 עמדו על 21 מיליון דולר, גידול של 41% לעומת התקופה המקבילה.

המכשיר כבר מותקן ב-771 קליניקות בארה"ב, עלייה של 22% לעומת התקופה המקבילה, אך עדיין לא כיבוש של השוק. כלומר, לחברה יש עדיין לא מעט עבודת שיווק מאתגרת לפניה. לעומת זאת, 39% ממי שהתקינו את המוצר לדיכאון, המשיכו והתקינו על אותה מערכת גם את התוסף ל-OCD. כלומר, נראה כי הלקוחות הקיימים מרוצים מהטכנולוגיה בתחום הדיכאון, מאמינים באפשרות לטפל באמצעותה גם ב-OCD, וגם מצליחים לקבל החזר מחברות הביטוח בשני התחומים. המוצר לגמילה מעישון נמצא כעת בהשקה מצומצמת, והחברה נערכת להשקה רחבה יותר.

"החמרה דרמטית בהתמכרות לאלכוהול בקורונה"

"אנחנו מקווים שהפריצה תגיע השנה", אומר דוד זכות, יו"ר החברה ואחד ממייסדיה. "הקורונה הועילה לנו משום שהיא הובילה לעלייה בעיסוק של הציבור בבריאות הנפש". צנגן: "אנחנו מפתחים את המוצר גם לתחום הגמילה מאלכוהול. זו בעיה שהוחמרה בצורה דרמטית בקורונה".

הקסדה הטיפולית שפיתחה בריינסוויי / צילום: אתר החברה
 הקסדה הטיפולית שפיתחה בריינסוויי / צילום: אתר החברה

השיפוי הביטוחי, כלומר הכללת המוצר ב"סל הבריאות" של חברות הביטוח השונות, הוא המפתח בשלב זה של חיי החברה. זכות: "בדיכאון השיפוי הוא טוב. ב-OCD אנחנו מתקדמים. באירופה עדיין אין שיפוי בכלל, אבל אנחנו בכל זאת מוכרים מערכות, ומקווים להתקדמות שם. כל החלטיה חיובית שאנחנו מקבלים, מקלה עלינו את הדרך להחלטה הבאה. גם הניסויים הקליניים שאנחנו ממשיכים לעשות, מחזקים את עמדת המו"מ שלנו מול חברות הביטוח. לאחרונה הראינו תוצאות ב-OCD משימוש במוצר בעולם האמיתי, והתוצאות היו אפילו יותר טובות מאשר בניסוי שלנו. 60% רמיסיה (היעלמות הסימנים, ג.ו) במטופלים שכבר טופלו בעבר ללא הצלחה בתרופות או בשיחות".

עם היציאה של בריאות הנפש לאור, האם אתם חושבים על טיפול שהוא יותר "wellness" - שיפור איכות חיים, ולא רק בקליניקות הפסיכיאטריות?
זכות: "דיכאון והפרעה טורדנית כפייתית עדיין מטופלים על-ידי פסיכיאטרים. בתחום של גמילה מעישון, אנחנו רוצים לפתוח אפיקים נוספים, כמו מרכזי גמילה או רופאי משפחה. עשינו פיילוט וזה נראה מבטיח. אבל המוצרים שלנו הם לא ולעולם לא יהיו מוצרי 'וולנס', הם יהיו תמיד מוצרים רפואיים שנמכרים רק אחרי שקיבלו אישורי שיווק כטיפול רפואי".

צנגן, בניגוד לזכות, אומר: "לא נטשנו את הרעיון ששוחחנו עליו כבר עם הקמת החברה, של שימוש במכשיר לשיפור אצל אנשים שלא מוגדרים כחולים. למשל לעורר יותר שמחה אצל אנשים שהמצב הנפשי שלהם שגרתי, או לגרום לשיפור קוגניטיבי אצל אנשים שלא מוגדרים בעלי בעיה קוגניטיבית. נצטרך לראות בעתיד כיצד אנו פורצים את הדרך הרגולטורית עבור מוצר כזה".

מה המודל העסקי למכירת המכשור שלכם?
זכות: "תלוי בלקוח. מרכזים רפואיים גדולים לא אוהבים לשלם עבור שימוש, והם מעדיפים לחכור את המכשיר, ומשלמים סכום נוסף רק אם הם מוסיפים סוגי טיפולים, למשל אם מוסיפים את הטיפול ב-OCD למכשיר שנרכש לטיפול בדיכאון. מרכזים קטנים יותר משלמים מחיר התחלתי נמוך יותר ואז משלמים פר טיפול".

הרווחיות הגולמית של החברה גבוהה, 78%, לא רחוק מרווחיות של חברות תרופות, ובצד המאוד גבוה של רווחיות גולמית במכשור רפואי. למרות כל זאת, בריינסוויי עדיין מפסידה, וההפסד הוא לא רק נקי אלא גם תפעולי, כשהסעיף המכביד ביותר הוא לא עלויות המו"פ אלא עלויות השיווק.

"רווחיות היא לא הדבר העיקרי שאנחנו מסתכלים עליו", אומר זכות. "המשקיעים שלנו הולכים איתנו בנושא הזה. הם רוצים שנשקיע, שנתרחב".

אם החברה בכל זאת רוצה לשפר את השורה התחתונה שלה, נראה כי תצטרך לעשות פריצת דרך כלשהי בתקופה הקרובה. בין אלו - הגדלה דרמטית של המכירות, או חבירה לגורם אסטרטגי לשיווק מוצריה, או שאולי תימכר כמו איתמר מדיקל, חברה שעברה מסלול דומה לה בשוק המכשור הרפואי בארה"ב ובבורסות תל אביב ונאסד"ק בשנים האחרונות, ובסופו של דבר נמכרה בכ-548 מיליון דולר, עם הכנסות בערך כפולות משל בריינסוויי, והפסדים כפולים גם כן.

בריינסוויי | ת.ז.

תחום פעילות: מפתחת קסדה מגנטית לגירוי מוחי טיפול במחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות

היסטוריה: הוקמה ב-2003 על-ידי ד"ר דוד זכות, אבנר חגי ועוזי סופר על בסיס מחקריהם של פרופ' אברהם צנגן וד"ר יפתח רוט. החברה הונפקה בתל אביב ב-2007 ובנאסד"ק ב-2019, וקיבלה אישור שיווק ראשון למוצר שלה ב-2013. מנוהלת על-ידי ד"ר כריסטופר פון ג'אקו

נתונים: נסחרת לפי שווי של 412 מיליון שקל לאחר ירידה של 20% השנה. מעסיקה מעל 100 עובדים, ומשרדיה הראשיים נמצאים בירושלים