הכוכבים של השבוע: שובו של מס דירה שלישית ומי באמת עובד בהייטק

אחרי הדאגה והביקורת המוצדקים על איכות החינוך הריאלי במדינה, מוכרחים לזכור שקשת ההייטק היא עצומה • וגם - איך יודעים שהייאוש נעשה יותר נוח? חברי הכנסת שלנו אפילו לא מתאמצים בחיפוש פתרונות לשינוי. למה לחשוב על פתרונות מקוריים, אם אפשר פשוט למחזר ססמאות • כוכבי השבוע

בנייה. לא שהשוק זקוק להצעות חוק מקוריות - רק תגדילו את ההיצע, ותראו איך הכול מסתדר לטובת הזוגות הצעירים / צילום: Shutterstock
בנייה. לא שהשוק זקוק להצעות חוק מקוריות - רק תגדילו את ההיצע, ותראו איך הכול מסתדר לטובת הזוגות הצעירים / צילום: Shutterstock

מצוין: מיליון הייטקיסטים

קל לגחך על שר החוץ וראש הממשלה החליפי לפיד, שהציג יעד ל"מיליון עובדים ישראלים בהייטק", פי 3 ממספרם היום. לא מזמן נקב ראש הממשלה בנט ביעד צנוע בהרבה, אם כי הוא נקב בתאריך (להבדיל מלפיד) להגדלת שיעור ההייטקיסטים מ-10% ל-15% עד 2026.

אבל אחרי הדאגה והביקורת המוצדקים על איכות החינוך הריאלי במדינה, מוכרחים לזכור שקשת ההייטק היא עצומה. רק השבוע דיווחה אינטל כי תרכוש את מפעלי השבבים של טאוור ב-5.8 מיליארד דולר. האם עובדי הייצור של טאוור במגדל העמק (כ-1,500), כמו רבים מעובדי הייצור של אינטל בקרית גת (כ-5,000), הם עובדי הייטק? בהחלט. רובם אינם מהנדסים שיושבים מול מחשב ועובדים על המעבד הבא, אבל הם עובדי מפעל טכנולוגי הזוכים לתנאים משודרגים בהרבה מעובדי מפעל לפסטה.

וכשמשרד האוצר מבטיח לאפס מכסים על פירות וירקות, על תמרוקים וכו', איפה עוד נוכל להציע יתרון תחרותי, אם לא על קשת ההייטק הרחבה? על אחת כמה וכמה כשבעולם החדש, ההייטק וההייטקיסטים יגיעו במהירות אפילו למוסכים ולאתרי בנייה.

בלתי מספיק: ממחזרים חוקים 

איך יודעים שהייאוש נעשה יותר נוח? חברי הכנסת שלנו אפילו לא מתאמצים בחיפוש פתרונות לשינוי. למה לחשוב על פתרונות מקוריים, אם אפשר פשוט למחזר ססמאות.

השבוע הניחה חברת הכנסת שרן השכל הצעת חוק שתאפשר לרוכשי דירה ראשונה ליטול משכנתה של 90%, לעומת 75% היום. חבר הכנסת מוסי רז הגיש הצעת חוק למס על בעלי שלוש דירות לפחות. לאחרונה גם עברה בקריאה טרומית הצעת חוק של הח"כית מירי רגב למע"מ אפס לרוכשי דירה ראשונה. אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק. ואם על ההצעה של רז, הממחזר את החוק של כחלון, ניתן עוד להתווכח (החוק עבר בזמנו את הממשלה והכנסת ורק נפסל בבג"ץ מסיבות פרוצדורליות), ברור לגמרי שההצעות של השכל ורגב, הממחזרות חוקים של אורלי לוי ויאיר לפיד שהתאיידו בעבר, בעיקר יתדלקו עוד יותר את הביקושים ואת מחירי הדירות.

ולא שהשוק זקוק להצעות חוק מקוריות. רק תגדילו את ההיצע, ותראו איך הכול מסתדר לטובת הזוגות הצעירים. חבל שבשביל זה צריך לעבוד קשה ולמעט בססמאות ופופוליזם.