עוד לפני שהכריזה גוגל: איך אפשר כבר עכשיו למנוע איסוף מידע של משתמשי אנדרואיד?

ענקית החיפוש גוגל רוצה לשנות את השיטה שאוספים מידע על המשתמשים ומטרגטים להם פרסומות – אבל רוצה לעשות את זה בתהליך הדרגתי, בצורה שקשובה לתעשייה ובשיתוף פעולה • עם זאת, כבר עכשיו אפשר לצמצם את כמות המידע שיודעים עלינו באנדרואיד ובכרום, הדפדפן של גוגל

מדיניות הפרטיות של גוגל / צילום: Shutterstock, Casimiro PT
מדיניות הפרטיות של גוגל / צילום: Shutterstock, Casimiro PT

הנושא הזה של פרטיות מסביב לפרסומות ממוקדות קיבל דגש רב בשנה האחרונה בגלל המהלך המפורסם של אפל: השקת פיצ'ר פרטיות שעוזר למשתמשים להחליט אם הם מעוניינים שאפליקציה מסוימת "תבלוש" אחריהם מחוצה לה, ותאסוף על המשתמש נתונים. ענקית הטכנולוגיה גוגל הודיעה בשבוע שעבר על תכנית Privacy Sandbox לשנתיים הקרובות, שאמורה לאפשר טרגוט פרסומות יעיל אבל שתיתן תשומת לב רחבה לעניין הפרטיות, והיא תחליף את מזהה הפרסום המוכר והמשומש כיום.

ברור שגוגל צריכה למצוא פתרון ששומר על הפעילות העסקית שלה, אבל שמתחרות ורגולטורים לא ירימו גבה. עם זאת, לא צריך לחכות שנתיים כדי שמשתמשי אנדרואיד וכרום יוכלו לשלוט קצת יותר על המידע שלהם ברשת. הנה מה אפשר לעשות בכל זירה כדי לצמצם את המידע שאוספים עליכם.

אנדרואיד: כבו את ה-Advertising ID

כאמור, מדובר בתהליך של שנתיים. איך הוא בדיוק ייראה? עדיין לא ברור. מה שכן דווח ברחבי העולם, זה שמערכת ההפעלה עצמה, אנדרואיד, תאסוף מידע על הנושאים שהמשתמש מעוניין בהם, על סמך השימוש באפליקציות במכשיר. האפליקציות השונות יוכלו לקבל גישה לתחומי העניין האלו ולהציג פרסומות בהתאם למידע הזה. המידע הזה יאוחסן על המכשיר והמשתמש יוכל לערוך את תחומי העניין או לשלוט על מה שמוצג יותר.

כבר עכשיו, אפשר להגביל את המזהים הללו. באנדרואיד 12: הגדרות -> פרטיות -> פרסומות -> "Delete advertising ID". למעשה ברגע שלוחצים על זה, זה יאפס את המזהה והאפליקציות יוכלו לראות "דף לבן" מבחינת הנתונים שנאספו עליכם. במכשירים עם מערכת הפעלה ישנה יותר, מאנדרואיד 5 ומטה, יש הגדרה אחרת בשם "Opt out of Ads Personalization" שזה אומר שאין הרשאה לאפליקציות לגעת במידע המדובר.

כרום: חסמו את עוגיות צד ג'

בשנת 2020, ענקית החיפוש הודיעה על כוונתה להתמודד נגד עוגיות צד ג', שזה בעצם קובצי עוגיות שמפרסמים שותלים אצלנו כדי לדעת לסגנן את השימושים שלנו ולאסוף עלינו מידע. גוגל הודיעה אז שכרום יפסיק את התמיכה בעוגיות צד ג' עד שנת 2023. איך זה נראה? נגיד אתם מחפשים משהו בגוגל ואז נכנסתם לפייסבוק או סתם אתר אחר, ואתם רואים פרסומות שקשורות למה שחיפשתם. הדפדפן של אפל, ספארי, הדפדפן פיירפוקס ועוד, חוסמים כבר עוגיות צד ג'.

נכון לעכשיו, בדומה למה שגוגל מנסה לעשות באנדרואיד, היא מנסה לעשות גם בכרום. הדפדפן יבנה רשימת תחומי עניין של המשתמש בהתבסס האתרים שהוא מבקר בהם, ואז המפרסמים יוכלו להשתמש ברשימת תחומי העניין הללו. גם כאן, אפשר למחוק או לכבות לחלוטין את הרשימה.

המעקב אחרי עוגיות צד ג' הוא ברירה מחדל, אבל גם עכשיו, אפשר למנוע את השימוש בכך. נכנסים להגדרות -> אבטחה ופרטיות ->"Block third-party cookies". אם אתם משתמשים בכרום בנייד, עשו זאת גם שם.